Hur stor rygga?

Jag ska köpa en ryggsäck men velar ang storleken på den,jag har tänkt ha den typ till ca 3-5 dagars ensamvandring med tält.
jag har klämt o känt på en osprey atmos 65 L,men är lite osäker om den är tillräckligt stor!?,jag vill ha i allt i ryggan,vill inte ha massa prylar hängandes på utsidan.
Jag har en dunsäck,o ett rätt litet enmanstält och smidigt liggunderlag,och ett smidigt gasolkök.
sen är det mest mat o lite kläder som ska få plats.

så vad tror ni skulle en på 65L räcka till eller måste jag upp lite mer?
 
Det räcker gott är min erfarenhet. Gick 8 dagar ensam med syntetsäck (som ju tar större plats), mat, litet trangia och enpersonstält i en Osprey Ariel 65 l (äldre modellen). Inget på utsidan 🙂
 
Ryggsäckens storlek är ju lite beroende på hur bulkiga kläder/prylar osv du har i övrigt, men kan nämna att jag har använt samma ryggsäck som du nämnde till de ensamresor jag gjort senaste tre åren. De har varit mellan fyra och 7 nätter och då har jag burit med både haspel- och flugfiskeutrustning (dock ej vadare eller vadarskor) och det har fungerat kanon! Då är jag också en person som bär med mig ganska mycket mat/snacks. Absolut ingen UL-vandrare eller gramjägare, men är viktmedveten och har haft vikt-aspekten i bakhuvudet när jag införskaffad ny utrustning eller kläder.

För de ändamål och du verkar ha och beskriver så tror jag Atmos blir kanon! Har egentligen inget dåligt att säga om den, skönt och luftigt bärsystem och funktioner man uppskattar när man är ute i fält. Bär man väldigt tungt tycker jag dock det märks något att bärsystemet inte är skapat för de riktigt tunga packningarna, men det är sällan jag bär så tungt.
 
Låter bra.
jag har en större rygga då jag ska ut på flugfisketurer på fjället,just därför jag vill ha en mindre för ren vandring typ.
jag är en "storätare" och vill ha en del snacks m.m. med mig oxå.

jag gillar ospreys lösningar o bärsystemet känns bra på atmosen,så då blir nog en på 65L.
 
Vill du att det ska rymmas i 65 liter så kommer det att rymmas i 65 liter.
Bara sättet man packar på påverkar volymen jättemycket.
Packa om frystorkat i vanliga plastpåsar, stoppa saker inuti kastrullen, byt från många drybags till en stor drybag för hela packningen, o.s.v.

Du har en dunsäck, litet kök och litet tält, så det ska inte vara några problem med 65 liter.

Du vill inte ha saker som hänger löst på utsidan. Det tycker jag är en bra inställning, men vad sägs om att ha saker som sitter fast ordentligt på utsidan?
Regnkläderna kan du ju stoppa i stora stretchfickan på atmosen. Är det trångt i huvudfacket i början så tål både kök och gas vatten, och kan vara i stretchfickan.
Tältet kan förvaras stående i en utav meshfickorna på sidorna. Det är ju bara bra att kunna packa fram det utan att behöva öppna huvudfacket =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 7
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Schneeberger Stor kniv till vad? Utrustning allmänt 916
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
tomas b Foto & Hiking rygga. Utrustning allmänt 2
Tundraman Plastic rygga Utrustning allmänt 5
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
saclawes Smågrejor i rygga Utrustning allmänt 13
Skogsakuten Regnskydd i PU till rygga? Utrustning allmänt 2
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4
bergholm Flaska på rygga? Utrustning allmänt 5
walkerboh Bärteknik av rygga Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...