Hur tar ni hand om händerna?

Nöter inomhus nu och känner att händerna tar mer stryk än utomhus. Jag undrar hur ni tar hand om era händer? Filar med vad, smörjer med vad? Andra tips? Att tänka på..
 
Tålamod, elefanthuden kommer...

Själv brukar jag bli väldigt torr om händerna av all krita och torr luft på inneväggar. Någon form av salva, typ idomin, brukar göra susen. En bekant till mig rekommenderade spensalva till mjölkkor som det ultimata men jag har inte provat detta än.

En hel vinter inomhus är dock rena hälsokuren för händerna jämfört med en helg i Bohuslän;)
 
Jag bouldrar nästan enbart inomhus så jag upplever att det blir mer intensiv påfrestning än utomhus. Dessutom klättrar jag inte på svåra leder utomhus så nötningen blir mindre på händerna.
 
Jag förstår vad du menar FR123, det blir valkar och sånt som inte blir utomhus, där sliter man mest på fingertopparna eller knogarna i Bohuslän (jag laybackar dock alla sprickor;-) Fila ner valkarna med fruns fotfil så slipper du få hudflärpar som släpper och ta en fett kräm från apoteket (utan parfym är manligast).
 
Climb on

Håller med. Inomhus blir det oftast ganska mycket Jug-klättring, med valkar mellan yttersta och näst yttersta leden som följd. Ute blir det mest slit på fingeropparna. Skit i Jugarna inomhus och kör på lister och slopers istället, det ger mer utomhus-lik klättring och mindre ont i senfästen i fingrarna.
Den riktiga livsstilskättraren smörjer självklart fingrarna med "Climb on". Påminner om en stiftdeodorant i konsitens. Har ingen aning om var man köper den eller vad den kostar, men det fukar ganska bra (har lånat en gång). Om den är bättre eller sämre än spensalva ska jag låta vara osagt, däremot matchar den Prana-shortsen, dredsen och 5.10 sneakersarna betydligt bättre.
 
Body Shops hampakroppssmör är nog den fetaste (i den egentliga meningen) kräm man kan hitta. ljuvligt på klättertorra händer. jag brukar alltid ha en tub i klättersäcken.
 
Om man besvarar frågan rent medicinskt (jag kan inget om klättring) så brukar man rekommendera karbamid (exv Karbasal, kan svida lite, bra grejer), propylenglykol (exv Propyless, kan oxå svida lite) och glycerol (exv Miniderm). Alla dessa går att få tag på receptfritt på apoteket. Sen kan man ju också använda fett (fet salva, matolja), ssk om natten. Dagtid blir det så svårt att putsa glasögonen annars :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.