Info

SÖS fortsatta överlevnad

Tyvärr så fortsätter SÖS sitt fåniga pevirpisseri och det kommer troligen att bli deras död. Det i kombination med att inte ha speciellt mycket att erbjuda medlemmarna, oförmåga att ta tillvara medlemmar samt att sällskapet alltid mer eller mindre försökt skapat en personkult kring sina instruktörer och centralfigurer.

I stället för att söka sammarbete och utvidgning så sluter sig SÖS ännu mer genom sitt val att vara "exklusiva" för personer som gått deras grundkurs, till trots att det numera skall gå att anöka om medlemskap om man har en instruktör att gå i god för dig.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12063#post58913

Det senaste exemplet av absurditet är en bekant som är överlevnadsinstruktör i Försvaret (5 veckors utbildning + vidareutbildning) sedan 1996 (numera civil) och som utbildar c:a 200 personer per år på väl kvalificerade kurser enl Försvarets bestämmelser. Med uppbackning av en SÖS-instruktör ansökte han om medlemskap - men svaret från styrelsen är att han måste gå SÖS grundkurs för att bli medlem... Sundhetstecken? Knappast!

Tillför SÖS något av värde för utvecklingen av överlevnadsämnet i Sverige numera och verkar SÖS för att bredda intresset och kunskapen? Mitt svar på den frågan är att tyvärr är så inte fallet.

/Ulf M
Överlevnadshandledare
 
Inklistrat ifrån artikeln:
_________________________________________________________
Målsättningen är också att växa och bredda sig. Hittills har sällskapet, som är en politiskt obunden ideell förening, endast varit öppet för den som gått dess grundkurs. Det tänker medlemmarna nu ändra på. Alla som är intresserade av föreningen och dess målsättning ska kunna bli medlemmar i fortsättningen.
_________________________________________________________

Det verkar på dom som att dom har tänkt om lite i varjefall.
 
Aardwolf; sa:
Inklistrat ifrån artikeln:
_________________________________________________________
Målsättningen är också att växa och bredda sig. Hittills har sällskapet, som är en politiskt obunden ideell förening, endast varit öppet för den som gått dess grundkurs. Det tänker medlemmarna nu ändra på. Alla som är intresserade av föreningen och dess målsättning ska kunna bli medlemmar i fortsättningen.
_________________________________________________________

Det verkar på dom som att dom har tänkt om lite i varjefall.
Tjena!
Artikeln är från 2004-05-03 och den ovan nämnda "incidenten" inträffade efter eller inom samma tidsrymd som artikeln är skriven.

/Ulf
 
Re: SÖS fortsatta överlevnad

Ulf M; sa:
Tyvärr så fortsätter SÖS sitt fåniga pevirpisseri och det kommer troligen att bli deras död. Det i kombination med att inte ha speciellt mycket att erbjuda medlemmarna, oförmåga att ta tillvara medlemmar samt att sällskapet alltid mer eller mindre försökt skapat en personkult kring sina instruktörer och centralfigurer.

I stället för att söka sammarbete och utvidgning så sluter sig SÖS ännu mer genom sitt val att vara "exklusiva" för personer som gått deras grundkurs, till trots att det numera skall gå att anöka om medlemskap om man har en instruktör att gå i god för dig.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12063#post58913

Det senaste exemplet av absurditet är en bekant som är överlevnadsinstruktör i Försvaret (5 veckors utbildning + vidareutbildning) sedan 1996 (numera civil) och som utbildar c:a 200 personer per år på väl kvalificerade kurser enl Försvarets bestämmelser. Med uppbackning av en SÖS-instruktör ansökte han om medlemskap - men svaret från styrelsen är att han måste gå SÖS grundkurs för att bli medlem... Sundhetstecken? Knappast!

Tillför SÖS något av värde för utvecklingen av överlevnadsämnet i Sverige numera och verkar SÖS för att bredda intresset och kunskapen? Mitt svar på den frågan är att tyvärr är så inte fallet.

/Ulf M
Överlevnadshandledare

Verkar som om någon tycker sig blivigt trampad på tårna av SÖS? Oavsett vilket är det förändringar på gång mot det bättre. SÖS har funnits sen 1982 jag tror de står sig ett bra tag till.

Hör oftast bara positiva komentarer om SÖS och att de skulle hålla på med något revirpisseri låter ganska absurt! Men visst är man inne på att ta marnadsandelar i överlevnadsämnet kan man nog inbilla sig att det är revirpisseri! När det framförallt handlar om att flytta till ett plats som är mer tillgänglig för intresserade.

SÖS har ett flertal mycket bra kurser att erbjuda sina medlemmar och precis som det står i artikeln så kommer alla som är intresserade av föreningen och dess målsättningar att kunna bli medlemmar i fortsättningen utan att behöva gå grundkursen.

Kan hålla med om att det funnits en viss personkult och det har väl till en början haft sina anledningar men inte varit speciellt lyckat. SÖS bedriver dock fortfarande mycket uppskattade kurser och medlemarnas samlade kunskap är enormt stor innom ämnet.

Jag tror att i dagsläget är det ingen av medlemmarna vill något illa och att det bara att beklaga om du haft dålig erfarenhet av SÖS.

