Inga friluftsmänniskor i Linköping?

Wow, det är glädjande att se vilken aktivitet som ploppade upp på det östgötska forumet senaste tiden:). Nu vet jag att ni finns!

Ulf, tack för tipset om LLK. Jag var där igår och jag kan nog hålla med om att tillströmningen sannolikt är beroende av kvaliten på tidigare säsonger. Nu återstår att införskaffa den nödvändiga utrustning som saknas och lämna skridskorna på slipning. Jag har inte åkt på fyra år, senast när jag bodde uppe i Luleå.

Annika
 
Visst finns vi...?

...men själv har jag varit dålig på att ta mig ut på annat än hundpromenader senaste tiden... Om inte annat tänkte jag lämna soffan för Friluftsfrämjandets långfärdskridskokurs i januari -och december känns lång så jag följer gärna med på annat innan dess!

Tove
 
Varför verkar det finnas så få (sociala) friluftsmänniskor i Linköping?

Folk är väl ut i skogen och inte framför datorn som vi :)

Själv kom jag tillbaka till Linköping förra året efter ett antal år utomlands och gick med i kanotkulbben för att utöka bekantskapskretsen med lite kajakister. Långfärdsskridsko åker jag mest pivat, men jag är också medlem i några klubbar.

Själv ska jag bara bygga klart min kajak, sen ska jag ut på sjön och paddla och åka skridskor igen.
Och kanske titta in på det här Östergötland forumet lite oftare...

Ha det gott i vintermörkret
Niklas
 
Vindskydd

Hur många vindskydd finns det egentligen i Linköpings kommun. Min känsla är att de är få och att det i norrköping finns betydligt fler eftersom det finns mer gynsamma lägen.

Ett finns i vidingsjö i anslutning till Lokspåret. Men mer?
 
Hur många vindskydd finns det egentligen i Linköpings kommun. Min känsla är att de är få och att det i norrköping finns betydligt fler eftersom det finns mer gynsamma lägen.

Ett finns i vidingsjö i anslutning till Lokspåret. Men mer?

Ett finns vid djurgården, strax utanför Södra ekkällan.
Fortsätter man sen längs östgötaleden finns det åtminstone två till innan Bestorp. De är utmärkta på gröna kartan. Det är alla jag har kollat upp.
Gröna kartan har säkert fler inritade, om man letar.
Sen finns www.sovplats.nu och www.ostgotaleden.se att söka vidare på.

/OJ
 
Precis hemkommen efter årets första tur.
Jag hittade kolarkojan vid Trehörningen i Kolmården och den funkde kanon, det var ett riktigt bra drag i eldstaden så både rök och värme for ut genom skorstenen... Ha, ha...
Vaknade i morse med minus 12 grader i kojan och ännu kallare utanför, men vilken dag det har varit. Massor med folk på Glotternsjöarna för isen är mellan 15 och 20 cm.
Jag önskar att jag också hade långfärdsskridskor men jag får väl vänta på mera snö så att det blir skidor i stället...
 
Ett finns vid djurgården, strax utanför Södra ekkällan.
Fortsätter man sen längs östgötaleden finns det åtminstone två till innan Bestorp. De är utmärkta på gröna kartan. Det är alla jag har kollat upp.
Gröna kartan har säkert fler inritade, om man letar.
Sen finns www.sovplats.nu och www.ostgotaleden.se att söka vidare på.

/OJ

Ja, jag kollade innan på just sovplats.se och såg just det att det inte fanns några i just linköpingskommun. Där borde man/nån dokumentera in de som finns. Bra ide med att följa östgötaleden, där finns det ju.

Precis hemkommen efter årets första tur.
Jag hittade kolarkojan vid Trehörningen i Kolmården och den funkde kanon, det var ett riktigt bra drag i eldstaden så både rök och värme for ut genom skorstenen... Ha, ha...
Vaknade i morse med minus 12 grader i kojan och ännu kallare utanför, men vilken dag det har varit. Massor med folk på Glotternsjöarna för isen är mellan 15 och 20 cm.
Jag önskar att jag också hade långfärdsskridskor men jag får väl vänta på mera snö så att det blir skidor i stället...

Låter inte så dumt, helt klart! Jag ska också försöka ta mig till norrköpingsområdet senare. Jag hade tänkt testa sova ute nu vintertid med en tarp i ryggåsläge, får man se hur det funkar.
 
Jag finns

Det här verkar vara en gammal tråd, men skit samma. Vill också flagga för att jag gärna hakar på om det är nåt gäng som ska ut friluftsaktiiteter runt Linkan-trakten. Har också funderat vilka det är i stan som ser till att Uteliv och Naturkompaniet går runt...
//Maria
 
Ny i Norrköping

Tjena,

åker gärna längd nu i vinter och framåt våren vandring, paddling eller varför inte segling? Vad säger du?

mvh / Christer
 
Vandra eller skida?

Det här verkar vara en gammal tråd, men skit samma. Vill också flagga för att jag gärna hakar på om det är nåt gäng som ska ut friluftsaktiiteter runt Linkan-trakten. Har också funderat vilka det är i stan som ser till att Uteliv och Naturkompaniet går runt...
//Maria

Hej Maria, jag kollade runt lite och har två till som vill åka skidor eller kanske vandra. Vill du hänga på?

mvh / Christer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.