Instabil kajak

Hej !

Nu är min första egna kajak inköpt. Jag har innan köpet paddlat en del på Låne/hyr kajak. Min kajak är lite v-bottnad vilket innebär att den känns lite instabil . Det är främst när man ska stiga i och ur kajaken som det är riktigt vingligt. När man väl har kommit ut känns det genast mycket bättre. Är det någon som har något tips på hur man kan träna bort detta eller övervinna obehaget vid i och ur-stigning.

Jag vet ej vad det är för något fabrikat på min kajak. Men den förra ägaren sa att de hade beställt hem ett parti kajaker från Estland genom en kanotklubb. En med god kunskap om kajaker sa att den såg ut som en Aquilo i formen.

Kanske ska jag tynga ned kajaken med lite sandsäckar för att få bättre stabilitet ?

en bild på kajaken hade varit nåt.

att kliva i/ur kommer nog komma med ett tag. bästa övning är just att kliva i och ur massa med gånger vid alla möjliga tillfällen (vid bryggan/vid en sten/vid sandstranden osv)

att tynga ned kajaken kan vara en hjälp för det problemet men är ju trist för själva paddlande då kajaken nog inte bli lika rapp och roligt längre. bättre att lära sig att hantera sin kajak.

balansövningar som att klättra på kajaken i vattnet, kliva i/ur på vattnet och andra sätt ger dig också en del känsla för kajaken när du ska i/ur samt att de ger dig ett bra förtroende när du väl paddlar på sjön/havet

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skickar med en bild på min kajak. Kanske någon vet vad det är för någon modell ?. Den är 520 cm lång. Den är väldigt lättdriven men lite instabil

Bilagor

• 601116_4136239283114_1197556443_33738338_1509428938_n.jpg
    601116_4136239283114_1197556443_33738338_1509428938_n.jpg
    18.5 KB · Visningar: 955
Behöver

du sitta på akterdäck för att komma i och ur sittbrunnen?

I så fall får du träna på att stabilisera kajaken vid i och urstigning med paddel och andra knep finns youtubesnuttar du kan studera.

Om sittbrunnen tillåter uppresning med böjda ben kan småtrick som att justera sitshöjd och sitsposition skapa förutsättningar för smidigare rörelser.
Kajaken borde gå att komma överens med utan barlast.

Thure

Instabil utan last

Det finns kajaker som är gjorda för bära last och som blir väldigt vingliga utan. Vatten är bra för det tynger ju inte om man kapsejsar. Det är bra att fästa extratyngden vid kajakens botten så att den inte far runt i sjögång och så att den sitter kvar om man hamnar upp och ned. Tynden placeras i kajakens mitt i normalfall, så går kajaken lugnare i vågor. 5 kg räcker för att stabilisera upp min kajak.

Skickar med en bild på min kajak. Kanske någon vet vad det är för någon modell ?. Den är 520 cm lång. Den är väldigt lättdriven men lite instabil

Tycker det ser ut som en Reval Eskimo! Såldes dock av flera under andra namn!
Vet oxå att många upplevde den som rank! Reval Expedition var betydligt stadigare!

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips