Incidenter och tillbud som ger lärdom

Jag bevittnade idag ett tillbud på ett av klättergymmen här i Oslo. Efter en snabb sökning i detta forum fann jag ingen passande/renodlad tråd och därför skapar jag denna.

Jag råkade av en händelse stå och dagdrömma mellan ”puchen” på en balkongavsats och vilade ögonen på en klättrare som ledde upp en led i 7 registret. Klättraren närmade sig precis slutjuggen men gled retsamt nog av och tog ett fall.

Det var ett normallångt fall för lead inomhus och borde inte generera någon högre fallfaktor. Trots detta BRAST EXPRESSLINGAN i snabblänksänden. Detta tyckte jag var mkt intressant eftersom jag aldrig varit med om detta. Klättraren föll några meter till, men det var ju igen fara för markfall eftersom han var långt upp. Expresslingan brast längst upp i lopen där den sitter i snabblänken.

Jag klättrade senare upp till denna snabblänk för att inspektera då jag misstänkte att bulthängaren kanske hade präglat jack i snabblänken som sedan snurrat sig 180 grader med vassa grader rätt mot slingan, men så var inte fallet...Snabblänken såg fin ut..

På detta gym, som så många andra, har de en bulthängare i väggen, en snabblänk i stål, en expresslinga (denna råkade vara Petzl och såg fräsch ut) och tillslut en vanlig karbin. Men ingenting som hindrar snabblänken från att rotera.

Väggen är väl 12 meter + och har ett relativt kraftigt överhäng på kanske 5 meter...?

Jag lurar helt enkelp på varför expresslingan brast...?

Tänkbara orsaker:
1. Expresslingan skadad sedan tidigare
-Kanske...

2. Expresslingan skadades av någonting vid belastningsögonblicket
-Kanske

3. Materialutmattning på grund av hög ålder
-Kanske

4. Matrialutmattning/försvagning pga exponering av UV-ljus från fönster i lokalen
-Icke troligt då lokalen inte har fönster

Den mest troliga orsaken som jag kan se det är att snabblänken var delvis roterad och vid belastningsögonblicket, roterade till rätt läge och utsatte slingan och dess fibrer för stark mekanisk nötning vilket resulterade i att den sprack upp. Vad tror ni?

Och med handen på hjärtat måste jag erkänna att jag i mitt rack har ett och annat karbinpar som jag nu i säkert fem års tid funderat på att det nog är dags att byta ut expressen men aldrig riktigt kommit till skott. Pinsamt att det ska krävas en sådan här upplevelse för att jag ska få tummen ur...

Fyll gärna på med erfarenheter från andra incidenter.
 
Jag anser att det är försvarbart att byta ut expresslingor och slingor med jämna mellanrum, men kamsäkringars slingor känns jobbigare att byta ut omotiverat.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Fy vad otäckt. Håller just på att öva fall med alla mina klätterkompisar. Ska ta och se till att det är rejält uppbackat innan vi tar våra susare...
 
Med vanligt internet-tyckande så tror jag att slingan brast av en kombination av många fall och att snabblänken har för liten radie, inte för liten diameter, utan är för smal.
Oavsett så är det ju en tankeställare m.t.p att många gym har fasta slingor med snabblänkar.

@John, det är därför jag aldrig falltränar, vore så dumt att skada mig på träning!
 
Av intresse är väl också vilken sorts rep som användes. Var det statiskt eller dynamiskt? Har sett exempel på att man drar ner dom statiska topprepen och leder upp på det.
 
Av intresse är väl också vilken sorts rep som användes. Var det statiskt eller dynamiskt? Har sett exempel på att man drar ner dom statiska topprepen och leder upp på det.

Typ av rep spelar också en viktig roll, det är sant, det missade jag denna gång.

Jag tror att repet de använde var ett dynamiskt men sen varierar kvalitén mkt på de rep många använder inomhus. Själv kör jag med ett gammalt skitrep med brännskador som jag kapat i ändarna pga slitage…En fullgod dynamik är nog inget det repet kan briljera med…Finrepet har man ju till trad där jag vill ha ett lågt fångryck och större marginaler….

I Oslo, om jag uppfattat det riktigt så tar man med sitt eget rep om man vill leda…eller hyr ett. I regel sitter det bara rep på hälften av lederna och dessa rep varierar också i kvalitet kan jag tänka mig…

Håller också med Adam att en fetsydd nylonexpress kanske kan bli lite tight i en snabblänk..

I övrigt anser jag att alla snabblänkar ska hindras från att kunna rotera runt i bulthängaren, t.ex. med hjälp av ett varv med eltejpen eller liknande. Vill minnas att jag sett detta i Gbg på något/alla klättergym..
 
Jag förutsätter att Norska förbundet initierar en ordentlig utredning. Jag tycker scenariot du beskrev låter helt bissart. Jag har aldrig hört om en kortslinga som gått av. Ett kort fall från 12 ner till 8 meter kanske genererar normalt väldigt lite kraft, det är precis i sådana situationer som till och med mikrosäkringar kan hålla.
 
Jag håller med Jonas/achtminus. Låter skumt och jag skulle vilja se en utredning. För smal snabblänk skulle kunna motsvara vajerögglan på en kamsäkring. På camalots har man dubbla slingor för att öglan ska hålla, inte slingan. Visst, slingan håller ju inte för evigheter. Det skulle vara intressant att veta den exakta åldern på slingan som gick av i Oslo.

[spekulationer]
Jag vet inte hur det är i Oslo, men här och de flesta andra länder jag klättrat i så är det ganska ovanligt med riktiga fall på led, vare sig det är bultar eller egna säkringar. De flesta ber säkraren att ta hem så fort det börjar bli lite jobbigt. Min gissning är att detsamma gäller Oslo och misstänker därmed att slingan där inte fått stå ut med särskild många fall.
[/spekulationer]

Det vore som sagt intressant med en ordentlig utredning.
 
Jag slängde iväg ett mail till BDs QC-lab med beskrivning av vad som hänt och ett par teorier om varför slingan brast. Jag frågade om vad de trodde och om de hade nån data på hur de olika felförlopp som beskrivits i tråden påverkar slingans hållfasthet.

Deras svar var att de generellt inte utreder incidenter om inte BD-utrustning varit inblandad, och att de inte vill spekulera i frågan. De sa inget om vad de vet om t.ex. för smal snabblänk med för bred slinga, så jag förmodar att de inte har så mycket relevant data i nåt lättpresenterat format.

Så vi får nog fortsätta spekulera själva tills norrmännen själva har rett ut vad som hände.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips