Husbil camper tält värme

Ni gör det svårt (men intressant). Köp en beg husvagnspanna för gasol och använd antingen vatten- el luftburen värme. Slinga i golvet el fläkt. Inga dåliga avgaser, enkel installation och lätt att byta gadolflaskor.

Mitt lilla tips...
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad är det för fel på en madrass och en sovsäck? Gasolkök för matlagning. Fixa ev en regnskyddad öppning för ventilation dvs öppna ett fönster under en presenning.

Jag har sovit ett antal nätter i en folkabuss på hemgjorda träbänkar med liggunderlag och sovsäck och det funkade bra. Bänkarna hade löstagbar ben för att underlätta förvaring undet färd, en extra uppsättning längre ben gav bordshöjd på ena bänken.

En bekant hade motorcykeln i skåpet på caddyn och gjorde långkörningar med bilen och väl på plats så åkte de motorcykel. Deras lösning för sömn var bara en madrass som de hade stående på högkant vid färd, sen drog de ut motorcykeln och fällde ner madrassen. Ingen av dem var över medellängd så caddyn funkade tydligen bra.
 
Köpt billig dieselvärmare från Kina

Kunde inte hålla mig utan köpte en billig dieselvärmare från Kina för 1500kr. Det finns hur många som helst på nätet, de flesta skickas från Kina men jag valde en med Ebay-nr 273651713884 med leverans från Tjeckien med DHL - den var hemma på en vecka och man behöver inte betala tull och moms då.

Den har reglerbar effekt 1-5kW. Har testat den provisorisk på olika sättt. Först satte jag ihop värmaren med en bränsletank och bränslepumpen till ett "paket".
Testade värmaren på följande sätt:
1. Liggandes löst på marken driven av ett löst batteri.
2. Monterat i "fönsterglipan" i bilen (simulerat "riktigt" montage)
3. Liggandes på taket på bilen med
a) en ventilationsslang ansluten som går från värmeutblåset på värmaren in i bilen
b) både en slang från värmeutblåset och en från värmeinsuget in i bilen.
Ventilationsslangarna var vanliga 100mm vvs-slangar som var utdragbara till 3m längd.

Den är otroligt kraftig värme från den. 1kW är nog det enda användbara och jag måste nog ändå släppa ut en del värme medvetet för det inte skall bli för varmt. Tyvärr har den inte termostatstyrning utan är igång hela tiden på den inställda effekten. Varvtalet följer effekten och kan inte regleras separat. På full effekt låter fläkten en hel del medan 1kW -läget är förhållandevis tyst. Däremot så låter det mer från avgasröret. Min värmare levererades inte med ljuddämpare som en del andra brukar göra. När man startar den så ryker det en hel del i början men efter några minuter så ryker det sedan ingenting. Har hittills bara använd det medlevererade, ca 50cm korta avgasröret och det lika korta insugningsröret för förbränningen. Strömmen vid start är 9A för att efter några minuter gå ner till 0.9A på lägsta effekten 1kW. Dieselförbrukningen är enligt uppgift från tillverkaren 0.2-0.5 liter per timme beroende på vald effekt. Förutom ljudet från fläkten och avgasröret så "tickar" bränslepumpen ganska högt när den går vilket nog kan vara mer enerverande än ett konstant fläktbrus när man skall sova. Då jag är mycket ljudkänslig så blir det nog svårt att installera denna värmare på något vettigt sätt i en bil. Enda alternativet blir i så fall att ha den löst i en låda med en riktigt lång varmluftsslang till bilen/tältet. I detta fall skall värmaren värma upp den kalla uteluften och inte den recirkulerade inneluften från kupen som vid en standardinstallation och dieselförbukningen kommer då bli högre än nödvändigt men det spelar kanske ingen roll då man vid standardinstallation skulle behöva släppa ut ganska mycket värme för att inte få för varmt.

Sammanfattningsvis så skulle denna dieselvärmare inte vara tillräckligt bra för mig för uppvärmning av tält/bil/husbil främst beroende på ljudnivån och avsaknad av termostat. Det blir också en stor låda med många prylar, sladdar och slangar om man skulle vilja använda den "löst".
 
Tack för en bra rapport från test av kina-Webasto.
Ja, det är nog lite pysslande, krånglande och testande om man ska finna en lösning som är användarvänlig och funkar bra. Tycker man det är kul så går det säkert att få till något vettigt med en kina-brännare. Själv är jag lyckligt lottad med en California camper. Tickandet från bränslepumpen är dämpat och själva förbränningen hörs inte alls (Den har ljuddämpare). Har skruvat ner min för att byta brännare och glödplugg och sett hur det fungerar. En svaghet som kina-brännaren har, är att styrenheten (elektroniken) på brännaren är helt oskyddad mot fukt och väta (enligt de youtube-videos jag sett). Detta kommer garanterat att ge krångel på lång sikt, speciellt om den monteras under bilen eller motsvarande som på California. Jag har btw Webasto AirTop 3500 ST...Den går att ställa från steg 1-10 från ca 1 kW til 3,5 kw. Den har sina svagheter och begränsningar den också, men funkar okay.
 
Kina värmare i pup-upp tält

Jag värmer ett Pupp-up tält 7,5 m2 med kina värmare( diesel) på 5,5 kw .
Det går ganska bra . Det är väl strömförbrukningen till fläkten som är begränsande av fiskeresornas längd, bara.

Någon fler som kör med kina värmare? till tält? De har ju funnits ute ett antal år, nu

Har någon provat de batteri ackar som finns idag, för driften av värmaren?

Jag har värmaren utanför tältet med luftslang in .
Co mätare inne.
Formisoleringsmatta på golvet med en tunnare uterums matta på,
Jag upplever att det är fint klimat invändigt i tältet. med fina ytor.
 
1l Diesel = knappt 10 kWh
19 kg Exide blybatteri = 350 Wh

Knappt ett år efter ditt inlägg....

Ett 19 kg blybatteri borde väl ligga kring 85 Ah, vilket motsvarar 1000 Wh eller 1 kWh (?).

Handlar det om uppvärmning är det ungefär så enkelt, men i andra situationer så måste man såklart blanda in verkningsgrad.
 
Knappt ett år efter ditt inlägg....

Ett 19 kg blybatteri borde väl ligga kring 85 Ah, vilket motsvarar 1000 Wh eller 1 kWh (?).

Handlar det om uppvärmning är det ungefär så enkelt, men i andra situationer så måste man såklart blanda in verkningsgrad.

Det är väll bara ca 50 % av de 85 Ah som är tillgänglig från ett blybatteri..? Något mer från AGM-batteri...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips