Inköp inför fjällvandring

Vill bara repetera det Joakim skrev längre upp - regnkläder!!!

Regnar det en hel vecka så tror jag inte att du kommer att älska din grönlandsjacka längre... Läste i din tidigare jacktråd att du inte gillar PTFE och liknande så då går ju väldigt många 'andas'-material-jackor bort. Jag skulle dock i så fall köpa en klassisk regnjacka i polyamid eller liknande som i alla fall håller vattnet ute.

Fjällkalsonger är trevliga om man inte vill bära så många ombyten eftersom de torkar snabbare än bomull efter tvätt. Dock kanske inte det jag skulle prioritera högst i prylväg.

I vadningsfrågan så gillar jag också att gå i kängorna utan sockar och sulor. Framförallt vid breda vad i glaciärkallt vatten så är det betydligt skönare än sandaler/joggingskor. Däremot kan det vara skönt med ett par lätta sandaler som lägertofflor.
 
paerl; sa:
Vill bara repetera det Joakim skrev längre upp - regnkläder!!!

Regnar det en hel vecka så tror jag inte att du kommer att älska din grönlandsjacka längre... Läste i din tidigare jacktråd att du inte gillar PTFE och liknande så då går ju väldigt många 'andas'-material-jackor bort. Jag skulle dock i så fall köpa en klassisk regnjacka i polyamid eller liknande som i alla fall håller vattnet ute.

Fjällkalsonger är trevliga om man inte vill bära så många ombyten eftersom de torkar snabbare än bomull efter tvätt. Dock kanske inte det jag skulle prioritera högst i prylväg.

I vadningsfrågan så gillar jag också att gå i kängorna utan sockar och sulor. Framförallt vid breda vad i glaciärkallt vatten så är det betydligt skönare än sandaler/joggingskor. Däremot kan det vara skönt med ett par lätta sandaler som lägertofflor.

Jag kommer ta med mig armens regnkläder, har bara glömt skriva upp det.

Jag hade tänkt vara ute i runt 10dagar, så lite färre ombyten är skönt, men jag ska komma ihåg vad ni sagt.

Förhoppningsvis kan jag skaffa de gröna påsarna billigt, annars får det såklart bli billigare alternativ.
 
Ska du ha billiga och lätta så är ITABs ett vettigt alternativ.

WS-fleecetröja tycker jag går bort. Tyngre än vanlig fleece men ändå tunnare = mindre värme. Ta en vanlig fleecetröja istället och dra på dig fjällrävenjackan om det blåser. Eller gå i bara jackan utan tröja under om det blir för varmt men ändå blåser. Tricket är att hitta saker och kläder som har så många användningsområden som möjligt!

Ett lättare, varmare och på många sätt mer praktiskt alternativ till WS är de kläder som består av två tunna syntettyger med sovsäcksfylllning mellan, t ex:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4684

Sedan är Nammatj 2GT ett fantastiskt tält, men rätt dyrt. Du kan överväga andra märken, eller Hillebergs lättare och billigare modell, Nallo2GT, som finns på Hillebergs outlet till 20% rabatt. Pengarna som blir över kan du nog hitta andra hål att stoppa i, uteprylar kan vara hur dyra som helst!

Såg inte heller mössa + vantar på din lista, definitivt "must have". Vill du att jag mailar över någon av mina packlistor så du får lite alternativa lösningar?

[EDIT]: Det hade kommit in några inlägg om regnkläder medan jag skrev, rensar därför bort frågan om sådana.
[Ändrat av Strykarräven 2006-04-17 kl 11:00]
 
Som andra skrivit finns det ju många detaljer att grotta ned sig i här på Utsidan. Varför inte söka på "ultra-lätt" :)

Du har inte gett särskilt många detaljer om när, var och hur vandringen skall genomföras, vilket gör att tipsen man kan ge blir en smula generella. Bara några spridda funderingar utan att vara alltför ultralätt:

Tältet. Skall du gå ensam? I vilka andra sammanhang kan du tänkas vilja använda tältet? Tält är dyra och en investering som tål att tänka på. Skall du gå ensam skulle jag rekommendra något lättare, som tyngst Hillebergs Akto. Sök på nätet efter "tarptent" och se om du hittar något som kan vara av intresse. Är ni två så finns det ju mer utrymme viktmässigt, eftersom man delar.

Sovsäck. Jag skulle välja en något varmare säck för fjällbruk sommartid. Något som klarar nollan, ungefär. Men det beror på om du är varm av dig. Syntet är bra och oömt, men väljer du något varmare kan vikten lätt rasa uppåt 2 kg. Fundera då på en något varmare syntetsäck där man satsat mer på viktbesparing än Haglöfs gjort med Zleep-serien.

Regnkläder kan inte nog understrykas. Kalfjället utan regnkläder är inte att rekommendera. Föreslår ITABs lättviktsställ, som fått goda omdömen. Som vindplagg och vardagsplagg skulle jag då välja något som är lättare än den aktuella jackan.

När det gäller skjortor anser jag att vilken syntettröja som helst på Stadium är i stort sett lika bra och billigare än det du funderar på. Det viktiga är att hålla sig borta från bomullen.

Kalsonger klarar man sig faktiskt utan (men detta är så djupt ingrott i vår uppfostran att bara tanken får många att resa borst). Jag föreslår något som du kan använda både som kalsonger eller kortbyxor. Kanske ett par lätta fotbollsshorts eller badbyxor. Även här är det viktigaste att avstå från bomullen.

När det gäller rast-/vadskor är väl det absolut viktigaste att de är lätta, eftersom man bär dem på ryggen 95% av tiden. Strykarrävens förslag t ex.

Ryggsäcken. Har svårt att se att du behöver en sådan jättesäck för en sommartur om du inte tänker bära mat för två veckor eller mer. Väg säcken och fundera över att t ex låna något lättare. Normalt kan man spara ganska mycket vikt på att kritiskt granska sin ryggsäck.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-04-17 kl 11:08]
 
barre; sa:
Är Real värt det höga priset?

Helt klart. Real Expedition Meal förenar enkelhet i tillagning med något så sällsynt bland frystorkade rätter som tillfredsställande smaker. Nu har herr snuffle dessutom fått tag i de gröna påsarna (Field Meal) som används av försvarsmakter världen över. De har ett större innehåll per påse; en portionsstorlek väl avpassad för extensiv vandring och energislukande lekamina.

Problemet är tillgängligheten. Field Meal har varit svårt att finna i den vanliga friluftsbutiken och nu har Drytech även problem att leverera sina Expedition Meal.

Se mer om detta i denna tråd
 
NUI; sa:
Som andra skrivit finns det ju många detaljer att grotta ned sig i här på Utsidan. Varför inte söka på "ultra-lätt" :)

Du har inte gett särskilt många detaljer om när, var och hur vandringen skall genomföras, vilket gör att tipsen man kan ge blir en smula generella. Bara några spridda funderingar utan att vara alltför ultralätt:

Tältet. Skall du gå ensam? I vilka andra sammanhang kan du tänkas vilja använda tältet? Tält är dyra och en investering som tål att tänka på. Skall du gå ensam skulle jag rekommendra något lättare, som tyngst Hillebergs Akto. Sök på nätet efter "tarptent" och se om du hittar något som kan vara av intresse. Är ni två så finns det ju mer utrymme viktmässigt, eftersom man delar.

Sovsäck. Jag skulle välja en något varmare säck för fjällbruk sommartid. Något som klarar nollan, ungefär. Men det beror på om du är varm av dig. Syntet är bra och oömt, men väljer du något varmare kan vikten lätt rasa uppåt 2 kg. Fundera då på en något varmare syntetsäck där man satsat mer på viktbesparing än Haglöfs gjort med Zleep-serien.

Regnkläder kan inte nog understrykas. Kalfjället utan regnkläder är inte att rekommendera. Föreslår ITABs lättviktsställ, som fått goda omdömen. Som vindplagg och vardagsplagg skulle jag då välja något som är lättare än den aktuella jackan.

När det gäller skjortor anser jag att vilken syntettröja som helst på Stadium är i stort sett lika bra och billigare än det du funderar på. Det viktiga är att hålla sig borta från bomullen.

Kalsonger klarar man sig faktiskt utan (men detta är så djupt ingrott i vår uppfostran att bara tanken får många att resa borst). Jag föreslår något som du kan använda både som kalsonger eller kortbyxor. Kanske ett par lätta fotbollsshorts eller badbyxor. Även här är det viktigaste att avstå från bomullen.

När det gäller rast-/vadskor är väl det absolut viktigaste att de är lätta, eftersom man bär dem på ryggen 95% av tiden. Strykarrävens förslag t ex.

Ryggsäcken. Har svårt att se att du behöver en sådan jättesäck för en sommartur om du inte tänker bära mat för två veckor eller mer. Väg säcken och fundera över att t ex låna något lättare. Normalt kan man spara ganska mycket vikt på att kritiskt granska sin ryggsäck.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-04-17 kl 11:08]

Tältet har jag tänkt att både använda när jag går själv och när man väl hittar någon kompis/flickvän som vill följa med på en tur. Att jag valt GT-modellen är för att jag vill kunna fixa frukost/mat inuti tältet och att jag inte gillar trånga in/ut gångar.

Sovsäcken är nog det jag varit mest förvirrad om när jag hittat saker. Har ni något tips på en bra serie eller en bra specifik sovsäck som passar i fjällen under försommaren och senhösten?

Regnkläder blir försvarets eftersom det inte är något jag vill lägga ner extra pengar på just nu.

T-shirtarna jag valt är gjorda av syntet, men jag ska även kolla intersport och liknande affärer, tack för tipset.

Troligen gör jag så att jag tar med mig ett par sandaler som lägerskor och använder kängor utan strumpor och sula för vadningar.

Ryggsäcken lånar jag från armen. Det står iofs mellan den och en Haglöfs Topo 75-90liters som jag kan låna hemifrån. Ni får gärna ge synpunkter på vilken som är bäst att använda.
 
Tips inför fjällvandring

Hej Robin

Det första som dyker upp i mitt huvud är; hur länge skall du vara borta och hur långt skall du gå?

Andledningen till funderingarna är allt du har med i din lista, vikten på detta samt att du pratar om en 100 l säck. I mina öron låter detta tungt. Dessutom skall du ha tält, sovsäck, mat och kör med dig.

Gick själv förra sommaren ca 8 mil och hade då en 65 l säck, lättviktstält, sovsäck och kök. Vägde då en 16-17 kilo. Så mitt råd är kolla upp hur mycket du du tycker du behöver ha med dig och plocka bort hälften. Skämt åsido kolla vikten på varje grej och tänkt ett par varv vad du egentligen kommer att behöva?!

Mvh
Mats Mogren
 
Om du är ute efter ett rymligt 2 personers tält med stor absider skulle jag be dig titta på Hilleberg Kaitum istället för Nammatj.

Fördelarna med två mindre absiders är att ni kan använda en för matlagning och förvaring och en för ingång och utgång med allt slask som det innebär. Dessutom om vinden vänder har man alltid en absider i lä.

Innertältet är också rakt i bägge ändar vilket gör massor i storlekskänsla, man kan sitta raklång i hela tältet, inte bara vid ingången.

Sen väger Kaitum 0,6kg mindre än Nammatj vilket inte skadar, klart värt 100kr mer.
 
snuffle; sa:
Ryggsäcken lånar jag från armen. Det står iofs mellan den och en Haglöfs Topo 75-90liters som jag kan låna hemifrån. Ni får gärna ge synpunkter på vilken som är bäst att använda.

Utan att känna till någon av säckarna väl så tror jag att 75 l räcker väl. Försvaret brukar ju alltid prioritera slitstyrka framför lättvikt, så jag gissar att armésäcken är tyngst.

Det krävs ganska mycket av en ryggsäck (enligt min mening) för att de eventuellt bättre bäregenskaperna hos en tyngre säck verkligen skall kompensera för den högre vikten. Och i så fall betalar det sig inte förrän man bär riktigt, riktigt tungt. Numera behöver man inte göra det om man inte absolut vill.


Jörgen
 
Ryggsäck

Det alldra viktigaste inför en fjällvandring är vad man har på fötterna och ryggsäcken. Funkar inte fötterna kommer man inte långt och vandringen blir en plåga. Likadant med ryggsäcken. Tänkt på att du skall bära långt och länge, kolla därför in en säck som passar för ändamålet, packningen och din rygg!

Mats M
 
Till sommaren hade jag tänkt vara ute i runt 10dagar och gå 11mil, Abisko-Nikaloukkta.

Beroende på hur de olika ryggsäckarna passar mig ska jag välja ryggsäcken, tyvärr kan jag inte testa armens ryggsäck förrän nästa vecka.

Jag startade en ny diskussion om mitt tält-val, ni får gärna diskutera där http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37362
[Ändrat av snuffle 2006-04-17 kl 14:37]
 
snuffle; sa:
Till sommaren hade jag tänkt vara ute i runt 10dagar och gå 11mil, Abisko-Nikaloukkta.
Hur många är ni som ska gå? Som någon har skrivit är det mest viktbesparande att ha vänner... :)

Nä, men vissa saker vinner på att delas, och då kan det räcka med om en har en stor säck (som fylls med knäckebröd och varma kläder) och en har en mindre (som fylls med kök och tält). Summavikten på två såna säckar är ofta mindre än på två medelstora säckar. Sedan delar man ju kök, en del matprylar etc.

Om du vill kapa vikt men ändå sova gott, så tycker jag du ska snegla på någon dunsovsäck. Det finns varianter som inte kostar skjortan om du ids leta på reor/begagnatmarknader (utsidans!), och då får du en varm säck (till någon minusgrad) till en vikt betydligt under kilot. Och Z-rest (Z-lite) är betydligt billigare än therm-a-rest, för att inte tala om att du eliminerar risken för pyspunka. Z-rest är dessutom högre (=mer isolation) än Ridgerest med motsvarande vikt. Packar dessutom mindre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 42
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.