• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ingenjörsutbildnings fråga?

Håller på med högskolevalet inför hösten och funderar lite på hur jag ska rangordna mina val, antar att det finns en del ingenjörer på det här forumet som kan bidra med lite råd.

I grunden så vill jag jobba med att utveckla nya produkter men fokusera på tekniska lösningar och design av dessa, skiter "mer eller mindre" i det estetiska, största anledningen till det är att jag är väldigt bra på det tekniska men kass på att skulptera, formge, rita etc.

Därför sitter jag och velar mellan att läsa en en vanlig maskinteknisk utbildning men med inriktning på att produktdesign och en "riktig" industridesigns utbildning. Som jag förstått det så är den estetiska biten rätt så viktig under en industridesigns utbildning och där vet jag att jag kommer faila rätt så hårt, jag kommer säkert få godkänt men det kommer kräva mycket tid och kraft som jag hellre lägger på annat.

Kommer nog i första hand läsa en bachelor och en master ett eller två år senare. Kan det vara en fördel att hoppa på ett master program direkt även om jag inte planerar att gå hela på en gång? Göteborg och Chalmers är det som gäller, enbart för de bra klättermöjligheterna :)

De utbildningar jag tittat mest på är:

Design ingenjör 180p:
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Designingenjor.aspx

Teknisk design 300p:
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Teknisk-design.aspx

Maskinteknik 180p:
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Maskinteknik-180.aspx

Maskinteknik 300p:
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Maskinteknik.aspx

Så det jag egentligen funderar över är hur pass viktigt är det med den estetiskabiten och kan man få design jobb som är inriktade på tekniskalösningar med en maskinteknik examen?
 
Jag är civilingenjör i Maskinteknik, konstruktion men läste även produktion som också var väldigt intressant. Efter 2½ år halkade jag in på finansiell IT och jobbar med börshandelssystem sedan 2000 så det blev inter riktigt som jag tänkt mig.

Jag har inte svar på din fråga men jag jobbade med ett av de vassare 3D CAD-systemen på den tiden, I-DEAS som väl numer gått in under i Unigraphics (fast mycket bra funk i I-DEAS finns ej i Unigraphics enligt gamla kollegor). Jag personligen tycker inte det verkar vara superkul att "cadda" hela dagarna men har gamla klasskompisar på Öhlins Racing som har mycket hands-on jobb, reser till Moto GP-tävlingar och skruvar också själva pga att de kan och har intresset. De är nog några av de som är mest nöjda med sina jobb vad jag vet. Det här blev flummigt och OT. Bör säkert dyka in någon med bättre koll på teknik vs design-biten.

Om du har orken så läs Master direkt. Jag började med en 80-p utbildning och läste vidare och därför fick jag läsa ett extra år. Kul men kändes onödigt då det var bra fart även på 80-poängaren.
 
Att säga var man KAN hamna i yrkeslivet med en viss utbildning är nog inte lätt.

Jag har ungefär en sån bakgrund som du funderar över, så jag kan väl resonera lite kring det - och min egen yrkeslivserfarenhet under en tid som för all del kommer att vara forntid i det skede som du är examinerad. (Jag menar att jag är gammal, snarare än att jag förutser en lång tid för dig att bli klar med studierna...)

Nåja, jag har läst till maskiningenjör på den tiden det gick att göra på gymnasiet. (Här ska egentligen ett år i kungens tjänst som på 15 månader gjorde mig till Armeingenjör också, klämmas in mellan de civila skolorna...) Därefter pluggade jag på LiTH, på civilingenjörsutbilningen som då jag startade var på 160 poäng, men det ändrades under utbildningen till 180.
Jag läste alltså maskinteknik, med (efter två år) konstruktionsteknisk inriktning, och under fjärde året var min "stora kurs" (eller vad det nu hette, det var ju flera kurser, nästan 40 poäng tror jag), var "Konstruktionsteknik och Produktutveckling", som totalt sett innebar att jag fick en utbildning som i mesta möjliga mån (av alla varianter på Tekniska högskolan) syftade till att göra mig till produktutvecklare och kanske framförallt till projektledare inom produktutveckling.

Jag läst dessutom "Industriell formgivning och Design" som låg utanför den ordinarie omfattningen, men i praktiken en kurs som ändå att betrakta som lite av en introduktion i de delar som verkligen avser "design". Vad det begreppet innefattar är kanske inte solklart, och det är vanligt med förvecklingar om man dessutom översätter till och från engelska...

Nåja, jag tycker att man aldrig ska skilja helt på det mer konstruktionstekniska, dvs kanske hålfberäkningar och liknande delar av konstruktionsarbetet och formgivningen, utan det är mycket nyttigt om man tänker mycket på formgivningen under konstruktionen, eller mycket på det mer tekniska under formgivningen. Det är i den bästa av världar en och samma sak - vilket dock inte alltid avspeglas i färdiga produkter.

Om du har en utbildning som min kommer du absolut att kunna arbeta med det du beskriver att du önskar, och jag tror att du ska ha ambitioner att i det arbetet tänka även i form osv.

Du kommer inte att kunna söka tjänster där de söker en renodlad industridesigner, eftersom det numera är en utbildningstitel också, mer eller mindre. Men på ett företag så kan säkert din tjänst tendera att handla väldigt mycket om detta ändå, med åren. Eller så blir det inte alls så!
Om du läser till Industridesigner så finns det förstås arbeten som kräver så speciella kunskaper inom hållfasthetslära eller aerodynamik eller nåt, så att du absolut inte har nån anledning att söka dessa.
Tilläggas bör att jag förstås inte är uppdaterad på de olika utbildningarna på olika skolor idag. Dock är jag rätt insatt i hur livet som ingenjör kan gestalta sig i praktiken. Man ska ha klart för sig att det kan variera väldigt mycket, och en utbildning är ju bara en start - det är mycket som kommer att påverka vad du verkligen arbetar med i slutänden.
Väldigt många ingenjörer blir nån slags chefer och bär pärmar och håller reda på personal, och många andra säljer grejer dagarna i ända.

Mitt råd är dock utifrån dina frågor att du inte i onödan skiljer på konstruktionsteknik och design. Båda begreppen är viktiga, och det är bara när folk misslyckats genom att bara prioritera det ena eller det andra som folk uppmärksammar nackdelarna med det ena eller andra "tankesättet".
 
Läser andra året på maskinteknik i lund, och här iaf, så är teknisk design (TD) en inriktning på maskinteknik som väljs redan från början. Vi läser många kurser tillsammans dom första åren, men istället för vissa av våra fysikkurser, så läser dom som går TD mer estetiska kurser som skissning och modellering. Så jag skulle säga att maskinteknik är mer tekniskt, och mindre design, men jag gissar att det estetiska är ganska viktigt även här inom vissa inriktningar, som tex produktutveckling.

Så, om du tycker bäst om att klura ut hur grejer ska fungera, och är mindre intresserad av den estetiska biten så skulle jag nog säga maskinteknik. Om du är killen som sitter och kladdar marginalerna fulla med fantasifulla kreationer så kulle jag rekommendera teknisk design. Men du kan ju kontakta studievägledaren på skolan som kan svara mera direkt på dina frågor.
 
Som sagt är det bäst om du tar kontakt med en studievägledare på Chalmers och diskutera med denne. Utbildningskatalogerna brukar mest se ut som resebroschyrer och kan vara ganska förvillande. I en utbildningskatalog brukar de inriktningar du verkar intresserad av heta något med konstruktion, produktion och mekanik och ordet design används inte alls för att beskriva dessa.

Så här på rak arm skulle jag nog påstå att TD innehåller mycket av det du säger att du inte vill läsa.
 
kandidat eller högskoleing är för lätt, men du kommer in på arbetsmarknaden snabbast. välj civ.ing. klarar du dig genom de första årens matematik klarar du resten också, i värsta fall kan du byta till hög.Ing. och då har du mycket vunnet om du läst nåt år eller två till civ.Ing.
 
Det finns fler högskolor än Chalmers där man kan läsa till civilingenjör. Av trådskaparens profil så bor han i Huddinge så det finns utbildningar på närmare ort (billigare resor).
Jag valde av flera olika skäl att studera i Linköping. Det är > 30 år sedan jag blev klar civilingenjör så mycket har säkert ändrats sedan dess.

Jag hade i årskurs 1 en kursare som var från Stockholm och hade läst i år på KTH, men med enligt egen utsago med dåliga studieresultat. Anledningen till dom dåliga studieresultaten var att hans kompisar som inte studerade och hade gott om fritid ”drog i honom” så han spenderade inte tillräckligt med tid på studierna.

Alla mina kursare som blev klara med sin examen i rimlig tid lade nog mer åtskilligt mer än 40 h i veckan på studierna. Men jag vet personer som behövde 9 eller 10 år på att bli klara. Har man så lågt studietempo får man dels inga studiemedel efter några terminer och sedan blir man nog inte ens kallad på en anställningsintervju när man väl är klar om man studerar så sakta.

Att bo för nära gamla kompisar som inte läser till civilingenjör riskerar att sabba studierna.

Jag bodde i studentkorridor och då var det nära till kursare att fråga om det var något man gick bet på (egen telefon var inte många studenter som hade råd med).

Och dom första åren då alla läste samma kurser fanns det alltid någon i någon i någon studentkorridor i närheten som läst den kursen ett 1 eller 2 år tidigare som man kunde fråga om/när det var något man gick (väldans massa integraler och annan mycket mer komplicerad matematik de första åren). Sitta en hel lördag med en taskig integral är inte roligt.

Lycka till, oavsett vad du väljer för utbildning

Per
 
(...) Mitt råd är dock utifrån dina frågor att du inte i onödan skiljer på konstruktionsteknik och design. Båda begreppen är viktiga, och det är bara när folk misslyckats genom att bara prioritera det ena eller det andra som folk uppmärksammar nackdelarna med det ena eller andra "tankesättet".
Utifrån mer än trettioårig yrkespraktik skriver jag under med bägge händerna, även på allt annat i Mezzners inlägg. Själv är jag faktiskt totalt oförmögen att se gränsen mellan "det estetiska" och "det tekniska" i mitt jobb, fast bägge delarna (och lite till ;)) ingår. Upplever jag en konflikt där, är det ett idiotsäkert tecken på att det jag håller på med är undermåligt i sin helhet.

Det är många som ser "det estetiska" som en isolerad, mystisk talang, som man bara är född med. Jag känner begåvade och kreativa personer, som inte vågat bli designer eller arkitekter, för att de ”inte kan teckna och skulptera". Men man kan vara hur duktig som helst på att lösa komplexa 3D-problem utan att vare sig kunna teckna eller vara "konstnärligt lagd" i övrigt.
Låt dig alltså inte skrämmas av "det estetiska", men rannsaka gärna dig själv ang dina mer grundläggande visuella-spatiala förmågor. Dem behöver du både när du skall rita en bilmotor och en stol. Intresset (och förmågan) att få med "det estetiska" kommer med tiden och mognaden. När dina grejor till slut blivit fulländade under av konstruktiv logik, kommer de att vara ”estetiska” per definition ;).
Är du osäker på din rumsliga begåvning, så är ett av de bättre och roligare test du kan göra Arkitektprovet, dvs inträdesprovet till arkitektutbildningen. Det är så upplagt, att det inte testar hur duktig tecknare du är, eller hur mycket förkunskaper du råkar ha. Alla gamla årgångar finns att ladda ner från hemsidan.

”Design" kan ju vara allt mellan himmel och jord. Ditt framtida jobb kanske kräver kunskaper i ergonomi och perceptionspsykologi, och inte minst kunskap och inlevelse i hur människan beter sig i sin miljö och använder sina föremål. Men trots myten om det skapande geniet, är det också oftast ett lagarbete, där du bidrar med det du är bra på och andra med det du inte klarar.

Lycka till från en som vuxit upp med en motorkonstruktör och en arkitekt till föräldrar, själv nästan blivit matematiker, men tack och lov valt arkitekturen ;)
 
Senast ändrad:
Design/ maskin

Själv läste jag Maskinteknik med inriktningen maskinkonstruktion, doktorerade senare inkom produktutveckling och är numera lärare på ett universitet. Undervisar både på M, TD och I programmen.

Gillar du den konstnärliga biten, skissa, jobba med 3D prototyper, med mer fokus på ergonomi, interaktionsdesign etc så är det teknisk design du skall läsa. Maskin funkar bättre om du gillar lite mer hard core engineering.

Om du läser lite vid sidan av kan du läsa många av de roliga inriktningskurserna oavsett inriktning och då beror det mest på vad du är intresserad av.

Själv läste jag mycket 3D modellering, HCI, produktutveckling. Hade jag valt idag hade jag valt TD helt klart! Tips det är aldrig fel att läsa mekatronik, programmering, HCI och några ekonomi kurser vid sidan om oavsett inriktning!

Mitt första fokus var när jag valde linje var att det skulle vara en riktig vinter, bra skidåkning g och nära till fjällen så jag valde Luleå. Brukade ligga på runt 40 skiddagar per år, varvade skidåkning med isklättring, alpina toppturer, MTB, padling, kiting, vandring och grottning.
 
Till trådskaparen. Nu när ansökningstiden gått ut. Vad blev föstahandsvalet?

/Per

Tack så mycket för allas tankar och ideer! Känns som konsensusen var att inte haka upp sig så mycket på det estetiska utan att det kommer av sig själv.

Valde till sist att ha Designingenjör 180p som första handsval och Teknisk Design 300 p som andra hand. Har både tillräckligt bra betyg och resultat från högskoleprovet för att komma in om man jämför med förra året så det verkar som om det blir Göteborg i höst. Nu måste jag bara hitta en nånstans att bo :)

Men jag har också sökt in på liknande utbildningar i Norge och Skotland så vi får se vad som händer :)


Det finns fler högskolor än Chalmers där man kan läsa till civilingenjör. Av trådskaparens profil så bor han i Huddinge så det finns utbildningar på närmare ort (billigare resor).
Jag valde av flera olika skäl att studera i Linköping. Det är > 30 år sedan jag blev klar civilingenjör så mycket har säkert ändrats sedan dess.

Jag hade i årskurs 1 en kursare som var från Stockholm och hade läst i år på KTH, men med enligt egen utsago med dåliga studieresultat. Anledningen till dom dåliga studieresultaten var att hans kompisar som inte studerade och hade gott om fritid ”drog i honom” så han spenderade inte tillräckligt med tid på studierna.

Alla mina kursare som blev klara med sin examen i rimlig tid lade nog mer åtskilligt mer än 40 h i veckan på studierna. Men jag vet personer som behövde 9 eller 10 år på att bli klara. Har man så lågt studietempo får man dels inga studiemedel efter några terminer och sedan blir man nog inte ens kallad på en anställningsintervju när man väl är klar om man studerar så sakta.

Att bo för nära gamla kompisar som inte läser till civilingenjör riskerar att sabba studierna.

Jag bodde i studentkorridor och då var det nära till kursare att fråga om det var något man gick bet på (egen telefon var inte många studenter som hade råd med).

Och dom första åren då alla läste samma kurser fanns det alltid någon i någon i någon studentkorridor i närheten som läst den kursen ett 1 eller 2 år tidigare som man kunde fråga om/när det var något man gick (väldans massa integraler och annan mycket mer komplicerad matematik de första åren). Sitta en hel lördag med en taskig integral är inte roligt.

Lycka till, oavsett vad du väljer för utbildning

Per

Tack för svaret men min profil är ltie dåligt uppdaterad, flyttade upp till Tromsö tidigare i vintras så Göteborg är betydligt närmare "hemma" :) Gick gymnasiet i Lysekil så jag har bott på västkusten tidigare och diggar stället hårt. Har även sökt liknande utbildningar i Norge och Skotland men i Sverige så känner jag just nu att Göteborg är det enda stället jag kan tänka mig att vara de närmsta 3-5 åren. Tillgång till bra klättring är väldigt viktigt för mig och efter att ha blivit bortskämd med ett par månader i Chamonix, Skotland och nu Nord-Norge det senaste året så har jag blivit lite för van vid klättring i världsklass för att nöja mig med de klippor som finns runt t.ex. Stockholm eller Linköping :)
 
Kan såhär lite i efterhand säga att jag är också ingenjör inom maskinteknik. Jobbar på Alfa Laval med prototyputveckling, jobbar mycket med riskanalyser och ta fram en del dokument, men är även ute en hel del på fartyg (jobbar mot marin) och skruvar på plats.

Detta gör att jag också jobbar en del med tekniska lösningar genom att diskutera mycket med konstruktörerna som CADdar hela dagarna. Så bara för att jag inte är designer så har jag ändå mycket att göra med design på de olika lösningarna....

Lycka till !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.