Icke-tajta cykelbyxor

Hur funkar det att cykla i icke-tajta cykelbyxor med stoppning i? Hamnar den där paden på rätt ställe?

Funderar på att skaffa nya cykelbyxor och pröva en sån lös modell. Nån som har nåt tips på en bra byxa? Och vart hittar jag de att köpa?
 
Hur funkar det att cykla i icke-tajta cykelbyxor med stoppning i? Hamnar den där paden på rätt ställe?

Funderar på att skaffa nya cykelbyxor och pröva en sån lös modell. Nån som har nåt tips på en bra byxa? Och vart hittar jag de att köpa?

Jag skulle nog strunta i blöjan med lösa byxor.

Men jag skulle inte köra med lösa byxor. Jag får skavsår. Man kan alltid kör med vanliga cykelbyxor under ett par lösa byxor i fall man inte vill se ut som en cyklist. Men efter många timmar i sadeln, så bryr man sig mindre om hur man ser ut och desto mer om hur man mår.
 
Jag har ett par som består av en innerbyxa som är tight och har stoppning och en ytterbyxa som är som ett par vanliga halvlånga shorts. Det går att knäppa isär dem efter tycke och smak, ibland vill man kanske inte se ut som en cyklist som dlridings skriver. Addnature.se har flera olika modeller.
 
Grejen är att jag tycker att det blir så instängt i tajta byxor just eftersom att de sitter så himla tajt. Därför är inte lösningen att dra ett par vanlig shorts ovanpå allting (så brukar jag iofs göra på kortare turer för att få lite mer värme).

Jag förstår argumentet med skav, antar att det finns större risk för det i lösa cykelbyxor. men jag skulle nog ändå vilja prova själv. Hade fått uppfattningen om att det iaf inte var helt ovanligt med lösa cykelbyxor med blöja.
 
Hade fått uppfattningen om att det iaf inte var helt ovanligt med lösa cykelbyxor med blöja.
Såna har väl då tajta innerbyxor, annars hamnar ju blöjan snett efter var gång man gått ur sadeln!?

Jag menade nåt sånt här:
http://www.craft.se/de/produkte.htm...b_pi1[pageid]=134002672&tx_mdb_pi1[lvl3]=Cool

Alternativet är ju att köra utan blöja. Det funkar, åtminstone för mig (som iofs aldrig varit på några långturer och kört 10-tals mil/dag i flera veckor)
 
Cykelbrallor bör sitta tätt och de fördelar svetten väl, därigenom kyler de lagom. Att cykla längre sträckor i luftigare brallor skulle nog ge mig skavsår här och där. Grensömmar hör inte ihop med cykling till att börja med. Cykelbyxor bär man närmast skinnet. De som inte lärt sig cykelbyxor har ofta synpunkter på istället men det finns inget alternativ som är så komfortabelt.
Blir det för svalt börjar man med lösa ben, nästa medförda plagg är cykelregnbyxor och skoöverdrag, oftast räcker det för nederändan. Förutom en vindblus brukar jag ha en värme t-tröja med ullinblandning att dra på överkroppen. Tätast är cykelregnjackan. För min del behöver jag helfingrade handskar bara vintertid men vi är alla olika frusna bl a. Skall mancykla länge i regnväder bör man ha vattentäta yttervantar, mina har Rukka gjort. Under hjälmen kan man behöva en balclava eller en skärmkeps.
Mer än 15-20 mil blir det bara i god medvind och nedför.
 
Mer än 15-20 mil blir det bara i god medvind och nedför.

Jag håller med, både vad gäller klädsel och detta (fast regnkläder struntar jag i. När man cyklar, genererar man så mycket värme att regnet svalkar lite).

I lördags körde jag 15 mil, men det var bara för att jag hamnade 4 mil utanför Oslo och egentligen hade inget val. Vem campar så nära en storstad? Jag menar, så nära slutmålet. Fyra mil utanför Oslo är fortfarande rätt tätbefolkat, så det kändes inaktuellt.

Men jag hade INTE velat cykla 16 mil. Jag hade varken medvind eller nedför. Jag var bara desperat att komma ur åskvädret :)

Edit: fördelen med riktiga cykelkläder i regnet är att de torkar snabbt. Under vindvästen hade jag en vanlig ylleunderställ (Krone/Janus). Ull värmer även när det blir blöt.
 
Cykelbyxor är funkis

och därmed så kanske du kan överse med att de inte stämmer helt med dina estetiska önskemål.

Varför inte ha en kjol över?

Thure
 
och därmed så kanske du kan överse med att de inte stämmer helt med dina estetiska önskemål.

Det visade sig inte vara utseendet som hon inte trivdes med, utan att de var för tajta.

Jag skulle helt enkelt köra med ännu tunnare byxor. Då är känslan mindre. Men det är helt klart att de är funkis. Det finns goda skäl till att de är som de är och jag tror inte att man kan komma runt det.

På kortare turer behöver man inte dem överhuvudtaget. Men om man behöver blöjan, så behöver man den, och den ska sitta rätt, inte glida runt.
 
Om det är mera känslan

av att byxan sitter för tätt eller tight så föreslår jag ett större nummer på byxorna samt en tunnare kvalitet på tyget och en tunnare "blöja". Jag har haft minst 5 olika korta cykelbyxor och upplever modellerna som ganska olika komfortmässigt. Jag gillar inte stora och tjocka "blöjstoppningar".

Här kan du hitta lite olika cykelkläder för kvinnor:

http://roseversand.com/clothing/lad...o-flower.html?cid=156&detail=10&detail2=18898

Thure
 

Bilagor

  • 1054460_1.jpg
    1054460_1.jpg
    12 KB · Visningar: 1,454
  • 801812_1.jpg
    801812_1.jpg
    5.7 KB · Visningar: 1,395
  • 1035827_1.jpg
    1035827_1.jpg
    109.7 KB · Visningar: 1,401

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.