Inköp av gas till brännare i USA?

Hallå!
Skall till USA och kommer vandra och campa en del i bl.a Yosemite med omnejd. Funderar på om jag skall ta vanliga gamla spritbrännaren eller gasolbrännaren till Trangiastormköket. Är det lätt att få tag på rätt sorts gastuber där borta eller är sprit att föredra?
Brännaren (enligt http://www.trangia.se) är av typen: Nr 742527. Gasolbrännare, Primussystem. Passar i undre vindskyddet som alternativ till spritbrännaren. Hög effekt. Lätt reglage. Vikt 230 g.

Tacksam för svar!

MVH

Peter

Borde funka

De tre största märkena på gaskök i USA är såvitt jag vet Coleman, MSR och Primus (i någon ordning). De har alla samma gänga med undantag för en del Colemanspecialare så jag kan inte se att det ska vara något problem.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har inte testat själv men hörde att det inte alltid är så lätt att få tag på sprit (till köket) i USA (Californien) och på flyget får man inte ha med det, eller?

/M

I Yosemite måste det finnas gas att köpa, kan inte tänka mig något annat. USA har samma gastuber som vi har i Sverige med undantag för tidigare nämda Coleman specialare.

Nej man får inte ta med gas på planet. Och jag tror inte att det är så listigt att smyga ned några tuber heller. Antar att "säkerhetsnissarna" på amerikanska flygplatser blir lite upprörda om de hittar potensiella bomber ombord...

Mvh Tomas

Jag och min sambo var i USA förra våren och vandrade bland annat i Sequoia och Grand Canyon. Vi hade med oss Trangiaköket med vanlig spritbrännare, men det var inte så lätt att hitta bränsle. Vi hade tur och fann en butik i San Francisco där vi kunde köpa sprit som funkade bra. Om du har vägarna förbi SF så heter affären G&M och ligger på Market St.

Men generellt tror jag det är mycket lättare att få tag på gasflaskor i USA. Jag skulle inte ta med vare sig sprit eller gas på planet om jag var du…

Sprit i USA

Mitt tips är att du satsar på gasbrännare, i Yosemity village finns det gas att köpa, annars kan du inhandla det i L A eller varsom du landar. Sprit utanför Sverige är inte ett optimalt lättinköpt bränsle, förutom gasens alla andra fördelar.
Observera att det är stor skillnad på servicegraden i byn och andra camper, kom till Tuolumne Meadovs med ett paket V6 tuggummi på tre personer för ngt år sen, den natten är minnesrik med både hungersmärtor och björnfrossa.
Mikael

Tackar för tipsen

Hej och tack för alla svar!
Alltså, vi flyger in till Las Vegas och där bör väl finnas någon affär att köpa gas i. Ta med på planet var aldrig en tanke det var därför jag ställde frågan från början. Spolar kröken och skippar spriten! :)
Tips om Yosemite är förstås mycket välkomna men då kanske vi skall ta det i en annan lina under t.ex Vandring?
Tack å hej!
/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips