Hur vandra i Stockholms skärgård?

Jag var med familjen i skärgården över helgen och blev återigen påmind om något som kallas Båtluffarled.
Som jag förstår det så finns det mellan vissa öar roddbåtar utplacerade, som gör att vi landkrabbor kan ta oss fram.

Tanken på att genomföra en vandring skärgården och på detta sätt knyta ihop olika öar föddes på nytt. Men jag har inte hittat någon info om dessa båtluffarleder. Var finns de och kan man använda dem på det sätt jag hoppades, eller är ínte avsikten att man skall kunna genomföra längre vandringar på detta sätt.

Jag är också intressarad av tips om fina vandringsmiljöer som går att nå utan roddbåtar. Waxholmsbolaget har ju utmärkta förbindelser. Vart skulle man t ex kunna förlägga en helgvandring utan att enbart klampa på och mellan olika tomter?

Hälsningar
Jörgen

Waxholmsbolaget

Jag har kollat Skärgårdsstiftelsens site och sökt på båtluffarled utan några större framgångar. Har inte W-bolaget mest tidtabeller och bryggor? Jag kan inte vid en hastig titt finna några vandringsbeskrivningar eller exempel på leder mellan öarna utan Waxholmsbolagets båtar.

Hälsningar
Jörgen

Re: Waxholmsbolaget

NUI; sa:
Jag har kollat Skärgårdsstiftelsens site och sökt på båtluffarled utan några större framgångar. Har inte W-bolaget mest tidtabeller och bryggor? Jag kan inte vid en hastig titt finna några vandringsbeskrivningar eller exempel på leder mellan öarna utan Waxholmsbolagets båtar.

Hälsningar
Jörgen

Hmmm....kolla på båtluff under skärgårdstrafik.

peter

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
För en helgvandring nära Stockholm är en trevlig rutt att starta vid Nyfors, norr om Tyresta nationalpark, vandra söderut genom Tyresta ner till Årssjön och där vika tvärt österut förbi Stensjön mot Åva och skärgården. Från Åva och söderut längs kusten är det fint. Behövs garanterat ingen roddbåt;-)

Raskesven

Re: Re: Waxholmsbolaget

ping; sa:
NUI; sa:

Hälsningar
Jörgen

Hmmm....kolla på båtluff under skärgårdstrafik.

peter

Där var ju en hel del matnyttigt! Tackar. Har du några tips på trevliga vandringar eller öar att vandra på? Gärna lite glest bebodda.

Hälsningar
Jörgen

Raskesven; sa:
För en helgvandring nära Stockholm är en trevlig rutt att starta vid Nyfors, norr om Tyresta nationalpark, vandra söderut genom Tyresta ner till Årssjön och där vika tvärt österut förbi Stensjön mot Åva och skärgården. Från Åva och söderut längs kusten är det fint. Behövs garanterat ingen roddbåt;-)

Raskesven

Håller med om att det är en fin vandring, men det ger ju inte så mycket havskänsla. Men det ger ju inte Stockholmsskärdård heller (om man skall vandra)!

Då är det bättre med skånska stränder som är mycket mera tillgängliga (man kan gå på stranden eller i vattenbrynet) och man ser hela tiden havet. I stort sett hela skånes strandlinje (förutom tätorer) är tillgänglig för vandring.

Re: Re: Re: Waxholmsbolaget

NUI; sa:
Där var ju en hel del matnyttigt! Tackar. Har du några tips på trevliga vandringar eller öar att vandra på? Gärna lite glest bebodda.

Hälsningar
Jörgen

Nä,har bara paddlat några gånger.Blev lite sugen själv när jag såg tråden.

peter

KLAGER; sa:
Håller med om att det är en fin vandring, men det ger ju inte så mycket havskänsla. Men det ger ju inte Stockholms skärgård heller (om man skall vandra)!
En vandring på Utö, Ålö, Rånö och Nåttarö ger fin havskänsla.

/Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips