Impregnering av silnylon

Jag har testat en metod som jag läste om på en amerikansk webbsida. Den innebär att man penslar duken med en blandning av vanlig badrumssilikon och lacknafta.

Tidigare har jag använt sådan silikon och kemiskt ren bensin för sömtätning och diverse småhåls-lagningar. Detta fungerar bra för småjobb, men bensinen är för lättflyktig för större behandlingar av tältgolv eller tarps.

Den här behandlingen funkade utmärkt. Lättjobbat och verkar hittills funka bra. Tyget är nu vattentätt utan att ha förändrats nämnvärt vare sig struktur eller viktmässigt. Anbefalles. Hela Jim Woods sidan innehåller för övrigt mycket som är matnyttigt.

http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Jörgen

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
öringen; sa:
Men behövs det verkligen där det inte är sömmar?

Det kan behövas som förstärkning på gamla tält eller tarps som börjat läcka eller som Jim Woods föreslår, för återimpregnering av tältgolv som börjat läcka. Förutsätter naturligtvis att det är ett golv av silnylon, de flesta är väl polyuretanbelagda. Man kan också använda det till packpåsar av silnylon.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips