Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Hyr få tältet svalt?

Har ett rött hilleberg Nammatj 3 som jag nu upptäckt blir stekhett på sommaren om solen ligger på blir det redan 29 grader vid niotiden på morgonen. Så finns det något relativt billigt typ pressening att på något sätt spänna upp över det så det alltid hamnar i skuggan?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok hur bra tror du den kommer att spela ihop med regn? Tung vikt är annars inga problem är inte tänkt att användas vid vandring, utan mer lägerliknande förhållanden.

Dom är ju täta så det är väl som en pressening förutom att du kanske måste ha flera för att täcka tältet - så det lär väl inte påverka så mycket.

Kondensavgången inifrån blir ju försämrad.

Sätt fast dom tejp.

Du vet att dom är extremt tunna och fladdriga - vinden kan ta död på dom.

Det finns silver preseningar om vikten inte är ett problem men dom är mer silvergrå och kanske skickar bort 70% eller mindre av värmen - men å andra sidan blir det ordentligt svalt me silverfiltar så det räcker nog.

Det finns ju massor av skyl inne i snåren. Jag brukar tälta under en stor tall eller gran om det är möjligt, då har man både lite regnskydd och solskydd samtidigt. I skärgården är krypskogen ett hett tips att "krypa in i".

Jo de är ju också oftast så - men ligger man stationär på en camping så kanske man gjort nått på kvällen som gör att man inte är så pigg 0700.

Jag har hängt grillfolie över tältet ibland - folk skratta dagen innan men dagen efter vid 1300 låg folk medvetslösa i drivor utanför sina +70 graders tält.

Ja hade det fint med ingen temperatur höjning , några brudar kallade sina killar inavelsfall ," varför gjorde du inte som han"

Spänn upp en tarp eller nåt. Så länge du har en luftspalt mellan tältet och det uppspända så blir det svalt.

...och som sagt, står tältet i morgonskugga så behövs ingenting...
//J

Jo en tar var precis det jag tänkte på men fick kallsvettningar när jag såg vad en kostade 2000 och då ingick inte ens vinnarna som gick på 900. . .

Tält med aluminiumbeläggning på vävens insida ger en många extra minuter på morgonen. En tarp/barriär i sådan väv hade säkert funkat mycket bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips