Husbil camper tält värme

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
de dieselvärmare jag har erfarenhet av, har alla avgett en mindre trevlig diesellukt i bilen.

Kan man inte ha extra bilbatterier inne bilen och ta el/värme från på nåt sätt?
 
Kaminfläkten var klart listig! Dock räcker heatpal bara 5 timmar och det är en eld i ett tält...

En dieselvärmare skall inte behöva lukta eftersom två skilda luftströmmar förbränningsluft in/ut och varmluft in/ut. Men diesel luktar altid illa så man skulle nog behövs en hög skorsten för att helt slippa lukten.

Nu har jag räknat på lite extra isolering av skåpet i en skåpbil. Om vi tar en WW Caddy Maxi tex så har skåpet ca 14kvm total yta och då skulle det räcka(!) att isolera med 10,5cm cellplast för att få 20 grader högre temperatur än omgivningen på bara 100W kroppsvärme! Samma princip som ett passivhus. För ventilation borde det räcka med en glipa i fönstret om man har ventil mot förarhytten. För avfuktning så borde det räcka med att använda tex.Torrbollen.

Med så tjock isolering så skulle det dock ofta bli för varmt. Om man i stället tog hälften så tjock isolering så skulle man behöva addera 100W om man vill bibehålla 20 graders skillnad och ingenting om man vill bibehålla 10 graders skillnad osv. Ett bilbatteri på 80Ah 12V har 960Wh energimängd och skulle då kunna driva en 12V värmefläkt med max 120W i 8 timmar. Självklart bör man ha termostatstyrt. Annars så ger en vanlig kylbox ca 50W värme också. Tar man två bilbatterier så kan isoleringens tjockek krympas ytterligare alternativt att man klarar lägre yttertemperaturer.

Sen är det ju mycket mysigare att bo i tält, husvagn eller husbil än i skåpet på en bil.
 
En liten transportbil skulle kunna bli bra, om det bara är tillräckligt lång ligglängd i utrymmet bak. Minst 2 meter bör det väl vara. Det blir i så fall en smidig liten husbil.
 
Kan man inte ha extra bilbatterier inne bilen och ta el/värme från på nåt sätt?

Som fabola räknat fram så är det för låg energidensitet i batterier.

Gissa varför elbilar oftast har en värmepumplösning för att ge värme? Medans en bensinbil utan problem kan värma kupen med sin spillvärme.
 
Har en kompis som köpte ett redan ombyggt skåp, en gammal merca. Han satt in en liten vedkamin i gjutjärn, med skorsten förstås. Vet inte om det är att rekommendera eller ens lagligt, men det funkade fint. Han bodde i bilen en tid och lagade mat ovanpå kaminen. Såg kul ut när han for omkring med röken bolmande från taket. Men bilen blev rätt inpyrd med tiden. Luktade böckling. Han lagade mycket fisk.
 
Som fabola räknat fram så är det för låg energidensitet i batterier.

Gissa varför elbilar oftast har en värmepumplösning för att ge värme? Medans en bensinbil utan problem kan värma kupen med sin spillvärme.

och en del moderna dieselbilar inte producerar tillräckligt med spillvärma och måste värma kupen med eldrivna värmeslingor.

"Dumast" är en kollegas hybridbil som drivs framåt på el i några mil men har man kupevärmen på går stora bensinmotorn på förhöjd tomgång för att producera värme. Feltänkt, om du frågar mej.

/Patrik
 
Jo men poängen är alltså att ett batteri bara innehåller bråkdelen av den energimängd som samma vikt bensin, fotogen eller diesel innehåller. Att använda batterier för uppvärmning är alltså inte särskilt smart.
 
Jo men poängen är alltså att ett batteri bara innehåller bråkdelen av den energimängd som samma vikt bensin, fotogen eller diesel innehåller. Att använda batterier för uppvärmning är alltså inte särskilt smart.

Någon gång när jag var på långsegling för kanske 20 år sedan (betalade besättning) så sa båten ägare något i stil med att 1 liter diesel innehåller lika mycket energi som 13 kg blybatterier.
Med reservation för båten ägare kan ha fel och jag kan minnas fel. Jag orkar inte kolla uppgifterna nu och räkna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips