Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips

Inte utan mina Lundhagens kängor

Jag kan inte tänka mig att vandra med ryggsäck i något annat än mina Lundhagenskängor. De håller fukten borta och ger ett bra stöd åt fötterna. Använder dem även vid låglandsvandring.

En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)

Mvh Casi
 
Re: Inte utan mina Lundhagens kängor

casimir; sa:
Jag kan inte tänka mig att vandra med ryggsäck i något annat än mina Lundhagenskängor. De håller fukten borta och ger ett bra stöd åt fötterna. Använder dem även vid låglandsvandring.

En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)
Skulle tro att man lär sig det rätt väl på en veckas fjällvandring också.

Det tog mig dock fyra år innan jag fattade att mina Lundhags var defekta. Då hade de läckt varenda vandringsdag, och var helt snedgångna (sulorna var vridna som på gamla snowjoggers från -84). Så är huvet dumt och plånkan tunn så får kroppen lida.
 
Re: Inte utan mina Lundhagens kängor

casimir; sa:
Jag kan inte tänka mig att vandra med ryggsäck i något annat än mina Lundhagenskängor. De håller fukten borta och ger ett bra stöd åt fötterna. Använder dem även vid låglandsvandring.

En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)

Mvh Casi

Har inte gjort lumpen, så jag har inte den erfarenheten. Däremot har jag er, kära stödpålar, att lära av. Ska även ut längre fram och testa i de lokala lidingöskogarna (ej ironi, finns en väldigt stor del i princip orörd skog över hela ön)

Mvh
Christopher
 
Re: Inte utan mina Lundhagens kängor

casimir; sa:
En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)

Mvh Casi

Exakt, skavsår och blodblåsor. Och på köpet fick man veta att man var en j-vla ömfotad simulant till mes. Skulle jag lyda de "råd" som gavs i lumpen så skall jag alltså bita ihop, ta snabbare steg och längre, samt tänka på att det som inte dödar härdar. :)

Ursäkta, kunde inte låta bli.

Mvh
Peter P.
 
Ta med en värmetröja typ militärens eller någon slags fleece, det brukar vara skönt att ha. Jag brukar även ta med ett par tunna handskar typ lillsport.
Ett annat tips är som sagt stavar. Dessa kan inhandlas extremt billigt på Biltema. Där kan man även köpa camelbaks (129:- för en 2-literspåse), villket är grymt smidigt att ha med sig. Även om det finns de som kommer säga att vatten finns överallt.
Men det viktigaste är ju att du tar med dig compeed och leukoplasttejp. Detta är ovärderligt vid skavsår och för tejpning av eventuellt stukade fötter.
Har du funderat något på att skaffa ett par jörnkängor? De ska vara grymma. Det finns lite recensioner på dem här på utsidan.
Själv har jag ett par lundhagare som jag inte skulle byta mot några meildl eller liknande, då jag vet att jag håller mig torr längre i mina.
[Ändrat av filto338 2006-10-11 kl 20:16]
 
filto338; sa:
Ta med en värmetröja typ militärens eller någon slags fleece, det brukar vara skönt att ha. Jag brukar även ta med ett par tunna handskar typ lillsport.
Ett annat tips är som sagt stavar. Dessa kan inhandlas extremt billigt på Biltema. Där kan man även köpa camelbaks (129:- för en 2-literspåse), villket är grymt smidigt att ha med sig. Även om det finns de som kommer säga att vatten finns överallt.
Men det viktigaste är ju att du tar med dig compeed och leukoplasttejp. Detta är ovärderligt vid skavsår och för tejpning av eventuellt stukade fötter.
Har du funderat något på att skaffa ett par jörnkängor? De ska vara grymma. Det finns lite recensioner på dem här på utsidan.
Själv har jag ett par lundhagare som jag inte skulle byta mot några meildl eller liknande, då jag vet att jag håller mig torr längre i mina.
[Ändrat av filto338 2006-10-11 kl 20:16]

Hej! Tack för tipsen. Är inte så insatt i detta med compeed och leukoplaster, men jag förstår att det är viktigt att ha med. Skulle kanske någon vilja förklara lite kort hur det fungerar och om man ska ha på det före eller efter vandringen samt andra råd? Vet att jag säkert kan söka efter info men det blir så mycket tydligare när man får ett direkt svar på den specifika frågan... Har inte kollat så mycket på jörnkängor. Är det något som är speciellt med sådana kängor? Har också kollat på meindl. Trodde först att det var något billigt, tyskt budgetmärke men efter ditt inlägg så verkar det inte så. Jo och jag måste fråga en sak! Brukade nämligen få "skavsår" kring tå-området när jag började jogga i sommras. Detta löste jag genom att individuellt tejpa runt tårna med sån där plåstertejp. Detta löste verkligen problemet! Är det något som skulle kunna ersätta denna lukrativa lösning med leukoplasten? :)

Tack för alla svar!

