Hur flyter ett isberg

Ar det nagon som vet om hur ett isberg flyter.
Som en staende/liggande triangel/pyramid.
sfarform?
kub?
Jamlikt bade over o under vatten?

Eller kan det variera.
Har ett tvistemal med en van som maste losas....
 
Eftersom det flyter strävar tyngdpunkten efter så högt läge som möjligt. Ca 10% av volymen ovanför vattenytan har jag för mig (beror på densiteten). Formen? Tja den kan väl vara hur som helst?

Mvh Kalle G
 
Vänder

Allt eftersom ett isberg smälter ovanför vattenytan händer det att dom vänder sig när jämvikten rubbas. Därför kan det vara vanskligt att närma sig ett isberg.

Vad gäller formen borde de ha största volymen strax under ytan, annars skulle de väl vända sig...?

/M
 
Re: Vänder

granbom; sa:
Allt eftersom ett isberg smälter ovanför vattenytan händer det att dom vänder sig när jämvikten rubbas. Därför kan det vara vanskligt att närma sig ett isberg.

Jag såg en video från Grönland med en by och ett isberg utanför som började vagga fram och tillbaka. När det vaggade alltmer så slog det sen helt plötsligt runt.

Vågen från detta ödelade många båtar som inte hann ut på djupt vatten.

Så visst är det farligt att gå för nära.

mvh Christian
 
lite rätt, lite fel...

mightyrasta; sa:

Bra länk Erik! Där står bl.a. följande att läsa:

----
How much of an iceberg is below water?

The "tip of the iceberg" expression can be explained as follows: Icebergs float because the density of ice (around 900 kg per cubic meter) is lower than that of seawater (around 1025 kg per cubic meter). The ratio of these densities tells us that 7/8 of the iceberg's mass must be below water. Usually icebergs are 20% to 30% longer under the water than above and not quite as deep as they are long at the waterline.
----

"Bilden" som du Hans hänvisar till är alltså felaktig; ett isberg kan inte flyta "på högkant" (vem har sett ett isflak flyta vertikalt?)

----
What shapes do icebergs come in?

A fantastic variety of shapes result from the deterioration process of icebergs. Despite the fact that no two icebergs are the same, there are certain categories of shapes that are used for iceberg observation. Often the terms; tabular, blocky, wedge, dome, pinnacle, and drydock are used.
----

Mvh Kalle G
 
Rätt Kalle

Helt rätt Kalle!

Isberget på den manipulerade bilden skulle lagt sig på sidan med 9/10 över ytan.

/Hans
 
Där den största delen av dess totala volym befinner sig är både tyndpunkten och den största flytkraften. Tyngdpunkten ligger således alldeles under vattnet. TYNGDPUNKTEN STRÄVAR ALLTID EFTER ATT VARA SÅ LÅNGT NED SOM MÖJLIGT då gravitationen drar kroppar ot jordens mitt.Om det sen har ett högt men smalt "torn" mitt på toppen kommer det sticka upp högt ovan vattenytan men större delen av massan är under vattnet.
 
Is i vatten

Ett jämnt rektangulärt isberg kan teoretiskt flyta på högkant. Problemet är att det är ett instabilt jämviktsläge och därför mycket osannolikt. När det börjar tippa tar den vältande kraften överhanden eftersom den del som är under vattnet strävar uppåt och en större del är under ytan nedanför tyngpunkten än ovanför när det flyter på högkant. Av samma anledning flyter en pyramid av is helst med botten upp.
Tyngdpunkten måste ligga under vattenytan eftersom 90% av volymen är under vattenytan. Den måste däremot inte ligga just under ytan.(Tyngdpunkten för ett rektanulärt prisma ligger mitt på höjden sett som det ligger i vattnet och eftersom endast 1/10 del syns ovan vattenytan så måste måste tyngpunkten ligga 4/10 höjd under ytan.)
 
Testa?

Hej!
Sådana här tvister tar inte alltid slut bara för att det finns fakta. Verkar inte råda total enighet heller och jag ska inte spä på diskussionen ifråga utan föreslå ett experiment!
Ställ ut en hink eller nåt i kylan o låt det frysa (häll vatten i en påse o stoppa lite grejer runt om den i hinken för att få lite lustiga former på klumpen), bjud hem vännen ifråga och observera hur isklumpen beter sig i badkaret eller en balja. Inte alls samma sak som ett isberg i havet naturligtvis men principen är den samma och diskussionen kanske får ett slut! Inget går upp mot lite experiment i hemmet! Har ni aldrig sett hajk??!
:))

Formen på ett isberg borde logiskt sett vara som det mesta i naturen. Högst varierande mao.

Ha en trevlig kväll i badrummet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders V Arctica flyter fint!!! Uppdaterad hemsida! Paddling allmänt 0
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.