impregnera jackan?

Jag köpte en Haglös Foss regnjacka för ett tag sedan men har inte använt den ännu, och jag undrar om jag borde impregnera den på något vis innan användning? Sen undrar jag också om någon vet ett par bra byxor som jag kan köpa till, i ungefär samma prisklass? Jackan var nedsatt men det fanns inga byxor i rätt storlek :/

Tack!

Behövs inte

Nej, du behöver inte impregnera den innan. Du ska impregnera jackan då du märker att vattendropparna inte "rullar av" tyget, utan istället sugs in i väven. Detta är såklart en en bedömningsfråga när man ska impregnera för efter tillräckligt mkt regn så blir väven våt. Det brukar ta några år innan plagget behöver impregnering.

Använd Nikvax impregnering el motsvarande.

Mvh Tomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar för det tipset -- jag kom precis innanför dörren efter en blöt förmiddag och noterade att min Foss inte var vad den varit. Men den har några år på nacken -- just nacken verkar f.ö. vara en svag punkt på just Foss, i alla fall min har läckt där sedan start.

Tips på byxor: jag köpte ett par HellyHansen "M's Solo Side Zip Pant" (tror jag det är) för 900 pix minus lite rabatt häromdagen. Hellånga dragkedjor gör att man drar dem över kängorna, vilket jag gillar.

Hade jag inte varit så korkad hade jag haft dem med mig idag. Nu blötte jag ner jeansen istället... Recension får komma efter lite mer extensiva fälttester...

http://www.hellyhansen.com/product/product.php?id=58484

Korrektion till mitt förra mail: det var ett par "Sequel pants", så bli ingen förvirrad om priset var orimligt...

sequel pants var?

Hej Johan! Råkar du bo i göteborg, och var köpte du isåfall byxorna? Jag har kikat i en del affärer men inte hitta några bra byxor än. :/

MvH

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips