Hvilke turskidor / fjellskidor 2022?

Hej alle

Jeg skal ud og købe mit første par turski. Hvilke bør jeg vælge?

Jeg er dansker, men ser egentlig mig selv som en rimelig habil skiløber, forstået på den måde, at jeg gennem højskoleophold i Norge (Fosen Folkehøgskole) redan har en del hundrede mil i vildmarken under fødderne, kan finde ud af at bruge benene, for ikke at tale om de mange alpinturer, som jeg er vokset op med. Jeg tror derfor at skidor rettet mod begyndere vil være et fejlkøb, og vil ikke have noget imod, at skiene har en hård læringskurve, hvis de til gengæld har andre fordele.

Jeg har allerede pjäxor, tyver med BC-bindinger (jeg nok havde valgt Xplore, da de er mere stabile, og formentlig ikke iser til så lett)

Jeg er 180 cm og vejer kun 60 kg. Jeg regner dog med at skulle løpe med overnattningsudstyr og vil derfor hurtigt veje 80 kg. Jeg tror ikke pulk er for mig, da jeg liker kuperet terræn særligt godt, hvor pulken vil være for besværlig.

Dette er dog ikke fordi jeg er særligt interesseret i downhil og fart på den måde, og vil hellere prioritere en ski som giver en god helhedsoplevelse, og som kan få mig gennem terrænet best muligt. Samtidig ville det være fint også at tage på hurtige weekendturer i skåneområdet, hvor der jo ikke nødvendigvis er så bakket. Jeg drømmer også om vårture i fjellet, hvor snöen er meget forskelligartet, og man skal arbejde med landskabet.

Udvalget her i Københavnske butikker er begrænset, og vil gerne nå at købe inden 7. Januar så jeg kan prøve dem af først på en familietur (egentlig alpintur) til Alperne. Umiddelbart vil udvalget derfor være:

- Åsnes Nansen
- Åsnes Finnmark 54
- Åsnes Cecilie
- Åsnes amundsen
- Åsnes Ingstad
- Fischer Sound 98 Crown
- Fischer Transnordic 59 Easy Skin Xtralite
- Fischer E109 Crown Xtralite
- Fischer E99 Easy Skin Xtralite 19/20
- Madshus Fjeltech M44 Skin
- Madshus Panorama M62 Intelligrip Transition 19/20
- Madshus Fjelltech M50 Intelligrip 19/20
- Peltonen XC Skis Metsä Step Base 22/23

Hvilken ski bør jeg vælge?
 
Jag tror Fischer e109 vore ett bra val av de du valt jag gillar även e99 med korta skins. Alla de här modellerna är bra turåkningsskidor i fjäll och skogs terräng men ingen av dem är utpräglade topptursskidor om du är intresserat av det. Ett par skidor kommer inte att vara bra för alla fören och användningsområden så du kommer inte att ha köpt fel skida bara upptäcka att du vill ha fler par för olika sorts fören och åkning.
 
Fischer E109 med Crownbelag har jag många års god erfarenhet av för turer ospårat i fjällterräng med ryggsäck. Gillar kombinationen med korta fällar "kicker skins" för lite brantare uppförsbackar. Lite film från Lapplandsfjällen

I skoterspår och maskingjorda spår är lite smalare skidor att föredra t ex Fischer E89.

Thure
 
Upptäckte turskidåkning inte så långt före småbarn och husköp så mina egna erfarenheter är rätt begränsade, men har hunnit med några tältnätter på fjället i alla fall. Ville ungefär som du ha ett par allround skidor som funkar i mer kuperad terräng och utanför leder och helst med ryggsäck. Tittade runt ganska mycket och landade i Nansen (BC med Lundhags Guide pjäxor) som jag är nöjd med. Duger de åt Skurka så duger de åt mig resonerar jag Gear List || Backcountry Nordic Touring Ski System (andrewskurka.com) Har inte prövat några av de andra så kan inte tillföra så mycket. Skulle man gå längre turer med tung pulka eller på mer preparerade leder så finns det säkert bättre alternativ.

BC Manuell verkar en testad bindning, även av folk som gått Vita Bandet, och av min lilla erfarenhet är jag nöjd.
 
Hej.
Nu kanske du redan köpt skidor, om inte bör du titta på Åsnes Gamme. Väldigt allsidig fjällskida som många jag känner har. Komplettera med några olika kortfeller.
Vi skickade efter från Braasport.no men det finns säkert fler.
 
Jag är ingen skidkonnesör, men mitt val gick till Fischer Traverse med kicker skins. Kändes som en bra allround-skida och kan väl ses som en efterföljare till legendariska e99.
Själv är jag för dålig och ointresserad av att valla, så crownbelag är ett måste. Jag vill även ha markkontakt under foten för bättre kontroll utförs så jag valde skidor med mindre spann (typ 1,5), och lika långa som mig själv (186) för att få bättre kontroll och enklare navigera mig fram i skog.

De är inte bäst på något, och inte så snabba pga lite för "korta" och bara 1,5spann, men jag är nöjd och tycker de är en bra kompromiss för ospårad skidåkning under vårmånaderna.
 
Tak for alle de gode svar!

Jeg troede ikke at der ville komme svar (var ikke tålmodig nok). Jeg endte derfor med at købe Nansen BC skiene, da det nok var de bedste i den butik jeg var i. (Havde nok valgt gamme 54 BC, hvis de havde den på lager).

Der er sket meget siden 80'erne hvor den første Nansen ski kom på markedet, men kanske har modellen ændret sig siden da. Jeg købte dem i størrelsen 190 cm (langt over det anbefalede 175 til min vægt), da jeg ved, at de er mjuke (de skriver "moderat gåspenn"). De har ikke nævneværdig nordic rocker, hvilket jeg tror bliver godt, da skiene så støtter på hele fladen. De skriver dog at der er gode flydeegenskaper, så der er nok en form for rocker. skiene er lidt for brede til langrendsspor.

Jeg vender tilbage om en uge med erfaringerne efter at Nansen og jeg har været på tur!

Jeg finder i øvrigt Pål Trygve Gammes diagram (fra UTEs programserie "Fjellskiskolen") om styreegenskaber og fart ved gang meget nyttigt. Cirklernes størrelse viser flydeegenskaber i dyb sne. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis en objektiv vurdering da han selv lægger navn til skien med bedste egenskaber...
1673006959507.png

Lite film från Lapplandsfjällen

Flot video, og fint at hunden har sin egen pulk! Det ser jo ud til at fungere strålende! Kanske jeg alligevel får lyst til en pulk (og en hund...)

Tak igen for de gode svar. Vil titte på anbefalingerne engang ved næste køb (kanske E99).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
runekargo Hvilke bindinger skal jeg vælge? Turskidåkning 2
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.