Infästning av fångrem

Jag har också varit med om att bindningen har lossnat från skidan! Blev grymt förvånad! men efter en 30min väntan på skidverkstaden och en lättare plånbok gjorde susen!
 
Njaooo...

det är inte min dojja och lösning det är Deubs (som frekventerar fora på Telemarktips.com) ;)

Jag har lite blandade lösningar (iom att jag har 4 olika varianter av 7tm...) men på den uppsättning som jag har skistopper på har jag använt modellen som visas på bilden....på de andra så har jag vanliga fångstremmar.

Har för övrigt modifierat en uppsättning av 7tm "tåkoppar" på mitt eget lilla sätt, som skall testas till helgen :)

/Anders B
 
ala; sa:
I mitt fall lossnade hela bindningen från skidan! Bindningen satt kvar på foten medan skidan for iväg. Fångremmen som var fäst i pjäxa och bindning kunde således inte hindra skidan. Fångremmen gick alltså inte sönder.

Om min fångrem hade varit fäst direkt i skidan hade den kunnat hindra skidan även när bindningen brutits loss.

/Andreas
OK. Jag förstod det som att du slet loss bindningen med fångremmen.
/R
 
Hur man klarar sig utan fångremmar.

Jag kör med Voilé 3-pin cable CRB. Innan hade jag 7tm, men dom lossnade för ofta mellan sko o bindning, trots rem, så jag bytte. Voilé-bindningen sitter så hårt i pjäxan att fångrem inte behövs, det finns inte ens fäste för den. Lossnar skidan så är det för att bindningen löser ut, och då går ski-stoppern in. Helt klart skönt att slippa fångremmar!

Jag har också slitit av bindningar (Chili) från skidan. Jädrar vilken fart skidan fick... Om fångremmen sitter för bra så sliter man väl av benet istället. Inte så bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.