I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

Skapligt, roberts.pl verkar ju ha intressanta dunsäckar.
Men någon modell Ultralight hittar jag inte på sidan, Voyager Superlight kanske eller vilken menar du??
Jag hittar inte några priser på prylarna heller.
 
Skapligt, roberts.pl verkar ju ha intressanta dunsäckar.
Men någon modell Ultralight hittar jag inte på sidan, Voyager Superlight kanske eller vilken menar du??
Jag hittar inte några priser på prylarna heller.

Hej nej av nån anledning finns inte Ultralight på hemsidan men därimot i prislistan. :)

Sen så kostar skal eller foder i pertex quantum istället för pertex microlight 12 euro per styck (alltså max 24 euro extra om hela säcken ska vara i quantum)
Och för varje hekto dun som byts från 700cuin till 800 cuin så kostar det 6.9 euro extra.

Sen resten har jag ingen aning om, tycker min blev riktigt billig med modifikationerna.
 

Bilagor

  • Sleeping bags.prices.2009.06.01.standard.eur (1).doc
    245 KB · Visningar: 988
Jag vill också ha!

Känner mig som ett barn på nytt :)

Skulle vilja ha en ultralight med långkedja som kan öppnas på båda hållen.
kylspärr (dunkanal runt halsen) samt ficka på insidan för förvaring av exempel mobiltelefon.

Hittar inte någon med 250grams fyllning som du beställt.
Är de 50grammen extra för dunkanalen du lagt till?

Tomas, Vi får se lite bilder sedan när säcken kommer samt veta vad vågen hamnade på?
 
Är det nån som har lyckats bena ut vad som sker med säcken när man beställer dun med större loft - får man en varmare säck (samma fyllningsvikt men större volym) eller en lättare säck (samma dunvolym men lägre fyllningsvikt)?

Jag försökte fråga när jag beställde min säck för massa år sen, men fick nog aldrig nåt svar. En fin säck blev det i alla fall, även om en sån där Ultralight är lockande.
 
Är det nån som har lyckats bena ut vad som sker med säcken när man beställer dun med större loft - får man en varmare säck (samma fyllningsvikt men större volym) eller en lättare säck (samma dunvolym men lägre fyllningsvikt)?

Jag försökte fråga när jag beställde min säck för massa år sen, men fick nog aldrig nåt svar. En fin säck blev det i alla fall, även om en sån där Ultralight är lockande.

Kanalerna är väl sydda på samma sätt hursomhelst, så det är väl vikten som blir lägre.

En fråga, är deras säckar genomsydda nånstans?
 
Jag vill också ha!

Känner mig som ett barn på nytt

Skulle vilja ha en ultralight med långkedja som kan öppnas på båda hållen.
kylspärr (dunkanal runt halsen) samt ficka på insidan för förvaring av exempel mobiltelefon.

Hittar inte någon med 250grams fyllning som du beställt.
Är de 50grammen extra för dunkanalen du lagt till?

Tomas, Vi får se lite bilder sedan när säcken kommer samt veta vad vågen hamnade på?

Nä dom 50 grammen extra (eller 50 gram mindre beroende på hur man vill se det) är helt enkelt lite tjockare loft, dunkragen är utöver det men det är knappast många gram.
100 gram 800cuin dun är många liter, är lite osäker på hur mycket men det är bra mycket mer än en liten kanal runt halsen. Cuin är Cubic inches per ounce.. Och med googles hjälp får vi fram att.
800 ((cubic inches) per ounce) = 46.2429338 liters per (100 gram)
Mot 700cuin dun som blir..
700 ((cubic inches) per ounce) = 40.462567 liters per (100 gram)

Och det fixar dom åt mig för det är custom made!
Modifieringen av den befintliga modellen rör hellång dragkedja istället för en kort, dunkanal runt halsen och 250 istf 300 gram dun.. Och färgsättningen förståss ;)
Ang färg så fanns black, graphite, blue, red and yellow att välja på!

Och givetvis kommer bilddr, kan ju knappt låta bli innan jag ens har fått den!

Är det nån som har lyckats bena ut vad som sker med säcken när man beställer dun med större loft - får man en varmare säck (samma fyllningsvikt men större volym) eller en lättare säck (samma dunvolym men lägre fyllningsvikt)?

Jag försökte fråga när jag beställde min säck för massa år sen, men fick nog aldrig nåt svar. En fin säck blev det i alla fall, även om en sån där Ultralight är lockande.