Mvh
Christopher
 
Jörn och leuk

Har inte hört att nån varit missnöjd med sina Jörnkängor. Recensioner finns här http://www.utsidan.se/sok/index.htm?words=j%F6rnk%E4ngan&go_search=1&advanced=0
Jag tror inte de är så dyra heller. Meindl däremot vet jag de som är missnöjda med.
Tipset med leukoplast är ju att klistret fäster bra, plus att den är stum så man kan tejpa leder och liknande. Om man vet att man har lätt att få skavsår så kan man tejpa innan man ger sig iväg. Compeed sätter man på om man har fått skavsår under turen.
 
Gyllengahm (Christopher Gyllengahm) skrevÄr det så blött (som många sagt) att man kan säga att terrängen är helblöt rakt igenom? Alltså blött gräs som "chippar" när man travar fram där?

Alla skodon som man använder utomhus bör vara utformade för att klara sånt!

Så ser naturligtvis inte all fjällterräng ut - ibland är det torrare än på stan. Men om din skolösning inte klarar av vatten upp till fotknölarna kommer du bli rejält handikappad.
Det finns få saker som ger så mycket känsla av rörlighet som hög "plumsgräns" på fötterna (något som skapas antingen genom att sänka vattenkänsligheten eller höja skaftet)
 

Guest

Gäst
Kiruna - Nikkaluokta

Har för mig att jag bara betalade typ 70 spänn för den bussresan?
 
Re: Re: Inte utan mina Lundhagens kängor

pal2; sa:
casimir; sa:
En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)

Mvh Casi

Exakt, skavsår och blodblåsor. Och på köpet fick man veta att man var en j-vla ömfotad simulant till mes. Skulle jag lyda de "råd" som gavs i lumpen så skall jag alltså bita ihop, ta snabbare steg och längre, samt tänka på att det som inte dödar härdar. :)

Ursäkta, kunde inte låta bli.

Mvh
Peter P.

hmm.. jag fick lära mig att problem skulle tas om medans det var hanterbart, en soldat med blodiga fötter eller trasig rygg är tämligen värdelös, fotvård var en stor del av utbildningen..
 
Re: Re: Re: Inte utan mina Lundhagens kängor

-PaTRiC-; sa:
pal2; sa:
casimir; sa:
En fråga,har du gjort lumpen? Där fick man lära sig den hårda vägen vad som händer om kängor inte passar :)

Mvh Casi

Exakt, skavsår och blodblåsor. Och på köpet fick man veta att man var en j-vla ömfotad simulant till mes. Skulle jag lyda de "råd" som gavs i lumpen så skall jag alltså bita ihop, ta snabbare steg och längre, samt tänka på att det som inte dödar härdar. :)

Ursäkta, kunde inte låta bli.

Mvh
Peter P.

hmm.. jag fick lära mig att problem skulle tas om medans det var hanterbart, en soldat med blodiga fötter eller trasig rygg är tämligen värdelös, fotvård var en stor del av utbildningen..

Det beror på var man "utbildades", själv var jag malaj på LV7 i Luleå... Kändes inte som om befälen ens tog det på allvar.. ;)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: sovsäck

millimeter; sa:
^_^; sa:
Själv har jag siktat in mig på denna:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5337

Jag bara väntar på att den ska komma på rea. Man kan ju alltid hoppas...

"Hur ser man att en sovsäck är bra? Det syns po lacken."

Haha. Men allvarligt. När man väntar på en bra sovsäck för mindre pengar än 2900 kr känns som rätt läge att köpa från Robert's i Polen (http://www.roberts.pl/ tror jag det var). Det finns flera trådar om dem här på Utsidan, jag köpte därifrån i somras och är väldigt nöjd. Jag gav 2000 plus frakt (typ 300 kr som vi delade på två) för en säck som gott och väl klarar fem minusgrader, de påstår komforttemp -10 vilket verkar helt rimligt. Den väger 1 kg. Det enda krångliga är att välja modell, och sedan överföra pengarna, men det är ju långt till nästa vår så tiden finns att fundera. En kille som heter Roman är hjälpsam.

Så slipper du vääänta på rea :)

Men det är klart, den du länkar till väger lite mindre, men det går nog att få ihop en lättare säck hos Roberts också.
[Ändrat av millimeter 2006-10-06 kl 20:03]

Hade också siktat in mig på en WM Ultralite men det blev en (läs två) polsk som jag är utranöjd med och framförallt eftersom jag kunde få den i hillebergsrött :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.