Inlines som glappar

Jag har precis köpt nya inlines. Ett par salomon med 90 mm hjul. Jag provade dem på gatan igår och efter bara några meter kände jag att de glappade jobbigt mycket. Det blev inte bättre av att få upp farten och börjar jobba. Har någon samma problem eller vet vad man kan göra åt detta? Jag har testat med sulor, extra strumpor och hälinlägg, inget hjälper. Bör tilläggas att storleken under är för liten.
Tacksam för svar!

Om det går, lämna tillbaka och hitta en annan modell/märke som passar bättre och håller kvar hälen i skon.

Mvh
J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Försök att dra åt skon så hårt som möjligt. När sedan foten har rättat till sig i skon efter några minuter brukar man kunna dra åt lite till.
Men om du inte blir av med glappet helt så bör du skaffa nya inlines som inte glappar. Blir absolut ingen rolig åkning om man inte lyckas få fast foten i skon.

Lycka till!

//Gustav\\

Jag rekommenderar att byta grillor så fort som möjligt. Glappande häl ger garanterat skavsår. Om du inte får lämna tillbaka grillorna där du köpt dem, så pröva Blocket.

Generellt gäller att grillorna skall sitta otroligt "tajt" utan att man skall behöva dra åt snörningen hårt. Att dra åt snörningen för hårt leder ofelbart till stypt blodflöde och att fötterna domnar bort.

"Tajt" passform brukar vara svårt att uppnå med de modeller som säljs på Stadium/Intersport etc. De grillorna verkar vara gjorda för att kännas sköna i affären, så att man köper dem på direkten. Hur de känns efter lite åkning är en annan femma.

Om du åker mycket, och har en budget som tillåter, så rekommenderar jag skor som är formbara vid uppvärmning. För några tusenlappar extra får du en helt annan typ av sko, som är stabil och som ger mycket bra passform och ett bra grepp om hälen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips