Info

-Patric-; sa:
Jag kan tycka datt det är synd när det blir så här, vad jag förstått så startades den SÖS och den militära motsvarigheten för att just kunna kompletera varnadra med kunskap, att informationsflödet inte skulle bli enkelriktat..

/.../

men, men.. det e mycke snoppmätning och meningslös politik!

Instämmer!
 
SÖS info april 2005

Ett forum med högt i tak, kul.
Lite info om "revirpissande" självgoda SÖS...

Vid senaste årsmötet i april 2005 beslutades att SÖS skall vara en öppen och ideell förening för ALLA med intresse av överlevnad/friluftssäkerhet.

Inga krav på genomförd grundkurs överlevnad, inga krångliga vägar in via instruktörer och annat. Dvs en vanlig enkel förening.

För Er som vill veta mer gå in på sällskapets nya hemsida
http://www.overleva.se

lev väl
överlev
Fredrik F
 
SOS - nagra kommentarer

Hej,
Ville bara kommentera pa det tidigare inlaggen om SOS eftersom jag ar en av intruktorerna (och JAG hoppas ju forresten att jag har en kult och beudrarskara - det vore ju alldeles underbart! ;)

Den grundaren av SOS som namndes forut ar en mycket uppskattad instruktor och tack och lov invald i den nya frascha styrelsen.

Nya instruktorer valkomnas alltid till SOS, och visst, det verkar alltid vara lite matning av lite av varje i det har amnet, men det ar ju upp till var och en hur man hanterar det.

Jag haller med om att en av SOS svagheter ar att vi inte ar tillrackligt bra pa att ta in "externa" experter dvs icke SOSO instruktorer, och det skapar givetvis en uppfattning om att vi tror vi ar bast etc. Men vi har faktiskt externa experter, som INTE har gatt grundkursen och som haller SOS kurser, OCH nagra som inte ens ar SOS instruktorer. De har personerna ar mycket uppskattade och djupt respekterade for sina kunskaper. Att vara SOS intruktor innebar inte att man ar varldsbast. Det innebar att man har gatt vissa kurser inom SOS, har en pedagogikutbildning och ett sakerhetstankande. Det innebar att man har en bred bakgrund och en erfarenhet av utevistelser som pafrestar kroppen sa man vet vad man pratar om inne pa teorilektionen. Vikten av att kanna till sina psykologiska och fysiologiska reaktioner under en nodsituation ar ju trots allt SOS centrala budskap. Teknikerna kommer liksom i andra hand.

Givetvis forstar en SOS instruktor att det finns personer som TOM kan veta mer om det har. Men vi fortsatter ju forstass att forsoka forbattra SOS, instruktorerna lar sig nagot nytt varje dag, (fast jag tycker fiska ar trakigt sa det lar ju ta ett tag) och gora det en sa atttraktiv och inspirerande organisation att vara med i. All hjalp pa vagen ar givetvis valkommen!

Halsar
Ase
wannabe kult instruktor

(sorry, inga prickar for a a o)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Nödaskar - mkt bra info Överlevnad 93

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.