Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-)

Jag har skummat igenom inläggen, lite lätt.

En tydlig tendens är att de flesta nya inlägg är frågor!
En fråga kan naturligtvis vara av mer eller mindre allmänt intresse.
I de fall frågan är av allmänt intresse, så är den ju intressant att läsa för många. Eller snarare intressant att ta del av svaren på!

Vad jag tycker är lite märkligt är att det inte förekommer mer idéer, tips och dylika INITIATIV:
Det handlar mycket mer om "Hjälp mej nu!!" än om "Kolla här ska ni se!!"

Deta är dock inte på något sätt unikt i detta forum, utan kännetecknar alla de fora jag deltagit i.

Är folk - i allmänhet - så initiativlösa, att man måste ha så mycket hjälp med saker och ting?
Eller handlar det om ren bekvämlighet?
Mer ta än ge, så att säga.

Strmbrg,
 
*smacka*

Är detta inte en typiskt Svensk företelse.. Man vill inte tala om hur duktig och hur bra ideer man har förren någon stackars sate ber om det, då kan vi överösa dem med information om allehanda ting.. Det blir på något sätt mer legetimt om någon ber om hjälp, då tvingar man ju inte på någon sina åsikter!?
 
Strmbrg; sa:
Jag har skummat igenom inläggen, lite lätt.

En tydlig tendens är att de flesta nya inlägg är frågor!

Är folk - i allmänhet - så initiativlösa, att man måste ha så mycket hjälp med saker och ting?
Eller handlar det om ren bekvämlighet?
Mer ta än ge, så att säga.

Strmbrg,

Jaha, ännu ännu ett inlägg som är en fråga

Själv tycker jag det är ett bra sätt att få lite nya vinklingar och funderingar på saker och ting man undrar över, inte bara av bekvämlighet, utan för att det är roligt att höra hur andra löser sina problem om den aktuella saken och det är väl en viktig bit i ett forum som det här?
Att det är mer ta än ge tycker jag inte med tanke på alla svar från de som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.

/G
 
"Att det är mer ta än ge tycker jag inte med tanke på alla svar från de som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet."

Jo, men det är ju just det jag syftar på!
Det är naturligtvis inte något fel i att ställa frågor! Självklart inte!

Men, och detta är min poäng:
-Det måste ju finnas en hel massa idéer, både i huvuden och omsatta i praktiken, som vi kunde dela med oss av till varandra!
Utan att någon frågar först!

Det är ju bara att tänka efter lite:
-Hur har jag löst det eller det?
-Har jag kommit på något bra knep eller någon egenhändig konstruktionslösning på något problem, som jag tycker funkar bra, och som andra borde ta del av?

Alla idéer man har, och erfarenheter man gjort, har man väl ändå inte fått från någon annan...
Det vore ju helt orimligt!

:)

Så, varför inte inleda en ny tråd med att skriva och dela med oss av detta då?

Ös på!

Strmbrg,
 
hmm

Du menar en tråd i stil med "Tips & Trix"?

Jag ser en stor fördel med frågesystemet, det är att man lockas till nya tankar och sätt att lösa problem på som man kanske tidigare inte tänkt på..

Sedan är nog många lite lata, det är flera frågeställningar som lätt kunnat undvikas om man använt en sökmotor istället.. Frågor som typ vem är generalagent för produkt "?". Frågor där produktens funktion ifrågasätts eller dylikt är med en gång intressantare.
 
Du kanske ska titta på Jeopardy istället för att läsa här, programmet där du får svaret innan du ställt frågan ;-)

Eller som de säger i "The hitch-hiker's guide...": The answer to the question is 42. The problem is that maybe you never really knew what the question was.

(Visst, en Tips&Trix-sida vore inte fel. Kan man ingenting så vet man ju inte vad man ska ställa för frågor. Men samtidigt så är det väl lättare att ta till sig ett svar om man har en klart formulerad fråga.)
 
Nu är jag en ganska "besvärlig" typ...

Besvärlig i betydelsen "Envis, med kraftigt utstickande hakparti" :)

Ett forum är - som jag ser det - en företeelse som bland annat - och i stor utsträckning - innebär samarbete.
Samarbete och egna bidrag till progressen.

Tyvärr, är min erfarenhet att många ser "samarbete" primärt som ett sätt att själva bli hjälpta av andra. (!)

Jag vill dock åter betona med eftertryck, att jag inte ser något som helst fel med att ställa en fråga!!

Vad jag reagerar emot, är att frågorna är i klar majoritet. Samtidigt som initiativen är få!
Detta är på intet sätt unikt för de fora som finns här, för övrigt.

Lite grann känns det som om många ser forumet som en "panel" som man skall ställa frågor till.

Strmbrg,
 
Jag tycker inte det är så konstigt att det mest är frågor. Det är ju helt normalt att söka information. Om nån ger mig ett tips som jag inte har nytta av för tillfället så glömmer jag det tipset. Sen när jag hamnar i situationen att jag kanske skulle behöva tipset så blir jag helt enkelt tvungen att fråga eftersom jag inte lägger allt på minnet.

Att det bara skulle handla om att man vill "ta" och inte ge tycker jag är fel att säga. Det är många som svarar på frågorna. Det är ju just att man snabbt kan få svar på sina frågor som är styrkan hos ett forum. Om alla bara skrev en massa tips så skulle ingen hitta det de letade efter.
 
Jo, jag förstår att det är så det är...

Själv tycker jag det är mer tillfredställande att dela med mej av saker än att be om hjälp.

Om jag läser en bok om exempelvis kajaking, så gör jag det för att få del av just tips, trix och andras erfarenheter. Att kunna bearbeta de intryck jag får i boken, och omsätta dessa i nya, egna lösningar.
Inte i första hand för att få svar på mina färdiga frågor.

Någon skrev att vi nog är lite lata.
Det stämmer nog, men samtidigt är det ju en paradox:
Om man är aktiv och engargerad i en sport eller någon annan syssla, så borde ju engagemanget rendera i en massa erfarenheter som man kan dela med sej av till andra. Jag skulle tycka det var jättekul att få läsa om "tips och trix" och få lite nya ideer!

Jag vet inte vad jag skall ställa för frågor.
De flesta frågor jag kan läsa här är ju ganska "smala" och handlar ju mest om att frågeställaren vill ha hjälp med något (akut) som kanske inte har så stort allmänt intresse, trots allt.

Att läsa om "o-ombedda" tips och trix, kan ju väcka tankar på just sådant som man inte alls skulle kommit att tänka på annars!
(Sådant man redan funderar över, har man ju däremot sannolikt haft tid att också komma med lösningen på själv!)

Nu skall jag självklart inte komma här och bestämma hur det skall vara på ett forum! Men åsikter kan man ju få framföra ändå. Hoppas jag!

Nåväl:
Jag tycker att cykelhandskar fungerar bra när man paddlar. Gärna med läder på handflatan, då håller dom fukt bra och skaver inte!

Däckslinorna på min Point har jag moddat så till vida att jag har ett kort spännband mellan två öglor. På så sätt kan jag justera linsträckningen efter behov. (Över spännbandet har jag trätt en liten bit smal cykelslang, så att det ej repar däcket.)

Bilvax funkar nog inte så bra på skrovet, som jag trodde. Tanken var att få en hinna som stöter bort skiten från vattnet, så att man skall slipa torka rent eländet (Man ä la lat...). Jag återkommer när jag snott åt mej nåtslax båtvax...

Gummiluckorna glider över flänsarna mycket lättare om man smörjer in dom med någon lämplig vinylglans.
Jag testade Simoniz Gel med gott resultat och långvarig effekt!
Glöm för sjåen inte att fästa en tunn lina på undersidan. Linan, kan man med fördel knopa fast i en rostfri ögla som man limmar fast med araldit eller liknade, inne i stuvutrymmet . (Borra så lite som möjligt.)

Strmbrg,
 
Re: Jo, jag förstår att det är så det är...

Strmbrg; sa:
Om jag läser en bok om exempelvis kajaking, så gör jag det för att få del av just tips, trix och andras

Om du läser en bok om kajaking så är det för att du skaffat en bok om kajaking, du har alltså aktivt sökt information om kajaking. Att lån eller köpa en bok att läsa är ju precis samma sak som att ställa en fråga i ett forum: Ett sökande efter information.

Ett forum är ju just ett diskussionsforum. Tips och liknande kan man läsa i folks dagböcker eller på deras hemsidor eller som sagt var i böcker.
 
Ja, jag börjar förstå att det är såhär...

...de flesta vill att det skall vara.
I varje fall tycks de som kommenterar mitt inlägg vara i majoritet för denna inställning.

Tjo-hej!

Strmbrg,
 
Re: Jo, jag förstår att det är så det är...

Strmbrg; sa:
Själv tycker jag det är mer tillfredställande att dela med mej av saker än att be om hjälp.

...

Glöm för sjåen inte att fästa en tunn lina på undersidan.
Var fäster du andra ändan av den där linan och vad används den till?
/Thomas

För övrigt tycker jag att ett trevligt sätt att inbjuda till diskussion är att ställa en fråga. Jag fortsätter därför fråga även om jag tycker att jag redan har det perfekta svaret!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1
Jonne1983 Kajak Forum Facebook Paddling allmänt 15
Självbyggar forum Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.