Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling?

Hej!!

Är det värt att ta med ett lätt spinnspö under en veckas skärgårdspaddling för att fånga lite aborre på kastmete eller jigg? Någon med erfarenhet?
Tacksam för alla tips!!!

Norrlänning på djupt vatten : )

Absolut! Speciellt om du tänker vara ute en hel vecka. Fiske är ju ett trevligt tidsfördriv när man inte paddlar, nu har ju dygnet dessutom många ljusa timmar och då kan man ju inte sova... ;)

När man paddlar i skärgården har man dessutom stora möjligheter att ta sig fram till fisken som är svår att nå från land. Såg jagande abborstim i matstorlek under kajaken senast vi var ute och ångrade att jag inte haft med ett litet spö.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fiske

Jag vet inte om det är riktigt tillåtet men jag brukar ha en liten wobbler släpandes ett femtiotal meter efter mig när jag paddlar Får någon liten gädda i bland

Det är tillåtet i skärgården och i de fyra största sjöarna.

Ett pimpelspö med en inte för liten balanspirk är ett bra alternativ om man vill ha abborre. Det är lätthanterligt och smidigt.

O.

Jag vet inte om det är riktigt tillåtet men jag brukar ha en liten wobbler släpandes ett femtiotal meter efter mig när jag paddlar Får någon liten gädda i bland

Det förfarandet skulle sannolikt klassificeras som dragrodd eller trolling vilket inte omfattas av det fria handredkapsfisket och är därför förbjudet.

När det handlar om den omfattningen som du beskriver så tror jag doc inte att någon skulle bråka med dig om det.

Tack för alla svar :)
En vobler på släp låter toppen... Utan spö då eller? Kanske från ett pimpelspö?

Även pimpelspö med balansspirk låter jättebra. Litet, lätt och abborre är en favorit :)
Är det grund, bryggor och branter som gäller för att hitta abborren i skärgården?

Gärna fler tips ;-)

Ute på vattnet är grundtoppar med omgivande djupare vatten fina platser att söka fisken på.
Speciellt när det gäller abborre , leta runt på branten - får du ett napp så fortsätt på samma ställe

Gäller såväl småfisk som abborre och dom större som jagar dom.

Abborren har sluten simblåsa och går på djupet vid lågtryck , då kan man hitta dom i djuphålor.

Vad e en balanspirk? Nått speciellt drag för pimpling eller?

Använder teleskopspö vid paddling, men får sällan nått i östersjön. Insjöfiske ger mer. Kör nästan bara med spinnare.

Det förfarandet skulle sannolikt klassificeras som dragrodd eller trolling vilket inte omfattas av det fria handredkapsfisket och är därför förbjudet.

När det handlar om den omfattningen som du beskriver så tror jag doc inte att någon skulle bråka med dig om det.

Nej, det är inte förbjudet med trolling, dragrodd eller utter i Östersjön.

Ja, det är ett bete som ligger horisontellt i vattnet och har linan fäst i mitten av ryggen och fiskas genom att man lyfter och sänker spöt, har ett utseende som påminner lite om en wobbler utan sked. "Motsatsen" (och förmodligen det vanligaste draget vid pimpelfiske) är vertikalpirk.

Länken visar exempel på balanspirk
http://www.beoutdoors.se/se/isfiske/pimpelbeten/balanspirkar/balanspirk-1w3-4.html

Använder teleskopspö vid paddling, men får sällan nått i östersjön. Insjöfiske ger mer. Kör nästan bara med spinnare.
Så här seren balanspirk ut. Man fäster reven i öglan på ryggen och får den sedan att simma runt genom att pimla den.

5428625-origpic-eb58e7.jpg

O.

Nej, det är inte förbjudet med trolling, dragrodd eller utter i Östersjön.

Nej du har rätt, det var delvis felaktigt formulerat av mig.

Dragrodd eller trolling ingår inte i det fria handredskapsfisket vilket brukar vara inom den ram som man bedriver sitt fritidsfiske på i skärgården. På allmänt vatten så är det förstås tillåtet med trolling etc.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips