Hur tajt ska en klätter sele sitta?

Hejsan.

Jag har en klätter sele och undrar hur den ska sitta runt låren.
Ska den sitta tajt heller lite slap något emellan.
Tacksam för svar.

Man brukar ge som riktlinje att man ska få ner en hand mellan benslingan och låret. Så lite halvslappt sådär. Sen är det väl inget fel att ha den tajtare än så, bara du inte blir hindrad i dina rörelser eller det känns obekvämt!

Klättra lugnt :D

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Är du tjej spelar det inte så stor roll, är du kille ska den sitta så du får plats med en hand innanför, men inte mer än så. Det är en av de saker vi kan lära oss av erfarenhet.

Detta var nytt för mig, jonas! Skulle det ha att göra med utrustningen mellan benen, eller vad? Jag skulle snarare hävda att tjejer med tydligare midja inte behöver spänna höftspännet så tajt.

Komfort i en sele beror enormt mycket på vad du ska ha den till. Går man mycket, tex, så kommer tajta benremmar att störa cirkulationen. Men i allmänhet så bör du kunna få ner minst några fingrar.

Det är opraktiskt med utrustning mellan benen, jag brukar hänga upp den på utrustningslingorna...

Måhända att du är klok, vet svaret på de stora frågorna som "Varför klättrar vi?" "Är firningsåtta bättre än grigri" och så vidare.. Men någon, helst en närstående, borde ge dig svaret på "Varför finns vi?" "Varför finns jag?" "Varför finns Mezzner?". Svaret hänger ihop med utrustningen mellan benen på dina föräldrar.

Tumregeln är att du ska dra åt selen så hårt det bara går, utan att du begränsar till exempel blodflöde eller andning.

Tänk som 'att ditt liv hänger på det' för det gör det, då brukar det gå bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips