impregnera jackan?

Jag köpte en Haglös Foss regnjacka för ett tag sedan men har inte använt den ännu, och jag undrar om jag borde impregnera den på något vis innan användning? Sen undrar jag också om någon vet ett par bra byxor som jag kan köpa till, i ungefär samma prisklass? Jackan var nedsatt men det fanns inga byxor i rätt storlek :/

Tack!

Behövs inte

Nej, du behöver inte impregnera den innan. Du ska impregnera jackan då du märker att vattendropparna inte "rullar av" tyget, utan istället sugs in i väven. Detta är såklart en en bedömningsfråga när man ska impregnera för efter tillräckligt mkt regn så blir väven våt. Det brukar ta några år innan plagget behöver impregnering.

Använd Nikvax impregnering el motsvarande.

Mvh Tomas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tackar för det tipset -- jag kom precis innanför dörren efter en blöt förmiddag och noterade att min Foss inte var vad den varit. Men den har några år på nacken -- just nacken verkar f.ö. vara en svag punkt på just Foss, i alla fall min har läckt där sedan start.

Tips på byxor: jag köpte ett par HellyHansen "M's Solo Side Zip Pant" (tror jag det är) för 900 pix minus lite rabatt häromdagen. Hellånga dragkedjor gör att man drar dem över kängorna, vilket jag gillar.

Hade jag inte varit så korkad hade jag haft dem med mig idag. Nu blötte jag ner jeansen istället... Recension får komma efter lite mer extensiva fälttester...

http://www.hellyhansen.com/product/product.php?id=58484

Korrektion till mitt förra mail: det var ett par "Sequel pants", så bli ingen förvirrad om priset var orimligt...

sequel pants var?

Hej Johan! Råkar du bo i göteborg, och var köpte du isåfall byxorna? Jag har kikat i en del affärer men inte hitta några bra byxor än. :/

MvH

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips