Innan jag drar ut med nya kängor..

Hej
Skulle behöva lite tips om hur jag preppar mina nya kängor, läder med cellgummi.
Har köpt vax men funderar på om jag behöver fetta in dem också, för att mjuka upp lädret lite smått.. Vet att det påverkar stabiliteten osv. Men klurar lite på just det att de är helt nya..
Sen undrar jag om nån testat lundhags vårdmedel för gummi? Skulle behöva fräscha upp mina stövlar och kommer väl behöva vårda (gillar vård, lumpen-skadad..:) nederdelen på kängorna framöver.
Tacksam för svar!

Mvh Christoffer

Åter....

Gummitvätt och behandling är toppen. Nya kängor och ingångning använd sökfunktionen uppe till höger!
//J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej
Skulle behöva lite tips om hur jag preppar mina nya kängor, läder med cellgummi.
Har köpt vax men funderar på om jag behöver fetta in dem också, för att mjuka upp lädret lite smått.. Vet att det påverkar stabiliteten osv. Men klurar lite på just det att de är helt nya..
Sen undrar jag om nån testat lundhags vårdmedel för gummi? Skulle behöva fräscha upp mina stövlar och kommer väl behöva vårda (gillar vård, lumpen-skadad..:) nederdelen på kängorna framöver.
Tacksam för svar!

Mvh Christoffer
Det finns nåt som heter Fiskarsmorning de kan du pensla på några dagar innan du ska ut, vad beträffar cellgummit behöver du inte behandla med nåt, kanske för utseendets skull puts med skokräm svart
Ersätt gärna kängsnörena med läderremmar, de funkar bättre.
Peter med 30 års erfarenhet av just såna kängor....

Fiskarsmorning är inte så bra enligt en del utan kan tydligen bryta ner lädret och göra det sladdrigt. Därför har jag de senaste 10 åren använt vax istället. Någon som har riktig fakta?

Läder torkar med tiden p g a fukt, utifrån, svett och gångrörelserna samt upprepade torkningar och tvättar. Då behöver det fettas in, helst i sb med att det är fuktigt efter rengöring. Gör man inte fettläder av ovanlädret är det enbart av godo m a o fetta in med måtta. Överflödigt fett torkas av efter det att lädret torkat och lädret vaxas. Om man föredrar Minkoil elller fiskarsmorning som fett är nog en smaksak. Men till vax bör man undvika dylika med silicon i. När vaxet torkat blankar man ytan med borste och polervante.
//J

avslutad210712

Gäst
Jag kör Lundhags lädersmorning 2-3 ggr per år. I övrigt kör jag med Nikvax på lädret och Lundhags siliconsmörjning på cellgummit.

Mina två första par Lundhagare körde jag Fiskarsmorning på och de har ordentligt "sladdriga" skaft men om det beror på smorningen eller att lädret blivit mjukare av använingen vill jag låta vara osagt men jag har dock hört att man skall passa sig för att smörja läderskaften alltför mycket med annat än vax just därför att de mjuknar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips