Ingen effekt på Trangia spritkök

Hej
Nyss hemkommen från fjällen där jag använder mig av ett Trangiakök (50%metanol-50% rödsprit) med en mycket bra verkningsgrad.
Våran dotter o hennes kille var oxå med och hade ett likadant kök (nytt) men helt utan verkninsgrad (det var knappt margarinet smälte), vi använde samma bränsle, kan det vara fel på en så simpel brännare? Kollade att alla de små hålen på brännaren var öppna men inget hjälpte
/Runar
 
krångla inte...

tjenare !
enklast är nog att köpa en ny brännare, varför krångla med något annat. Byt upp dig ett snäpp, köp gasbrännare, eller ett helt nytt kök....
 
Varierande brännare

Hej!

För några år sedan var jag aktiv som Scoutledare och i kåren hade vi ett tiotal trianga kök och den "bästa" brännaren hade mer än dubbelt så hör effekt som snittbrännaren. Det kan skilja väldigt mycket mellan brännare och brännare även om de är välrengjorda.

Mvh

Martin
 
Trimma

Jag har oxå haft nått kök med inkörningsproblem... men det har ordnat till sig när man fått elda ordentligt nån gång...

När köken blir äldre så ärgar de igen invändigt och i hålen, men jag brukar borra upp dem lite och då blir effekten bättre...

Men tänk på vad ni gör, borrar ni för mycket blir värmaren för varm och börjar koka (kokande metanol=dåligt;-)
[Ändrat av fafner 2003-04-13 kl 14:03]
 
Re: Trimma

fafner; sa:
Jag har oxå haft nått kök med inkörningsproblem... men det har ordnat till sig när man fått elda ordentligt nån gång...

När köken blir äldre så ärgar de igen invändigt och i hålen, men jag brukar borra upp dem lite och då blir effekten bättre...

Men tänk på vad ni gör, borrar ni för mycket blir värmaren för varm och börjar koka (kokande metanol=dåligt;-)
[Ändrat av fafner 2003-04-13 kl 14:03]

Provade att successivt göra hålen större o större upp till ung. dubbla diametern av org.hålen men ingen skillnad. Brännaren var helt ny
 
Det kan ju vara så att Trangia genom åren ändrat på konstruktionen av brännaren. Jag vet att jag såg ett jämförande test av olika spritbrännare där Trangias brännare hade bäst verkningsgrad. Och bäst verkningsgrad (=mest värme överförd till grytan) när det gäller spritkök brukar innebära att det ska brinna med små fina blå lågor och inga decimeterlånga gula lågor (gul låga brukar betyda ofullständig förbränning).

En del föredrar att slippa släpa med sig en massa extra bränsle i onödan och då är verkningsgraden viktigare än maxeffekten (så länge man i alla fall får vattnet att koka). Om det tar 2 minuter eller 8 minuter att koka upp vattnet spelar ju då inte så stor roll om det bara går åt hälften så mycket bränsle.
 
Fler metoder och uppslag

Jag brukar använda tryckluft för att rensa brännaren från sot. Det verkar kunna finnas en del sot i spalten mellan väggarna i brännaren.

Jag vet inte om det fungerar, men det sitter/satt en veckad plåt på insidan av brännaren i höjd med hålen. I min ungdom påstod någon att han hade trimmat brännaren genom att böja ut plåten.

Jag har totalt samlat på mig tre bränanre genom åren och det är viss skillnad på dem i effekt oavsett om de är nyrengjorda eller inte. Jag har inte själv brytt mig om att försöka höja effekten på dem. Rengöring är underhåll för mig.

Tommy
 
Tatonkas Trangia-kopia

Jag var i Kiel i fredags på en kombinerad nöjes- och bunkringsresa med några jobbarkompisar. (De har mkt lägre alkoholskatt där.) Jag tittade in på en Intersportbutik för att kolla priserna. Nu hann jag inte göra någon detaljerad jämförelse. Det som fångade mitt intresse var att de hade en del märken och produkter jag aldrig sett hemma i Sverige. Bl.a. hade de ett stormkök från Tatoonka vilket var snuskigt likt Trangia. Jag tror att det dock var aningen större. Den stora skillnaden var emellertid att brännaren liksom kastrullerna var i rostfritt stål! Det slog mig att det måste vara avsevärt mkt bättre för just brännaren med det materialet med tanke på korrosion. Priset på hela köket var runt 50 euro.

Mvh Harald Eriksson
 
Rostfritt

Jag formulerade mitt inlägg lite dumt. Jag menade att själva köket finns i rostfritt, men tyvärr inte brännaren. Själv använder jag gasoltillsatsen till trangiat, fungerar ypperligt bra. Det får också lagom rum i kastrullen när man packar ihop det. Det luktar inte, blir snabbt varmt och man slipper en massa spill. :)
 
Re: Tatonkas Trangia-kopia

kottar; sa:
Det slog mig att det måste vara avsevärt mkt bättre för just brännaren med det materialet med tanke på korrosion. Priset på hela köket var runt 50 euro.

Ur rostsynpunkt är det säkert bra med rostfritt, men i en spritbrännare behöver man dessutom uppvärmningen av spriten för att få bra effekt (gissa varför brännaren inte brinner bra förrän den blivit varm?:).

Framförallt handlar det om att när brännaren börjar bli tom så måste värmen ledas från lågorna ner till botten annars kommer den sista spriten inte att brinna upp.

Kolla in http://www.brasslite.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
millimeter Effekt för mikrovågsugn? Kök och brännare 29
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...