Cuin är som sagt cubic inches per ounce, se ovan, och således kommer du få mer loft/volym för samma vikt, och således så kommer inte en säck med 300 gram 800cuin dun vara lättare än en säck med 300 gram 700cuin dun, men den kommer vara varmare. :)

Och därför har jag lagt några kronor på att få 250 gran 800 cuin dun istället för 300 gram 700Cuin..
Och får därmed en totalvolym av 115 liter dun i min säck.
Jämnfört med en säck med 300 gram 700cuin dun som kommer fylla 121 liter..

Och således så har jag fått en 50 gram lättare säck som bara är marginellt kallare (5% mindre volym) trots att jag har minskat vikten på isoleringen med 16.7%! ;)

The Trooper: Och nej sömmarna är inte genomsydda, kanske finns på nån av dom simplare täckena men sovsäckarna finns i en mängd olika kanalformer, men ingen är genomsydd.
Se här http://roberts.pl/Details1.html#down chambers 2
 
Kan man tolka det så att Roberts sovsäckar optimerade för 800 cuin och inte 700 cuin?
Dvs om man beställer en 700 cuin får mer säck än vad dunet klarar att fylla.

Eller det omvända, så att byta till 800cuin blir overfill, dvs mer loft än vad som egentligen får plats i säcken, vilket gör att loftet påverkas mindre av fukt och slitage. Bla WE har det alternativet, overfill 3 extra ounce dun.
 
Kan man tolka det så att Roberts sovsäckar optimerade för 800 cuin och inte 700 cuin?
Dvs om man beställer en 700 cuin får mer säck än vad dunet klarar att fylla.

Eller det omvända, så att byta till 800cuin blir overfill, dvs mer loft än vad som egentligen får plats i säcken, vilket gör att loftet påverkas mindre av fukt och slitage. Bla WE har det alternativet, overfill 3 extra ounce dun.

Nja säcken är ju inte sydd före man beställer. Alla säckarna finns ju i fyra-fem olika mängder dun och det är nog anpassat till var och en, Och således tar dom nått mittemellan för nått mittemellan.
Sytt efter beställning.

Men bara för det så ska jag fråga. Återkommer med svar.
 
Tomas vilket innertyg har du valt för din sovsäck?
Samma som utsidan?
Pertex Quantum fabric (33g/m2)?

Yttermaterialet har jag klart för mig men vad är bäst på insidan?
Om det är samma som på utsidan kräver detta att man måste använda sovlakan?
Kondens i sovsäcken? kan det uppstå med detta tyg?

Roberts Outdoor Equipment sa:
Thomas' bag costs 253 EUR including shipping.

PS. The Ultralight looks identical as the Voyager Light at the photo (the
only difference is its half length zip) - of course you can choose different
colours (currently we have Pertex Quantum in black, graphite, blue, red and
yellow) and a side of a zip (right or left).


Hittar heller inte din sida där du omvandlade cuin...
Du får gärna länka in den. Har hittat några men lyckas inte alls få samma siffror som dig.
 
Senast ändrad:
Hittar heller inte din sida där du omvandlade cuin...

Jag gissar att han använde Googles omvandling.

Men man ska nog se volympratet som höftningar. "Cuin" är i det här fallet mest ett jämförelsetal för loft snarare än ett äkta volymmått. Det är den volym som 1 uns dun fyller i en viss cylinder när en viss tyngd pressar på det uppifrån. Metoden är olika på olika sidor av Atlanten, så 700 cuin uppmätt i Europa är typ 800 cuin uppmätt i USA. Eller hur det nu var.

Hur som helst går det nog inte att direktöversätta till den volym som dunet fyller ut i sovsäcken.

Det som avgör huruvida säcken blir lättare eller varmare av bättre dun är nog snarast faktorer på fabriksgolvet. Det var därför jag undrade hur det låg till. Mäter man upp en dunmängd som man sen fyller de färdigsydda kanalerna med? Jag antar att man inte har olika säckmönster för olika dunkvaliteter, så kanalerna har nog samma innermått oavsett.

Hur som helst väger min extraextralånga, normalbreda Voyager Light 300 med 770-dun ungefär 800 gram. Så med bättre dun blev säcken inte tyngre av att vara extraextralång :)
 
Quantum utan på säcken är blank och ganska plastig, inuti säcken är den mjukare och lite sträv.

Illbergs beräkningar stämmer om man räknar om imperial till SI enheter rakt av.
Dock används inte dessa enheter strikt när man gör mätningarna. Mängden dun i testen varierar mellan 20-30g, formen på mättuben varierar oxå vilket ger upphov till skillnader på uppmätt fillpower.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 413
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.