/mattias
[Ändrat av norpan_ 2004-09-02 kl 09:00]
 
Hmm.. Vad jag har förstått så är hela överlevnadsbranschen rätt tråkig med an massa avundsjuka och skitsnackande hit och dit, det finns otroligt många med riktigt stora militärkomplex speciellt mot elitutbildningar där man själv inte platsar.. En av de mest kända i Sveriga fulade ut sig och ljög om sin militärbakgrund, helt utan anledning då dennas kompetens står helt på egna ben.

Vad jag hört så är planen med flytten av SÖS att just öppna upp för alla och att få bort tidigare antagningskrav, detta enl. deras ordförande (kanske inte så trovärdig om han är en av dem i personkulten)

Själv så har jag mest hört gott om SÖS, men jag har även hört att dom varit på väg att gå under innifrån av just den anledningen som herr Möllerström nämner, därför vill dom förändra sin inrikting.
 
-Patric-; sa:
Hmm.. Vad jag har förstått så är hela överlevnadsbranschen rätt tråkig med an massa avundsjuka och skitsnackande hit och dit, det finns otroligt många med riktigt stora militärkomplex speciellt mot elitutbildningar där man själv inte platsar.. En av de mest kända i Sveriga fulade ut sig och ljög om sin militärbakgrund, helt utan anledning då dennas kompetens står helt på egna ben.

Vad jag hört så är planen med flytten av SÖS att just öppna upp för alla och att få bort tidigare antagningskrav, detta enl. deras ordförande (kanske inte så trovärdig om han är en av dem i personkulten)

Själv så har jag mest hört gott om SÖS, men jag har även hört att dom varit på väg att gå under innifrån av just den anledningen som herr Möllerström nämner, därför vill dom förändra sin inrikting.

Stämmer mycket bra. SÖS är ingen vinst jagande förening utan bedriver kurser för att de har ett brinnande intresse för överlevnad. Visst har dom haft problem (som många andra föreningar) men det är just det dom försöker styra upp nu. Ordförande är definitivt inte av den personkulten utan enormt kompetent och ödmjuk.

/mattias
 
@ norpan & Patric
Först vill jag säga att jag inte alls känner mig trampad på tårna av SÖS, inte heller instruktören jag skrev om.

Inte heller anser jag att kurserna som sällskapet håller är dåliga (endast andrahandskunskap).

Inte heller försöker någon "knycka marknadsandelar" från det så filantropiska sällskapet. (OBS! Lätt ironi.)

Betvivlar inte heller den stora kompetens som finns inom SÖS då jag känner ett 10-tal före detta medlemmar, varav en handfull är mycket erfarna.

norpan skrev:
"precis som det står i artikeln så kommer alla som är intresserade av föreningen och dess målsättningar att kunna bli medlemmar i fortsättningen utan att behöva gå grundkursen."


Om nu detta är seriöst menat så varför är detta en policy som inte efterlevs i dagsläget? Inte en fråga som du kan svara på, men det får i alla fall mig att kritiskt ifrågasätta ärligheten i denna propå.

Jag har kännedom om två SÖS-instruktörer som blivit petade pga vad som endast kan tolkas som internt käbbel - den ene är en av grundarna till SÖS (den siste kvarvarande), så ni kan nog räkna ut vem detta är och den som träffat denne väldigt ödmjuke herre ställer sig säkert lika undrande som jag till det inträffade.

Men vad vet jag...

Jag vill inte alls SÖS något ont, utan beklagar bara att man år efter år är isolationistisk och inte öppnar sig för sammarbete (av rädsla för att bli akterseglade?) och tar tillvara egna och givna resurser.

Och visst Patric upplevs överlevnads-sverige som tråkigt - kan bara känna tacksamhet att man håller sig utanför den värsta sörjan av skitsnack och smutskastning, även om jag just nu säkert mer upplevs som "en del av problemet än en del av lösningen".


Egentligen skiter jag i SÖS öde och vara eller icke vara - däremot känner jag att lovordandet till viss del måste emotsägas och rena realiteter belysas.
 
Ulf M; sa:
Egentligen skiter jag i SÖS öde och vara eller icke vara - däremot känner jag att lovordandet till viss del måste emotsägas och rena realiteter belysas.

det e ingen som sagt att SÖS inte har problem, jag har hört att dom har ganska allvarliga problem, det e väl därför dom försöker att omgruppera till något bättre fungerande, skulle detta inte fungera så är det inte ett problem då dom kommer att självdö..

Jag kan tycka datt det är synd när det blir så här, vad jag förstått så startades den SÖS och den militära motsvarigheten för att just kunna kompletera varnadra med kunskap, att informationsflödet inte skulle bli enkelriktat..

Sedan så är det som när folk frågar vilket dyksystem man skall välja, PADI, NAUI eller något annat.. Jag brukar säga att man skall skita i organistationen och gå helt på instruktören, det samma gäller väl den här branschen, det är nog inte namnet på organisationen som är avgörande utan personen som utbildar, det handlar ju mer om pedagogik än kunskap(nästan).. men, men.. det e mycke snoppmätning och meningslös politik!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Nödaskar - mkt bra info Överlevnad 93

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.