Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling?

Hej!!

Är det värt att ta med ett lätt spinnspö under en veckas skärgårdspaddling för att fånga lite aborre på kastmete eller jigg? Någon med erfarenhet?
Tacksam för alla tips!!!

Norrlänning på djupt vatten : )
 
Absolut! Speciellt om du tänker vara ute en hel vecka. Fiske är ju ett trevligt tidsfördriv när man inte paddlar, nu har ju dygnet dessutom många ljusa timmar och då kan man ju inte sova... ;)

När man paddlar i skärgården har man dessutom stora möjligheter att ta sig fram till fisken som är svår att nå från land. Såg jagande abborstim i matstorlek under kajaken senast vi var ute och ångrade att jag inte haft med ett litet spö.
 
Fiske

Jag vet inte om det är riktigt tillåtet men jag brukar ha en liten wobbler släpandes ett femtiotal meter efter mig när jag paddlar Får någon liten gädda i bland
 
Det är tillåtet i skärgården och i de fyra största sjöarna.

Ett pimpelspö med en inte för liten balanspirk är ett bra alternativ om man vill ha abborre. Det är lätthanterligt och smidigt.

O.
 
Jag vet inte om det är riktigt tillåtet men jag brukar ha en liten wobbler släpandes ett femtiotal meter efter mig när jag paddlar Får någon liten gädda i bland

Det förfarandet skulle sannolikt klassificeras som dragrodd eller trolling vilket inte omfattas av det fria handredkapsfisket och är därför förbjudet.

När det handlar om den omfattningen som du beskriver så tror jag doc inte att någon skulle bråka med dig om det.
 
Tack för alla svar :)
En vobler på släp låter toppen... Utan spö då eller? Kanske från ett pimpelspö?

Även pimpelspö med balansspirk låter jättebra. Litet, lätt och abborre är en favorit :)
Är det grund, bryggor och branter som gäller för att hitta abborren i skärgården?

Gärna fler tips ;-)
 
Ute på vattnet är grundtoppar med omgivande djupare vatten fina platser att söka fisken på.
Speciellt när det gäller abborre , leta runt på branten - får du ett napp så fortsätt på samma ställe

Gäller såväl småfisk som abborre och dom större som jagar dom.

Abborren har sluten simblåsa och går på djupet vid lågtryck , då kan man hitta dom i djuphålor.
 
Vad e en balanspirk? Nått speciellt drag för pimpling eller?

Använder teleskopspö vid paddling, men får sällan nått i östersjön. Insjöfiske ger mer. Kör nästan bara med spinnare.
 
Det förfarandet skulle sannolikt klassificeras som dragrodd eller trolling vilket inte omfattas av det fria handredkapsfisket och är därför förbjudet.

När det handlar om den omfattningen som du beskriver så tror jag doc inte att någon skulle bråka med dig om det.

Nej, det är inte förbjudet med trolling, dragrodd eller utter i Östersjön.
 
Vad e en balanspirk? Nått speciellt drag för pimpling eller?

Ja, det är ett bete som ligger horisontellt i vattnet och har linan fäst i mitten av ryggen och fiskas genom att man lyfter och sänker spöt, har ett utseende som påminner lite om en wobbler utan sked. "Motsatsen" (och förmodligen det vanligaste draget vid pimpelfiske) är vertikalpirk.


Länken visar exempel på balanspirk
http://www.beoutdoors.se/se/isfiske/pimpelbeten/balanspirkar/balanspirk-1w3-4.html
 
Vad e en balanspirk? Nått speciellt drag för pimpling eller?

Använder teleskopspö vid paddling, men får sällan nått i östersjön. Insjöfiske ger mer. Kör nästan bara med spinnare.
Så här seren balanspirk ut. Man fäster reven i öglan på ryggen och får den sedan att simma runt genom att pimla den.

5428625-origpic-eb58e7.jpg


O.
 
Det förfarandet skulle sannolikt klassificeras som dragrodd eller trolling vilket inte omfattas av det fria handredkapsfisket och är därför förbjudet.

När det handlar om den omfattningen som du beskriver så tror jag doc inte att någon skulle bråka med dig om det.

Nej, det är inte förbjudet med trolling, dragrodd eller utter i Östersjön.

Nej du har rätt, det var delvis felaktigt formulerat av mig.

Dragrodd eller trolling ingår inte i det fria handredskapsfisket vilket brukar vara inom den ram som man bedriver sitt fritidsfiske på i skärgården. På allmänt vatten så är det förstås tillåtet med trolling etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
rannug Havssurf i Sthlm vid västlig vind? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.