Impregnera tält

Min gamla trotjänare, Fjällrävens Sverigetält, är fortfarande helt men inte längre vattentätt. Skiktet på yttertältet har mestadels flagnat av. Barnen påstår att det blir blött underifrån också.
Måste detta vara slutet? Jag gillar verkligen det här tältet.

Är det någon som med framgång impregnerat om ett tält och i så fall med vad?

/ Pappan
 
Nicwax har bra tältimpregnering, både som man kan spraya på och som man kan blötlägga tältet i. Vet dock inte hur gammalt tältet kan vara, kan tänka mig att det är bra om man har lite ytimpregnering kvar.
/Martin
 
Om impregneringen flagat misstänker jag att det är någon polyuretan-beskiktning på både yttertält och golv (det senare vanligt även idag). Yttetält är numera ofta av silikoniserad nylon, vilket är lätt att impregnera enligt instruktionerna här:

http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Har själv använt metoden och den funkar mycket bra. Men det är svårt att säga vad som händer om du blandar med polyuretan. Du kanske kan testa på någon del av golvet?

Är du lite sykunnig så är det ganska lätt att ta mått på det gamla tältet, köpa silnylon och sy ett nytt yttertält i ett lättare material.

Jörgen
 
"Har själv använt metoden och den funkar mycket bra. Men det är svårt att säga vad som händer om du blandar med polyuretan. Du kanske kan testa på någon del av golvet?"
Tack för tipset!


"Är du lite sykunnig så är det ganska lätt att ta mått på det gamla tältet, köpa silnylon och sy ett nytt yttertält i ett lättare material."
Var köper man silnylon?

/ Pappan
 
"Har själv använt metoden och den funkar mycket bra. Men det är svårt att säga vad som händer om du blandar med polyuretan. Du kanske kan testa på någon del av golvet?"
Tack för tipset!


"Är du lite sykunnig så är det ganska lätt att ta mått på det gamla tältet, köpa silnylon och sy ett nytt yttertält i ett lättare material."
Var köper man silnylon?

/ Pappan

Vill man ha riktigt lätt silnylon är www.thru-hiker.com en bra källa som jag handlat av. Lite knepigare att köpa från USA, men väv till ett helt tält får plats i ett centimetertjockt C4-kuvert och brukar komma inom några dagar.

Jörgen
 
Även jag har köpt silnylon från thru-hiker.com och är mycket nöjd.
Trevliga och ordentliga att ha och göra med. Han postar tydligen bara på onsdagar (!) när det gäller försändelser till Europa, något som kan vara bra att tänka på det när man beställer. Blir lätt att man blir förvånad när man inte får bekräftelse om att paketet skall vara skickat, när man som jag skickar in beställningen på en torsdag... :)

Min frakt var framme 9 dagar efter "post-onsdagen". Det tycker jag är helt ok.

Sedan kan jag också tillägga att jag inte direkt är superhändig, men att sy i Sil-Nylon är inte så farligt som "alla" verkar säga. Go for it!

/Kristoffer
 
Sedan kan jag också tillägga att jag inte direkt är superhändig, men att sy i Sil-Nylon är inte så farligt som "alla" verkar säga. Go for it!

/Kristoffer

Instämmer! Thruhiker har förresten hyfsat begripliga beskrivningar av fällsömmar man kan använda. På tält kör jag varianten som innebär att varje söm är sydd tre gånger. Tror inte det behövs för hållbarhet direkt, men det känns faktiskt enklast.

Jörgen
 
Jag återimpregnerade mitt everest skräpkupoltält (festivaltältet) med "Tent and gear proof", som jag köpte på naturkompaniet. Jag bara monterade tältet, sprutade på medlet och väntade ett dygn. Sedan dess rinner dropparna bara av. Kommer i pumpflaska, så det är busenkelt. Missfärgade heller inte tältet.
 
Aquaseal Polycoat

Jag har testat impregnering (Nikwax) och det fungerade inget vidare. I början rinner dropparna av, sen blöter det igenom, ungefär som om en impregnerad tygjacka (arméns uniform, Fjällräven G-1000 och liknande). Något som däremot fungerade väldigt bra var Aquaseal Polycoat. Den ska funka oavsett om duken är belagd med silikon eller polyurethan. Den funkar inte som impregnering som bara lägger sig utanpå och får droppar att rinna av, utan mer som ett limskikt ungefär som beläggningen (silikon/polyurethan) som finns på tyget från början. Det enda negativa är att duken blev lite styvare. Vet inte vem som säljer den här i Sverige, men man kan ju maila Aquaseal och fråga: http://www.aquaseal.com/polycoat.html
 
Jeg har testet ut på en tygbit, og det funker.
Leste på en amerikansk side reseptet.
Blande ut byggsilikon i white gas ~ 4 takt miljøbensin.
Smør på tynt med kost, la tørke ute i noen dager.

Obs! ekstremt brandfarlig inntil bensinen har fordunstet.

Jeg har ikke jobbet mye med ideen, men det burde finnes bedre fortunning enn bensin.

Selv ville jeg nok anvendt kalesje impregnering:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=755&iItemId=93483
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34315671


dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
cwmint Impregnera tältgolv Gör det själv 14
M Söderström Impregnera fjälltält Tarfala compass Gör det själv 4
myospinae Impregnera tältduk? Gör det själv 10
Mattias1981 Impregnera med vad?? Gör det själv 2
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Kung Stalle Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning Gör det själv 5
Mobilizer Impregnera ryggsäck Gör det själv 16
zhcimon Impregnera G-1000 Gör det själv 17
kimman impregnera bomullsbrallor? Gör det själv 10
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.