Hur transporterar ni veden ?

Så här transporterar vi veden, det brukar gå åt ca 6-8 stycken sådana här vedklabbar för att det ska
brinna hela natten, plus lite småved.
En sån här klabbe klyver jag aldrig, då brinner den för fort, räcker med att dela den i tre delar.
Skönt är att ha en liten "kudde" på axeln, då känns det inte så tungt att bära.
Förstår inte hur ni som plockar veden på marken ( pinnar ?) får den att räcka en natt till morgonen ?, det finns ju inget mysigare än att vakna o ha en varm eld på morgonen som man bara viftar liv i.
För att inte tala om va skönt det är o vakna på natten o stirra in i elden....
Men en del kanske struntar i o elda hela natten....
Vintertid, ett måste för mig, sommartid kan jag ta det lugnare.
Skaffa tillstånd o sätt igång o använd era sågar, det finns hur mycket ved som helst.
 

Bilagor

  • S4036704.jpg
    S4036704.jpg
    57.2 KB · Visningar: 751
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Skulle gärna ha en levande eld i mitt tält.. tror dock att tillverkaren avråder ;)

Vad har du för kåta? Tentipi?

// Jocke

När jag eldar så här så ligger jag i vindskydd, eller i det fria om vädret tillåter, vi är ett gäng som har en tipi, men då blir elden inte så stor, och det blir då torr björkved, som inte sprätter o sprakar som annan ved.
Bilden från då tipin var nymålad, rymmer ca 6 pers med eld i mitten.
Obs dörren jag sytt/ målat har jag bara provupphängt, den ska vara inuti tipin upptill,
 

Bilagor

  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    40.7 KB · Visningar: 745
Snygg har du/ni gjort den själv.
Kommer ihåg dina kaminer tidigare.... Önskar att jag var lika driftig.
Du kan nog lika bra, om inte bättre, men tack !
Jag lägger nog rätt mycket tid på sådant här, men jag är inte ensammen om allt, ibland så hjälps vi åt ett gäng, det blir roligare då.
(undrar när jag ska få tid att fortsätta från stora hallen in i kök, vardagsrum med trägolvet 25mm som jag börjat med )
Frugan klagar på att det aldrig blir klart....
 
Du kan nog lika bra, om inte bättre, men tack !
Jag lägger nog rätt mycket tid på sådant här, men jag är inte ensammen om allt, ibland så hjälps vi åt ett gäng, det blir roligare då.
(undrar när jag ska få tid att fortsätta från stora hallen in i kök, vardagsrum med trägolvet 25mm som jag börjat med )
Frugan klagar på att det aldrig blir klart....

Haha det det sista känner jag igen. Här hemma har jag gjort en egen byggarbetsplats och vilka sura miner jag får ibland.

Ska fixa rummet i morgon....
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Till en makeld

behövs tre stammar och några pinnar. Brukar orka släpa ihop allt till strax före eldtändningen. Reflektor lönar sig att bygga om man inte hittar en bildörr....
//J
 
Jag vågar inte låta en eld brinna utan tillsyn en hel natt, ska det eldas hela natten behövs eldvakt.

Och just det här med att slippa bära ved är främsta anledningen till att jag kör med sprit/gasol-kök istället för vedkök. Vedeldning i en eldstad har ju så fruktansvärt dålig verkningsgrad, kommer man ens upp i 10%
 
Jag vågar inte låta en eld brinna utan tillsyn en hel natt, ska det eldas hela natten behövs eldvakt.

Och just det här med att slippa bära ved är främsta anledningen till att jag kör med sprit/gasol-kök istället för vedkök. Vedeldning i en eldstad har ju så fruktansvärt dålig verkningsgrad, kommer man ens upp i 10%
Ja men du vet ju att en eld används till så mycket mer än bara laga mat. Utöver mat; torka upp blöta kläder, värme, ljus, bara ställa på vattenkastrullen och kaffepannan, trivsel. Vilken är verkningsgraden på ett sprit/gasolkök om man tar hänsyn till även de faktorerna, jämfört med en eld?;-)

Raskesven
 
Låter mysigt

Hur har ni löst problemet med att sovsäckar, vindskydd och naturen omkring kan ta eld?
Om ni inte ens har eldvakt måste ni ju ha gjort någon fantastisk lösning som gör att ni vågar sova... Dela med er av denna lösning tack!

Själv har jag legat framför elden och myst in på småtimmarna men alltid släckt den innan jag ska sova.
 

dave1

Avslutat
Jag brukar hålla mig till mindre eldar och stockeldar blir det mycket sällan så några problem att transportera veden har jag inte; jag bär den helt enkelt och vad det blir för ved beror mycket på tillgången. I skogen brukar det finnas hur mycket som helst. På fjället blir det mest (och helst) vide, men även björk. Jag känner inget behov av att ha eld hela natten eftersom jag oftast sover i tält. Sover jag i vindskydd är det ändå i regel så varmt att jag inte behöver någon eld heller. Elden är för mig en liten bonus och inget jag gör upp alltid. Emellanåt så är det dock mysigt och moralhöjande och man kan passa på att torka upp lite men några bål blir det inte.
 
Hur har ni löst problemet med att sovsäckar, vindskydd och naturen omkring kan ta eld?
Om ni inte ens har eldvakt måste ni ju ha gjort någon fantastisk lösning som gör att ni vågar sova... Dela med er av denna lösning tack!

Själv har jag legat framför elden och myst in på småtimmarna men alltid släckt den innan jag ska sova.
Ja du, vad ska jag svara på det, jo en bit ifrån alla eldar så finns det alltid något som kan ta eld.
Det gäller att begränsa så att elden inte når dit.
Man kan stensätta, blöta upp marken runtom, använda rätt sorts ved,placera sovsäckar o annat som kan brinna på tillräckligt avstånd från elden, inte elda när det är för torrt samt när det blåser för mycket.
Och elda på lämplig plats.
Samt ha nära tillhands släckningsutrustning, som vatten,ruskor etc.
Vips så har man löst de problemen, eller hur ?
Om man nu inte vill riskera att något händer vid eldning, ska man inte elda alls.

För livet är ju tyvärr så att vad vi än anser att vi gjort för att ingen olycka ska kunna hända, så kan det visst hända en olycka, och det är något vi får lära oss att leva med.
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.