Impregnering av sovsäck?

Jag har precis köpt en ny dunsovsäck för vinterfjällbruk. Vid användandet av syntetsäckar tidigare brukar jag blöta ner tyget vid hakan pga kondensen i utandningsluften. Jag vill nu skydda dunet från fukt och funderar på att impregnera det aktuella omfådet med en impregneringsspray. Jag har vissa frågor som jag vill diskutera först:
  • Förstör man dunet när sprayen tränger in i yttertyget
  • Torkar kondensen ovan på sovsäcken, fryser den direkt vid, låt oss säga -5 eller rinner den av och blöter ner min sovsäck vid liggunderlaget istället?
  • Är det bättre att sy en "haklapp" i stället som skydd?
  • Vilken impregneringsspray är isåfall bäst för ändamålet?

Tacksam för svar och andra synpunkter

Kristian

Samma problem...

...för mig så fprt det går lite under nollan.
Jag har funderat främst på en haklappslösning (då fastsydd på mitt sövsäcksöverdrag som sedan viks in i sovsäcken) men inte kommit till skott ännu.

Ska bli intresant att se vad du får för andra svar!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle inte vilja gnida ansiktet i impregneringsmedel flera nätter i rad. Ta i så fall ett som är hudvänligt? Eller sov med en yllebalaclava så kan du ha ansiktet i öppningen och förhoppningsvis fryser den fuktiga utandningsluften i balaclavan. Det har funkat för mig. Inte märkt av något problem med utandningsluft i och för sig utan abalaclava heller.

Jag har precis köpt en ny dunsovsäck för vinterfjällbruk. Vid användandet av syntetsäckar tidigare brukar jag blöta ner tyget vid hakan pga kondensen i utandningsluften. Jag vill nu skydda dunet från fukt och funderar på att impregnera det aktuella omfådet med en impregneringsspray. Jag har vissa frågor som jag vill diskutera först:
  • Förstör man dunet när sprayen tränger in i yttertyget
  • Torkar kondensen ovan på sovsäcken, fryser den direkt vid, låt oss säga -5 eller rinner den av och blöter ner min sovsäck vid liggunderlaget istället?
  • Är det bättre att sy en "haklapp" i stället som skydd?
  • Vilken impregneringsspray är isåfall bäst för ändamålet?

Tacksam för svar och andra synpunkter

Kristian

Det gör väl inte så mycket att det blir lite blött? Om det nu blir väldigt blött och du är ute lång period kan du väl lägga en tröja eller nåt över kanten?

öringen;330736 sa:
Det gör väl inte så mycket att det blir lite blött? Om det nu blir väldigt blött och du är ute lång period kan du väl lägga en tröja eller nåt över kanten?

Jag är inne lite på samma spår,förutom att tyget är duntätt (dvs hyffsat tätt) så har ju dunet en naturlig impregnering som gör att den lilla fukten inte påverkar särskilt mycket.Det kan verka som att det handlar om en stor sur fläck,men det är bara ytligt och räcker att man torkar med en ärm eller en trasa.

peter

Men det är generellt skönt att kunna skaka bort droppar från säcken efter varje natt, t ex kondens från tälttaket eller liggunderlaget (ssk om du använder Ridgerest/Z-rest). Min ME-säck var himla välimpregnerad när jag köpte den, nu lite mindre så. Hade planerat att sprayimpregnera den inför säsongen. tror du att det kan tränga igenom? Det handlar ju om mini-lite spray, till volymen sett!

/A.

Men det är generellt skönt att kunna skaka bort droppar från säcken efter varje natt, t ex kondens från tälttaket eller liggunderlaget (ssk om du använder Ridgerest/Z-rest). Min ME-säck var himla välimpregnerad när jag köpte den, nu lite mindre så. Hade planerat att sprayimpregnera den inför säsongen. tror du att det kan tränga igenom? Det handlar ju om mini-lite spray, till volymen sett!

/A.

Det finns ju lite olika impregneringar,de som tränger in och mättar fibrerna och de som lägger sig som en hinna.På en sovsäck duger det antagligen bra med det senare,även om jag personligen tycker det är överkurs.

peter

Är det någon som har erfarenhet av en sovsäck som frånbörjan är impregnerad eller försstärkt runt huvudet/hakan/bröstet? Hur fungerar de vid kondens?

Är det jäkligt kallt andas genom en skorsten men tag en kort (jmf gärna med döda rummet i en snorkel). Vi brukade en ärm som vi vek dubbel, täckte ansiktet med ärmhålan och sommnade.
Sovsäckar är inte märkvärdigare impregnerade än ytterplagg, lite vax och ibland en smula silicon.
Inte alls så bra som Herdins tältimpregnering eller moderna tvättainvaxer av flera fabrikat. Andas du som de flesta av oss gör ut fuktig luft blir det blött och är utsidan av sovsäcken under fryspunkten så fryser det, svårare är det inte, frostkristaller är lätta att borsta av, blöta torkar man lämpligen bort med en ärm eller nått...
Jag har sett vaxdukskhaklappar och andra fiffigheter men själv aldrig medfört någon. Sovsäcksöverdrag i all ära men de 500g kan man ha till mycket mera värmande.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips