Ett par nybörjarfrågor

Hej
Har just köpt mig en enklare kajak (Tahe Lifestyle 420) och jag har därför några frågor:
Skall kajaken förvaras med locken på, eller skall man ta av dem? Kajaken har gummilock.
Hur lagar man bäst småhål i kapellet? (Funderar på silvertejp eller laglappar för cykelslang.) Kapellet är gjort av ett tunt plastöverdraget tyg.
 
Hej
Har just köpt mig en enklare kajak (Tahe Lifestyle 420) och jag har därför några frågor:
Skall kajaken förvaras med locken på, eller skall man ta av dem? Kajaken har gummilock.
Hur lagar man bäst småhål i kapellet? (Funderar på silvertejp eller laglappar för cykelslang.) Kapellet är gjort av ett tunt plastöverdraget tyg.

Luckorna tar du bort och lägger i kajaken. Se till att dom är fast knutna i kajaken. Eftersom det är en plast kajak är det bra om du har en ganska stor anläggningsyta på stöden där du lägger kajaken.

Galonkapell brukar hälla hyffsat och dom går sällan sönder. Du kan göra provisoriska med silvertejp. Kapellen är relativt billiga och om dom av någon anledning skulle gå sönder är det enklast att köpa ett nytt

Hans Friedel
 
Hej
Har just köpt mig en enklare kajak (Tahe Lifestyle 420) och jag har därför några frågor:
Skall kajaken förvaras med locken på, eller skall man ta av dem? Kajaken har gummilock.
Hur lagar man bäst småhål i kapellet? (Funderar på silvertejp eller laglappar för cykelslang.) Kapellet är gjort av ett tunt plastöverdraget tyg.

Ta av locken så att det inte blir kondens eller tryck i stuvutrymmena om temperatur och lufttryck växlar. Lägg locken så att inte gummikanten deformeras. Håll luckorna fria från skräp och spraya i lite teflon- eller silikonolja när det blir torrt i spåret där lucksargen ska passa (en eller ett par gånger per säsong räcker nog för de flesta).

Avseende kapellet har jag inget särskilt tips men endera av de lösningar som du föreslår borde fungera. Om den plastade sidan är slät typ vinyl/galon borde någon enkel plasttejp eller dekal fästa väl. Är det poröst material som grov plastad väv så kanske det inte blir tätt ändå. Då skulle jag prova något kontaktlim. Det blir ju då ungefär som att laga en cykelslang.
Enklare kapell som det du beskriver ger enligt min förvisso knappa erfarenhet bara skydd mot regn, stänk och översköljning och lagningen behöver i så fall bara klara det. Ska du rolla så finns det risk att ditt kapell inte håller helt tätt. Ofta läcker tygkapell mellan resåren och sittbrunnskanten.

EDIT: Jag filade på svaret så länge att Hasse hann först :)
 
Övertryck resp undertryck kan medföra att luckorna lossar och blir momentant otäta om du använder silikonspray el motsv. Motmedlet är att borra ett enmillimeters hål mitt i skottväggen. Det är tillräckligt för att tryckutjämna och litet nog för att inte släppa in vatten av besvärande mängd vid kapsejsning.
 
Övertryck resp undertryck kan medföra att luckorna lossar och blir momentant otäta om du använder silikonspray el motsv. Motmedlet är att borra ett enmillimeters hål mitt i skottväggen. Det är tillräckligt för att tryckutjämna och litet nog för att inte släppa in vatten av besvärande mängd vid kapsejsning.

Kanske men rent praktiskt blir det i princip omöjligt att montera "osmorda" luckor vill man inte använda silicon går det bra med diskmedel.
 
Luckorna tar du bort och lägger i kajaken. Se till att dom är fast knutna i kajaken. Eftersom det är en plast kajak är det bra om du har en ganska stor anläggningsyta på stöden där du lägger kajaken.

Galonkapell brukar hälla hyffsat och dom går sällan sönder. Du kan göra provisoriska med silvertejp. Kapellen är relativt billiga och om dom av någon anledning skulle gå sönder är det enklast att köpa ett nytt

Hans Friedel

Idag ligger kajaken direkt på ett betonggolv i ett icke uppvärmt förråd. Funkar det?
Tack för alla svar.
 
Idag ligger kajaken direkt på ett betonggolv i ett icke uppvärmt förråd. Funkar det?
Tack för alla svar.

Den ligger nog då på en ganska stor yta mot golvet så det är OK.
Det är om den ligger på smala konsoler (och kanske ute i solen) som deformation kan ske.
Jag har min PE-kajak på konsoler i garage med sk rörisolering på armarna för att fördela trycket. Sedan ligger den på sidan där åtminstone min är stabilast (Tahe Reval midi PE).
 
Hur lagar man bäst småhål i kapellet? (Funderar på silvertejp eller laglappar för cykelslang.) Kapellet är gjort av ett tunt plastöverdraget tyg.

För riktigt små hål och för sömtätning räcker räcker det att stryka Liquisole (gummilim) eller Biltemas gummilagning på ena sidan. Jag brukar välja den vävbelagda sidan för bästa fäste. För större hål klipper du en bit av en gammal regnjacka eller motsvarande som laglapp och limmar den med Liquisole. Jag brukar tejpa motsatta sidan så limmet inte rinner igenom. Sätt en tyngd på lagningen så blir den tunn och någorlunda smidig.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1
turist Nybörjarfrågor om första kajakköp Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.