I norsk-svenska trakter

Vet någon om biten Helags-Nedalshytta-Storerikvollen-Blåhammaren är svår angående dålig märkning eller osynliga(nåja nästan) stigar? Jag läste en gång någon som gått den vägen och fann att stigarna inte var lätta att följa.

Sylarna runt

Precis på västsidan om Sylarna (mellan Nedal och Storerikvollen) är det sant att det kan vara lite knepigt att ha koll på stigarna och veta exakt var man är. Med Sylarna i öster och sjön i väster, kan jag dock inte kalla det svårnavigerat. Bra är det naturligtvis om du känner att du har koll på karta och kompass.

Från Helags direkt till Nedal har jag inte gått (jag stannade i Sylarna) så den sträckan vet jag ingenting om. Ett par vad finns på vägen ner till Nedal, och några väster om Sylarna. Dom är inte breda, men om du vandrar i juni kan dom vara ganska strida. Turen rekommenderas varmt, det är mitt trevligaste minne av Jämtlandsfjällen!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tack

Ok....en något bristfällig märkning av leden således. Fast förhoppningar finnes att man ej skall behöva fastna på fjället för evigt.:) Tack för svaret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips