Hur tvättar ni sakerna?

Hej,

Hur tvättar ni sakerna ni använder ute?

Jag skulle behöva tvätta ryggsäcken och kängorna invändigt bl.a. och bli av med lite lukt.

Min tanke: Ställa ryggsäcken i duschen och föravfetta med blomspruta med lite diskmedel i.

Kängorna vet jag inte hur man ska göra med, vill inte förstöra läderskyddet. Frysa in dem ett par dygn? Hur tål gummit sådant?

Tältet har jag bara sopat invändigt för hand och skakat på plats.

Sovsäckarna är syntet, har hittills bara vädrats, men den kanske går att tvätta i maskin.

Liggunderlagen kanske man också kan duscha med diskmedel före.

Hur gör ni?
 
1. Jag skulle behöva tvätta ryggsäcken och kängorna invändigt bl.a. och bli av med lite lukt.


2. Kängorna vet jag inte hur man ska göra med, vill inte förstöra läderskyddet. Frysa in dem ett par dygn? Hur tål gummit sådant?

3.Tältet har jag bara sopat invändigt för hand och skakat på plats.

4. Sovsäckarna är syntet, har hittills bara vädrats, men den kanske går att tvätta i maskin.

5. Liggunderlagen kanske man också kan duscha med diskmedel före.

1. Rotborste för den torra smutsen därefter handtvätt på enklaste sätt med tvål. Det gör ju inget att blöta ned den direkt.

2. Rotborsta dän den värsta smutsen. Fyll dem med ljummet vatten+tvål samtidigt som du duschar av dem. Torka av dem med handduk och fetta in medans de är blöta å varma. Låt dem torka liggandes. Innersulorna handtvättar du och låter torka på ett element, motsvarande.

3. Ställ upp det. Spola av den yttre smutsen och gnugga bort det som inte spolas av med en svamp och tvål. Invändigt tar du svamp eller diskborste. (efter du plockat bort alla stora smutspartiklar) Låter sen tältet torka med alla öppningar öppna.

4. Nån som tvättar sin sovsäck får gärna fylla i. Jag vädrar eller torkar den endast.

5. Ja, visst
 
Ryggsäcken skulle jag blötlägga i badkar med ljummet vatten och ett milt tvättmedel.

Har du inget badkar eller någon annan lämplig balja så är väl duschen ett alternativ.

Mina Lundhagskängor tvättar jag normalt inte invändigt men om jag skulle göra det så skulle jag använda ljummet vatten.

Tjejens Meindl med Gore-tex sköljs med vatten ibland. Skulle inte det räcka så skulle jag blanda i lite milt tvättmedel typ Sportwash eller liknande och sedan skölja väl med vatten.

Gällande sovsäckarna så borde det väl gå att hitta tillverkarens tvättråd någonstans.

En stor torktumlare är säkert inte fel att använda vid torkning av sovsäckarna.
 
Tvättråd

Sitter det inte en lapp med tvättråd från tillverkaren i sovsäcken som det gör med dem flesta produkter? Har också en syntetsäck som jag inte tvättat. Dock finns det en liten fastsydd lapp med tvättråd. Följ bara dem om de finns.
 
Badkar saknas men tvättmaskin och torktumlare har jag. Och tvättråd på sovsäckarna finns. Intressant att läsa hur ni gör, t.ex. hur ofta/om ni tvättar sakerna osv.

För tältets del är det väl mest avlidna mygg som hänger sig kvar, annars så underhålls det löpande av regn och vind. Har inte lyckats tälta i lervälling ännu, som tur är.
 
Sovsäckstvätt är lite speciellt för yttertyget brukar inte gilla vikten av våt fyllning. Lösningen heter tvättmaskin med inbyggt torktumlare så att du slipper flytta den våta säcken.
Med borste, vatten och torktrasa kommer du långt på de flesta friluftsprylarna, glöm inte svettig mössa och jacka. YMMV
 
Ryggsäcken kör jag i maskin, ramar och skenor brukar gå att ta bort så det bara är att stoppa in själva säcken. Kängorna kan man torka med en våt trasa. Liggunderlaget är bara att skrubba av, badkaret är bra.

Sovsäcken kör jag också i maskin då och då, men det är mer i nödfall. Det är kritiskt med torkningen, centrifug känns inte bra, och vi har ingen torktumlare, så jag lägger den på en torkställning och fluffar upp med jämna mellanrum, fast det brukar dröja evigheter innan den torkar.

Tältet har jag aldrig tvättat, men det går kanske också att köra i maskin? Kolla, det borde stå i bruksanvisningen eller på någon lapp.
 
Tältet har jag aldrig tvättat, men det går kanske också att köra i maskin? Kolla, det borde stå i bruksanvisningen eller på någon lapp.

Jag skulle aldrig försöka tvätta ett tält. Max torka av med svamp eller mjuk trasa och ljummet vatten. All form av tvål eller tvättmedel riskerar skada tältets impregnering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.