Inköp inför fjällvandring

Hej
Till sommaren hade det tänkts upp och vandra lite i fjällen och jag har därför börjat titta på vad jag saknar i utrustningsväg. Har ni några tips på alternativa saker eller saker jag glömt så hojta gärna till.

Det här är vad jag tänkt köpa in:
Tält HIlleberg Nammatj 2 GT
Sovsäck Haglöfs Zleep 100
Liggunderlag Therm-A-Rest RidgeRest
Tröja Fjällräven NW T-shirt / Haglöfs Razor tee
Rep
Kompass m.spegel
Strumpor Lundhags trekking set
Hatt Fjällräven Larne Sou'wester / Haglöfs Solar hat
Snusnäsduk
Kalsonger Icebreaker Boxers / Lundhags Merino Boxer
Tvättmedel/diskmedel/hygien Hård Galltvål


Det här är saker jag redan har:
Skor Lundhags Fjell High
Byxor Fjällräven Vidda
Multiverktyg Leatherman Pulse
Ryggsäck Armens (100L?)
Kök Technotrail kit
Jacka Fjällräven Grönland
Fleece jacka/tröja Fjällräven Birka WS Jacka
Mat Real expedition meal? (gröna påsar)
Vadnings/Läger skor Slitna jympadojor


Många tack och glad vår :)
MvH Robin
 

avslutat-1105

Avslutat
Gympadojor är äckliga när de blir blöta - jag föreslår sandaler istället, då är det bara att byta strumpor (och de kan också användas till djupa vad).

Behöver du verkligen speciella fjällkalsonger?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Karta förutsätter jag att du inkluderar.

Personligen skulle jag rekommendera Therm-a-rest Zrest istället för Ridgerest, men det är väl en smaksak.

Dessutom brukade jag ta av mig sockar och och ta ur iläggssulan på mina M90 kängor när jag var tvungen och vada och gå barfota i dem. Väl på motsatt sida hällde man ur vattnet och torka ur dem snabbt med en handduk. Dom sög aldrig upp vatten nog för att bli långvarigt blöta vid ett vad. Jag antar att Lundhags kängor fungerar på liknande sätt, då slipper du gympadojor och sandaler.

PS! Glöm inte att ta med punch och chokladpudding ;) DS!
[Ändrat av niben 2006-04-17 kl 00:27]
 
Den som söker han finner!

Om du söker lite i utrustnings- och fjällvandringstrådarna på utsidan.se så kommer du att finna massor med bra alternativ till din lista. Inte för att den är dålig, men bara för att det finns andra alternativ, flera lösningar på samma problem etc. Kanske finns det flera både lättare, billigare och bättre saker att ta med?
 
Regnkläder?

Är det Arméns LK70 du menar eller en nyare skapelse?
Har du provat att gå långt med packning?

Det finns som sagt bra utrustningslistor i andra trådar här på Utsidan, bla om viktiga små saker, förstahjälpengrejer, tips om lättviktsprylar etc...
 
larsl; sa:
Gympadojor är äckliga när de blir blöta - jag föreslår sandaler istället, då är det bara att byta strumpor (och de kan också användas till djupa vad).

Behöver du verkligen speciella fjällkalsonger?

Gympadojorna har jag tagit bort nu, Sandaler eller som killen nedanför sa att gå med kängorna utan strumpor och sula verkar praktiskt. Får se vad allt väger, kanske följer de med ändå som lägerskor.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
joask202; sa:
Regnkläder?

Är det Arméns LK70 du menar eller en nyare skapelse?
Har du provat att gå långt med packning?

Det finns som sagt bra utrustningslistor i andra trådar här på Utsidan, bla om viktiga små saker, förstahjälpengrejer, tips om lättviktsprylar etc...

Jag vet faktiskt inte vad den heter, men den är bättre än "grundversionen". Tror fjälljägarna använde sådana.


Jag har läst många av de andra listorna och försökt ta till vara de tips och ideer som funnits där, tex fjäll-kalsongerna läste jag på ett par ställen att de var både bekvämare och lättare att tvätta.
 
niben; sa:
Karta förutsätter jag att du inkluderar.

Personligen skulle jag rekommendera Therm-a-rest Zrest istället för Ridgerest, men det är väl en smaksak.

Dessutom brukade jag ta av mig sockar och och ta ur iläggssulan på mina M90 kängor när jag var tvungen och vada och gå barfota i dem. Väl på motsatt sida hällde man ur vattnet och torka ur dem snabbt med en handduk. Dom sög aldrig upp vatten nog för att bli långvarigt blöta vid ett vad. Jag antar att Lundhags kängor fungerar på liknande sätt, då slipper du gympadojor och sandaler.

PS! Glöm inte att ta med punch och chokladpudding ;) DS!
[Ändrat av niben 2006-04-17 kl 00:27]

Jag hittade inte Zrest i någon av de affärer jag tänkt handla (Naturkompaniet och outnet.se).

Det verkar smart så det har jag ändrat i min lilla lista.

Självklart ska det med lite gott också, detta är bara det grundläggande. Saker som necessär, förstahjälpen och godsaker kommer i ett senare steg av planeringen. ;)
 
snuffle; sa:
Gympadojorna har jag tagit bort nu
Ännu bättre (my opinion) är fashionabla "streetskor" från Stadium eller motsvarande. Billigare än sandaler, lättare än sandaler, skyddar ovansidan av foten och har bra grepp. Kolla min recension på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4655

Men, har du kollat de andra utrustningstrådarna ännu? De är en veritabel guldgruva. Sök på typ "utrustningslista" eller så.
 
snuffle; sa:
Det här är saker jag redan har:

Mat Real expedition meal? (gröna påsar)

Då ska du väl använda dem, tycker jag. Annars så har jag undrat hur stor skillnaden är gentemot Knorr Spagetteria, som jag har ätit många ggr. Priset skiljer sig ju iaf väldigt mycket, sedan kan det ju bli segt att bara äta pasta hela tiden iofs...

Laga maten i påsen kan man ju även med knorr (och andra billigare märken som finns).

Är Real värt det höga priset?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.