Hur varm sovsäck?

Hur varm säck behöver man ha för sommarfjällvandring?

Gjorde en vandring uppe vid Dunsjöfjället för ett par veckor sedan. Vi hade några rejält kalla nätter med frost sista natten.
Jag är ganska varm av mig men det var ganska kallt i säcken. Har en säck med konformt ner till +3 men se det räckte inte, trots att jag hade underställ och dubbla strumpor....

Har denna säcken: http://www.getout.se/cgi-bin/ibutik...artnr=BS2139TFr&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Tänker att jag i stället kan ha den säcken som ren sommarsäck till mina fiskeäventyr.

Kan denna säcken vara ett bättre alternativ till kommande fjällvanringar? Under kilot och ok pris tycker jag.... http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovsackar/dun-var-sommar/gold-kazoo.html
 
Hur varm sovsäck som just du behöver kan egentligen bara du komma underfund med.
Ett par synpunkter, skilj på komforttemperatur och lägsta.....
Var varm, mätt när du lägger dig. Ha sovunderstället med mössa på dig i sovsäcken. Sommartid tunn mössa, vintertid rejäl och varm do.
Ha tillräckligt tjockt och varmt liggunderlag, sover du utanför liggunderlaget blir det kall nerifrån.
Tälta inte i en grop eller alltför nära bäck eller sjöstrand, kylan sjunker.
Sover du för kallt trots ovanstående, lägg något över sovsäcken och överväg en varmare längre fram.
go tur
 
Hur varm sovsäck som just du behöver kan egentligen bara du komma underfund med.
Ett par synpunkter, skilj på komforttemperatur och lägsta.....
Var varm, mätt när du lägger dig. Ha sovunderstället med mössa på dig i sovsäcken. Sommartid tunn mössa, vintertid rejäl och varm do.
Ha tillräckligt tjockt och varmt liggunderlag, sover du utanför liggunderlaget blir det kall nerifrån.
Tälta inte i en grop eller alltför nära bäck eller sjöstrand, kylan sjunker.
Sover du för kallt trots ovanstående, lägg något över sovsäcken och överväg en varmare längre fram.
go tur

Köpte mig ett Exped Synmat 7M. Fantastiskt liggunderlag. Mössa, underställ samt dubbla strupor användes också. Just sista natten då vi hade frost och det var som kallast var jag både varm och "nyäten". Men det var rejält kyligt ändå. Vaknade kl.4.45 av...... ja just det, kylan. Men vi hade myggfritt i alla fall :)
 
Varför inte denna sovsäck. Billigare dun-sovsäckar av sådan bra kvalite är inte lätt att finna.
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16416&category_id=286
Dessvärre slutsålt som vanligt. Dock kommer nya in i november.

jag har en Alpkit PipeDream 600
sovsäck och jag är hel nöjd med min,och bra pris som sagt.;)

En vän har en Marmot Sawtooth och han är nöjd med den,lite tyngre än PipeDream 600
sovsäcken som jag har .
 
Varför inte denna sovsäck. Billigare dun-sovsäckar av sådan bra kvalite är inte lätt att finna.
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16416&category_id=286
Dessvärre slutsålt som vanligt. Dock kommer nya in i november.

jag har en Alpkit PipeDream 600
sovsäck och jag är hel nöjd med min,och bra pris som sagt.;)

En vän har en Marmot Sawtooth och han är nöjd med den,lite tyngre än PipeDream 600
sovsäcken som jag har .

Marmoten är nog en mycket bra säck men om man jämför med P600 så får du ett bättre dunkvalitet på P600 (750+ resp 600+) och ungeför samma fyllnadsmängd. Dessutom väger P600 ca 350 g mindre samt att den är billigare.
Tyvärr så anväbder inte Alpkit EN standard när de uppger temp.gräns. Doch borde, rent teoretiskt, P600 klara lägre temp än MS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...