Hur varm sovsäck?

Jag ledsnade också på att frysa. Frost på tältduken i slutet av Juli! Då räckte det.
050803frostpryggscksver.jpg


Jag köpte en sådan här och det har jag inte ångrat en enda gång:
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovsackar/dun-tre-sasong/wms-angelfire-3.html

Varm och skön, mjuk och gosig. Smiter åt lagom (171cm, 63kg). Får ofta ta av mig mössa eftersom "huvan" värmer så bra (även om man snurrar runt en del som jag gör...). Sover med strumpor men det är mest för känslan tror jag (ibland har jag tagit av mig dem i sömnen så då måste det ha varit varmt).

Komforttemperaturen är högst personligt. I svenska fjällen, med lite dåligt väder, går min precis där sovsäcken säger; -3grader... Med lite kläder till (ex ett underställ) är det nog inga problem med -10grader.

Lycka till. Det är en djungel...
 
Svårt att svara på vilken komforttemp som man behöver. Beror bl a på hur lätt man fryser och det är ju inviduellt. Dessutom beror det också på kön och ålder.

Själv tycker jag att det är bättre att ha en för varm sovsäck än en som är på gränsen. Personligen föredrar jag att sova med öppen sovsäck.
Jag har två dunsäckar från alpkit en Pipedream 400 och en Pipedream 600.
Använder P400 på sommaren och när min andra hälft är med brukar hon använda P600.
På hösten, då jag oftast är själv, tar jag P600.
Har aldrig haft några problem i dessa sovsäckar.
Har bl a sovit i P400 när det varit kring 0 och någon grad -, utan minsta problem.

Om jag vore dig tror jag att jag skulle köpa en P600 eller motsvarande sovsäck, t ex MS som nämnts i tråden. Om du har en P600 klarar du dig i flera minusgrader. Kan kanske vara lite varm på sommaren men då kan du öppna säcken.
År du i fjällen i september kan det bli både kallt och snö.

Jag har handlad ganska mycket från alpkit. Sovsäckar, dunjackor, väst, packpåsar och liggunderlag. Har aldrig varit några problem med service eller leveranser. Problemet är att de ofta inte har t ex sovsäckar hemma. Anledningen är att de säljer slut ganska snabbt efter de fått hem en leverans. Det går att sätta upp sig på en produktmailista och därigenom få information när det man vill köpa finns för leverans.
 
Hej! Jobbar just nu i en friluftsbutik. Jag rekommenderar alltid mina kunder en sovsäck med komforttemp åtminstone 0 grader, helst någon minus grad för sommarvandring i Skandinaviska fjällen.

Obs. att komfort temperaturen är olika för män och kvinnor. (Kan inte se vilket i din profil) . Sedan är det ju som tidigare nämt också väldigt individuellt hur frusen man är. Jag vet med mig att jag är lätt fryser, så i somras tog jag min vintersäck med på vandringen. Den har komfort -10 dam, - 20 herr. Hade ovanligt varmt väder hela tiden, men att öppna upp sovsäcken eller ha den som täcke fungerade bra. Jag har frusit i den vid -7 tidigare. Håller med tidigare inlägg: hellre lite för varm än att frysa!

( Ett liggunderlag som isolerar mot markkylan och torra sovkläder är också viktigt förstås, samt att vara mätt och varm när du kryper ner i säcken. Gör lite "åkarbrasor" och liknande övningar för att få upp värmen.)

God sömn på turen önskar jag dig! / J
 
Senast ändrad:
Komfort temp för sensommarfjäll -7 - -10° skulle ego välja, som sagt hellre varm och lufta än huttra.
Anser att den kvoten är fylld, med råge.
Bra säckar i det intervallet ligger mellan kilot och 11/2.
Finessen med för varm säck är att med helt blixtlås kan du nyttja den som täcke. Eftersom viss lättja infunnit sig så har jag en sovsäck i det där intervallet utan drakedja och se den är 300g lättare än kusinerna, den är dock väldigt smal som täcke.
go tur
 
Senast ändrad:
Jag och sambon använder samma modell av dunsäck som har comfort 0´c, i olika längder och med samma liggunderlag. Jag upplever den perfekt, men sambon tycker det är för kall ibland.

Som tidigare sagt, om du är osäker på hur varm eller kall du är så välj lite varmare säck.

Sen får man inte glömma att det upplevelsen påverkas mycket av hur kall/varm du är när du kryper ner. Suttit ute länge en kylig kväll = grodhopp innan du lägger dig.
 
Det här kommer inte att tillföra diskussion något konkret. Val av sovsäck är väldigt individuellt, allting beror på hur frusen man är av sig. Under sommarvandring har jag använt mig av en sovsäck med en "komfort temperatur" på +7 grader och jag har klarat mig utmärkt med den. När jag var nyligen på fjälltur i september hade jag med mig en säck som har "komfort temperatur" -7 grader, för att vara på den säkra sidan. Med facit i hand skulle jag lätt ha klarat mig med sommarsäcken, vi hade "väldigt varma" nätter.
Jag rekommenderar att om man känner sig lite osäker så ska man välja en varmare säck, det är inte kul att frysa. Rekommenderar även ett liggunderlag med god isolationsförmåga, det är från marken kylan kryper upp.
 
Tips

Använd alltid sovsäck-lakan och du behöver inte tvätta sovsäcken lika ofta och så håller sovsäcken längre! Plus att isolationen ökar med någon/några grader...

Använda också ett sovsäcks-överdrag det förlänger livet på din sovsäck, skyddar mot smuts, vind, väta, UV-ljus och dessa otrevliga eldflugor från lägerelden som div. syntesmaterial ogillar. Samt ger sovsäcks-överdraget extra värmeisolering på någon/några grader...

Mvh troswe
 
Komforttemp -5 eller under rekommenderas även sommartid om du ska kunna vara i hela fjällkedjan. Hade strax under noll i sarek, mitten av Juli.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...