illamående vid träning

Hej!

Hade samma problem själv, när ja var ute å sprang, fick lite info att prova hälsofil(verum).

Började med att ta ungefär ett glas(3 dl)innan jag sprang och det har varit bra hitils.

Tar också efteråt om brännandet(illamående) kommer innan jag hinner hem,ofta efter en lång körare.

Mvh

skuggarvet; sa:
Tar också efteråt om brännandet(illamående) kommer innan jag hinner hem,ofta efter en lång körare.
Det låter som att du har problem med att magsyra åker upp i halsen när du springer, inte helt ovanligt eftersom man skumpar upp och ned en hel del. Detta kan lindras av något som stannar i magen en stund och neutraliserar syran, t ex (hälso-) fil. Av samma anledning ska man inte dricka kaffe innan träning om man har lätt att få sura uppstötningar, eftersom koffeinet tillfälligt förslappar magsäckens "kran" till matstrupen. Vad bra att det funkar med fil, ska pröva det nästa gång jag känner av detta (drabbar mig ffa när jag springer med ryggsäck som trycket lite extra på magen). Frågan är om det är det också är det som ger trådskaparen illamående? Ingen vet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Det med kaffet hade jag inte tänkt på, ofta blir det en slurk innan.
Ska prova att låta bli före, kan vara en orsak.

Håkan

Tack för alla förslag på orsaker! Jag tycker faktiskt det bla blivit betydligt bättre sen jag skippade 15-kaffet innan träningen. Bara att en sådan liten grej kan göra så stor skillnad!

Högt blodtryck kan vara en orsak, men kanske inte så troligt om man tränar regelbundet. Men det skadar väl kanske inte med en hälsokontroll då och då, speciellt om man tar ut sig med jämna mellanrum.

//högtblodtryck

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips