Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren?

Kort historia lång:

Tre dagar kvar tills årets solovandring ska påbörjas och jag lyckas inte bestämma mig. I coronasituationen är det enkelt: Det blir stugan i Ljungdalen och en tur därifrån. I coronasituationen är det också problematiskt: ALLA är i fjällen. Precis alla. Inget Grekland. Inga all-inclusive. Inga drinkar vid poolen. Alla ska till fjällen.

Har skissat på olika former av människoundvikande turer runt Härjångsfjällen, och även bortåt Helags har jag en idé som känns kul. Samtidigt gnager det en liten oro i mig. Enligt den där ledutredningen som vill exploatera fjällvärlden till fullo, verkar det som att det ska bli leder genom Storådörren-Tronndalen-Falkvåltjärnarna och servicestation vid Nordsätern med mycket mera. Det innebär att om några år är det hej då och adjö till den vildmark som fortfarande går att finna där. Så jag känner att jag borde ta mig ditåt innan det är för sent att uppleva de trakterna i orörd form. Hotbilden känns ytterst påtaglig, med tanke på corona-fjälltrenden.

Idéer för en 5-dagarstur?

Här är några premisser:

Min bil har inte tillräckligt hög markfrigång för att ta mig till Nordsätern, så Tossåsen får bli utgångspunkt om det ska göras i år. Har aldrig varit i Lunndörren, kanske dags? Ska jag dit är det två ställen jag vill till: Lillådörren, där jag aldrig varit, och Storådörren, som jag vill återse, i alla fall kika in. Samma med Lunndörren, behöver inte gå genom hela. (Tronndalen gärna, men det blir kanske väl långt från Tossåsen om det ska hinnas med i lugn takt på 5 dagar.)

Har inte tränat så mycket under våren och vill undvika för mycket sten och höjdskillnader, eller, om strapatser inte kan undvikas behöver jag nog ta det lite lugnare efteråt... Inga 2-milsetapper!

Är Vuejniendurrie ett alternativ för att inte behöva ta sig över något superbrant pass från Lunndörren till Lillådörren? För visst är passen väldigt branta?

Hur är vattendragen: Lunndörrsån söder om dörren och i norra delen av dörren?

Var är Lillån vadbar?

Var är det blockigt?

Annat att tänka på?


Kanske blir det en vandring genom Härjångsfjällen-Helags ändå som jag planerat för, vi får se vad jag bestämmer mig för i sista sekunden, men jag kan inte riktigt släppa den oroliga känslan att fjällvärlden och särskilt vildmarken som vi känner den förändras snabbt nu...
 
Senast ändrad:
Lunndörren är en vacker dalgång, stugplatsen ligger verkligen fint om du trots allt vill stanna till där. Jag passerade förbi stugan för några år sen, tog leden genom Lunndörren och sneddade sen över Gruvfjällets sydligaste utlöpare och in i Lillådörren. Det var jättefint och inte alls svårt att gå utom siste biten ner till bron över Tronnan/Vålån. JAg gick på östra o norra sidan om vattendraget i Lillådörren men hörde efteråt att det kanske varit bättre att gå på motsatt sida, åtminstone biten med björkskog.
 
Lunndörren är en vacker dalgång, stugplatsen ligger verkligen fint om du trots allt vill stanna till där. Jag passerade förbi stugan för några år sen, tog leden genom Lunndörren och sneddade sen över Gruvfjällets sydligaste utlöpare och in i Lillådörren. Det var jättefint och inte alls svårt att gå utom siste biten ner till bron över Tronnan/Vålån. JAg gick på östra o norra sidan om vattendraget i Lillådörren men hörde efteråt att det kanske varit bättre att gå på motsatt sida, åtminstone biten med björkskog.
Tack för tips. Skippar stugor i år, även för tältning/dagsbesök.

Jag har gått på västra sidan av Tronndalen och mot Vålåstugorna och ja, det var lättvandrat om än lite drygt fårigt ibland i björkskogen.

Funderar löst så här:

Tossåsen-Lill-Lunndörren/Lillådörren (Lunndörrsån vadbar söder om dörren?)

Vända in i Storådörren-tb ut i Lillådörren (vad av Lillån långt ner, går det?)

Vuejniendurrie via det nordliga flackare passet (norr om Salvantjakke).

Lunndörren via kalfjällspassage söder om de där småsjöarna som ligger öster om Tväråkåtan. (Lunndörrsån vadbar här för att gå över till leden?)

Led till Tossåsen. Eller hur är det att vandra på västra sidan genom dörren?
 
Senast ändrad:
Jag har ställt bilen i Tossåsen två gånger. Båda gångerna har jag gått över Lunndörrsån söder om passet någonstans mellan 803 och 868 dvs innan leder viker av norrut mot passet. Det har bara varit en liten bäck som inte har varit några problem. Det var i september båda gångerna dock. Men annars är det ju bara gå uppåt närmare vattendelaren. Jag har för mig att jag svor en del över block och väta i Storådörren söder om sjön 1057 på västra sidan om ån men då var mina referenser mest vandring på led. Det är inte sarekstorlek på vattendragen och blockfälten. Jag tyckte övergången från Storådörren till Tronndalen via sjön 1121 var höjdpunkten men jag hade också väldigt bra väder då (och sådant gör ju stor skillnad :) ).
 
Hej Hanna, jag var i dessa krokar ifjol och har svaren på i alla fall några av dina frågor. Jag gick leden från Lundörrsstugan mot Vålåstugorna till bron över Lunndörrsån och genade därifrån till Tväråkåtan genom skogen. Den här passagen får jag kategorisera som ansträngande (särskilt uppför...), bitvis ganska tät skog och jag kom flera gånger upp på mindre kullar så att jag fick gå ner igen ca 15 - 20 höjdmeter. Om du vill sikta på bron här så håll hellre höjd ovanför skogen på västsidan och ta leden från Vålåstugorna ner genom skogen.

Vidare genom Vuejniendurrie var inga större problem, det finns visst en del sten men det går hyggligt att komma runt det mesta med lite överblick. Om du kommer från passet söder om Uhpstahke så tror jag inte att det ska bli något problem alls här. Det passet gick jag inte men blickade upp i det från båda håll och det såg väldigt lättgånget ut, grönt hela vägen igenom vad jag kunde se (inte stenigt).

Längre upp i Vuejniendurrie blir det mer sten, jag gick över nästa pass (vid Saalvantjahke) och det är ganska brant på nordsidan men inte svårt, där var lite av en upptrampad stig som mest gick på grus. Det här passet skulle jag dock undvika om det är uppe i dimman för där är ganska mycket sten som man kan hamna i om man saknar överblick... Södra sidan på samma pass är det gräs ända upp och mindre brant så här är det helt oproblematiskt.

Nästa pass upp i dalen (i höjd med Vuejniendurries slut mot Lunndörren) hade jag funderingar på att ta i förväg men här är för mycket storblockig sten för att det skulle kännas säkert / roligt. Även nere i dalbotten i denna änden på Vuejniendurrie är en hel del sten. Jag var uppe på den namnlösa toppen (i.a.f. på 1:100 000-kartan) som sticker ut lite mot Lunndörren, fin utsiktstopp!

Att hålla höjd från Vuejniendurrie ovanför skogen mot Lunndörren vet jag inte så mycket om men det kan nog vara möjligt, tror kanske inte att du kan hålla dig helt uppe på kalfjället utan att det blir onödigt brant men björkskogen är nog hyggligt framkomlig. du frågar om att vada Lunndörrsån här och mitt tips är att hålla dig på västra sidan tills ovanför biflödet från Saantandurrie så slipper du att vada nästan hälften av vattnet och då tror jag inte att det ska bli några problem. Leden går ändå över detta biflöde på ett vadställe så vadar du nedanför här (norr om) så får du vada en stor del av vattnet strax igen...

Jag gick även passet över Nörder-Storådörrfjället norr om högsta toppen 1526 och det var helt oproblematiskt (men ansträngande liksom alla pass) så det kan vara ett tips om du vill uppleva både Lill-Lunndörren och Storådörren.

Överlag är det ganska lättgånget här, bort mot Dörrsjön och Anarisfjällen kan det vara betydligt värre med sten. Kan tillägga att jag gick här i början på augusti ifjol så det är väl risk för att det finns mer snö i år vilket givetvis kan påverka svårighetsgraden på passen...

Önskar dig en fin tur!
 
Tack @Tobbe C för utförlig guidning!

Pass in i Vuejniendurrie blir förmodligen det mellan Trondfjällstoppen och Salvantjakke.

Sträckan från Tossåsen-ungefär sjö 868: om jag vill variera och inte följa leden på utvägen, någon som har gått strax söder om vinterleden? Är terrängen ok? Vattenövergångar?

Frågetecken kring Lillån kvarstår, den ska ju vara stor enligt rykte. Är den vadbar vid tillflödet från Storådörren?
 
Tack @Tobbe C för utförlig guidning!

Pass in i Vuejniendurrie blir förmodligen det mellan Trondfjällstoppen och Salvantjakke.
Det var så lite! Jo det måste vara samma pass som jag tittade upp i från båda håll och som såg helt oproblematiskt ut, "Trondfjällen" är skrivet tvärs över passet på fjällkartan.

Frågetecken kring Lillån kvarstår, den ska ju vara stor enligt rykte. Är den vadbar vid tillflödet från Storådörren?

Ang. Lillån vet jag inte hur den ser ut där nere men i värsta fall får du gå uppströms en bit. Jag klev igenom den (knappt ens ett vad) ganska långt upp, strax norr om Tronntjärnarna och där var den helt oproblematisk.

Tack för länk till Ledutredningen, den hade jag inte hört talas om innan! Nu har jag skummläst den lite snabbt och det enda jag kan hitta om nya leder från Nordsätern, genom Storådörren, m.m. är under listningen av inkomna synpunkter och förslag. Detta betyder att det inte finns något förslag från själva utredningen på just detta och jag tror nog inte att du behöver oroa dig särskilt mycket för nya exploateringar där inom kort. I alla fall inte ännu...

Citat från Bilaga 5 (sidan 124 i pdf:en): "Utredningen vill betona att det inte finns några beslut tagna kring något av synpunkterna eller förslagen och att dessa nu hanteras vidare antingen inom den ordinarie
förvaltningen och/eller den pågående nationalparksprocessen."
 
Senast ändrad:
Tack för länk till Ledutredningen, den hade jag inte hört talas om innan! Nu har jag skummläst den lite snabbt och det enda jag kan hitta om nya leder från Nordsätern, genom Storådörren, m.m. är under listningen av inkomna synpunkter och förslag. Detta betyder att det inte finns något förslag från själva utredningen på just detta och jag tror nog inte att du behöver oroa dig särskilt mycket för nya exploateringar där inom kort. I alla fall inte ännu...

Ja, det är gott om motstridiga förslag i den och mycket som inte görs ännu. Men om utvecklingen med att "tillgängliggöra naturen för nya målgrupper" fortsätter på den bana som påbörjats med t ex 1-mildistanser mellan stugor mm och nu då enorma mängder charterturister som istället börjar fjällvandra, så är risken överhängande.

(Ja jag är på lite dåligt humör. Jag hade velat göra en viss tur runt Helags men det är för mycket folk.)
 
Ja det var mycket text. Hittade inget om huruvida bron vid Storulvån skall återuppstå. Men det kanske är en annan del av utredningen?
 
Har varit och gått en hel del runt dörrarna och över lag väldigt enkelt att ta sig fram. Lillån kanske man vill vada in mot Lillådörren, men beror på det generella vattenläget.

Jag skulle nog själv gå så här (men blir kanske lite långt):
Tossåsen upp genom där det står Västeråslagan på karten, upp och sen ner genom Saantandurrie till Lunndörren, och sen gå ut den söderut. Det här passet blir det enda lite mer utmanande.
Upp genom Lillådörren. Fin dalgång som jag gärna går flera gånger.
Gå ut Lillådörren och gå in i nora änden av Storådörren. Fint att titta genom härifrån, men personligen gillar jag inte att gå genom den dalgången. Fortsätt istället västerut in i Tronndalen, i mitt tycke den finaste av dom. Gå ut söderut och när man kommer ut på tröskeln dra österut på höjd och sikta mot Rensnävsskalet, som är ganska intressant ställe.
Sista biten tillbak mot leden till Tossåsen kan nog bli lite sumpig, så kanske får försöka hålla lite höjd.

Över lag ett väldigt fint område som normala år är tämligen folktomma. Av mina 7 vandringar har jag träffat en person i Storådörren.

God tur,
//Peter
 
Ja, det är gott om motstridiga förslag i den och mycket som inte görs ännu. Men om utvecklingen med att "tillgängliggöra naturen för nya målgrupper" fortsätter på den bana som påbörjats med t ex 1-mildistanser mellan stugor mm och nu då enorma mängder charterturister som istället börjar fjällvandra, så är risken överhängande.

(Ja jag är på lite dåligt humör. Jag hade velat göra en viss tur runt Helags men det är för mycket folk.)
Men det är mest runt fjällstationen det är mycket folk. Alla ska bara upp på toppen och checka av den med sina hundar och barn. Sen går de tillbaka till Kläppen dan efter. :)
 
Ja, det är gott om motstridiga förslag i den och mycket som inte görs ännu. Men om utvecklingen med att "tillgängliggöra naturen för nya målgrupper" fortsätter på den bana som påbörjats med t ex 1-mildistanser mellan stugor mm och nu då enorma mängder charterturister som istället börjar fjällvandra, så är risken överhängande.

(Ja jag är på lite dåligt humör. Jag hade velat göra en viss tur runt Helags men det är för mycket folk.)
Jag tänker inte argumentera emot dig... Området som helhet (utredningsområdet i dokumentet) tar redan emot väldigt mycket folk och jag håller med om tveksamheten med satsningar för att locka ännu fler, i synnerhet "nya målgrupper".

Jag passerade även (Ö) Blanktjärn(arna) i Vålådalen på samma tur och det var inte någon särskilt trevlig upplevelse; väldigt nedslitet, mycket folk och inte alla respekterade avspärrningarna. Värst var kanske att det nästan bara var folk där som satt och glodde i sina mobiltelefoner, scenen skulle lika gärna kunna ha varit hämtad från en uteservering på Södermalm i Stockholm.
Över lag ett väldigt fint område som normala år är tämligen folktomma. Av mina 7 vandringar har jag träffat en person i Storådörren.
Tror kanske att det håller på att ändras lite?

Passerade området i början på augusti ifjol och hörde röster runt ett krön i Vuejniendurrie (såg aldrig sällskapet), såg ett sällskap på 4 - 5 på andra dalssidan i Lillådörren, såg en ensamvandrare några hundra meter bort i Storådörren och snackade med två killar 2 km senare . Allt på 2,5 dygn. Det var ingen folkstorm direkt men ändå skillnad mot dina erfarenheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
fuchs Vandra runt Magerøya Fjällvandring 0
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...