Hyperlite windrider 3400 vs 4400

Det beror nog helt på vad man avser med ordet bekvämligheter.

Jag har ett rejält tält, varm dunsäck, torra varma kläder till kvällen, dunjacka, kök, mat, ja allt som behövs enligt mig.
Skulle jag teoretiskt vilja lyxa till det ytterligare skulle det bli på matsidan. 500g godsaker extra per dag. Det skulle nog kräva kring 10 liter extra för en vecka.
Utöver det vet jag inte vad jag skulle kunna ta med mig som lyxade till det ytterligare. Inte heller har jag några specialintressen som kräver att jag har med mig en massa saker.

Jag vet ju inget om din utrustning annat än att " i stort sett allt annat består av lättgrejer".
Packar du någorlunda lätt och minimalistiskt borde du klara dig fint med 55L huvudfack plus stora meshfickor på utsidan om du ska vara ute en vecka. Har du en jättestor syntetsovsäck blir kanske kalkylen en annan.


Viktskillnaden mellan de två du tittar på är nära på försumbar, men grundfrågan kvarstår: Om man får plats med allt i en 50-literssäck, varför då ta en 70-literssäck? =)

Mina lyxgrejer är lite sprit, pipor + tobak, liten kikare, rullbar stol, e-boksläsare. En provpackning ger svaret:)
 
Då är frågan, eller mer svaret, avgjord. Jag fann en begagnad 3400 som jag var tvungen att slå till på.
Får man fortsätta tråden med att fråga hur det blev till slut? :) Är du nöjd med 3400-varianten eller önskar du att du tagit 4400-varianten? Jag har precis som du bytt ut det mesta av min utrustning till lättviktsprylar, men är definitivt en lägervandrare som gillar min bekvämlighet när jag traskat en hel dag. + vandrar dessutom med hund, vilket kräver en del extra utrustning. Står också i valet och kvalet mellan 3400 och 4400. Ska nog göra som några föregående trådsvarare tipsat om och beställa hem och provpacka säcken med mina grejer
 
Hej,
Jag var (sålt den) väldigt nöjd med 3400-varianten. Fick ned allt jag behövde med fyllda fickor. Egentligen inga problem för en veckotur men den blir fylld till bredden.

Jag kommer att köpa en 4400 för att inte behöva tänka så mycket på rymligheten. Dock inte försaka vikthänsynen. Jag fann den bekväm att bära med ca 15 kg i. En annan anledning att byta är att jag vill ha en vit. Fåfängan ska väl ha sitt, inte sant?

Har du hunden med och vill vara ute en vecka så tror jag att 4400 blir nödvändigt.
 
Tja! Hur är egentligen bärsystemet på en HMG windrider 4400 jämfört med något mer traditionellt såsom exempelvis Kajka. Är båda lika sköna att bära 15-20 kg?

Idag har jag en rätt billig 65 liters säck som har lite mer att önska av bärsystemet. När jag känner på lite rejälare säckar som ex Kajka så får man en helt annan avlastning och stabilitet. Men så ser jag HMG som är rätt spännande men blir rädd av att se att även dess bärsystem är nerskalat och rätt enkelt. Då tänker jag att jag inte får den där stabiliteten som jag saknar idag. Men lockas ju av lågvikten, enkelheten och allt det andra.
 
Tja! Hur är egentligen bärsystemet på en HMG windrider 4400 jämfört med något mer traditionellt såsom exempelvis Kajka. Är båda lika sköna att bära 15-20 kg?

Idag har jag en rätt billig 65 liters säck som har lite mer att önska av bärsystemet. När jag känner på lite rejälare säckar som ex Kajka så får man en helt annan avlastning och stabilitet. Men så ser jag HMG som är rätt spännande men blir rädd av att se att även dess bärsystem är nerskalat och rätt enkelt. Då tänker jag att jag inte får den där stabiliteten som jag saknar idag. Men lockas ju av lågvikten, enkelheten och allt det andra.

Högst individuellt, upp till 18 kilo som jag startat med som mest är det helt okej, i min mening fortfarande bättre än 21 kilo i en kajka, som i mina ögon är en ganska kass säck.
I så låga vikter är HMGn tillräckligt stabil.
 
Hur är de i stabilitet provat Bergans hydro v50 helt kass mistänker även att dessa är helt ´värdelösa´fast 3-4 ggr dyrare välj hellre typ en Halti 55l väger ca 1200 gr kostar mellan 700-1500 ber på rea eller ej.
Inga blixtlåsar och avdelad packning få fickor osv.
Men ska man åka till tex USA el Canada och köper på plats så kanske dvs 3-40% lägre pris en här.
De som saknar förstyvningar och stål/AL rörsystem svänger från sida till sida när man får lite obalans och du ramlar och får ev ta Helikopter hem om du ramlar i blockteräng.men om man går på vägar som kungsleden kanske de duger.
 
Ryggsäckar utan ram, eller mycket svag ram, är huvudsakligen avsedda för lätt packning, även om de många gånger klarar tunga bördor rent konstruktionsmässigt.

Det ställs dock högre krav på hur man packar. Även en ramlös säck kan överföra 100 % av vikten till avbärarbältet, om den packas på rätt sätt. Att bara kasta i utrustningen i en ramlös säck blir inte så bra.

En lätt packning kommer inte i svängning på samma sätt som en tung, så det tycker jag inte är något att oroa sig för.
 
Kan man ju tycka men mina prov visade något annat jfr hela tiden ca 10 kg och även vid den låga vikten var det inget alternativ, packade normalt tyngre mot ryggen och högt upp.
Men förstår de som ej är genom tränade i ungdomen och sedan underhållet detta att man tror att pengar i lätt utr löser problemet jag hade tex en vadskada tog flera månader att träna upp.
Sedan när man ser fler och fler köper Dynnema tex tror man detta löser problemet.
Jag har en 40 är gammal Camp-Trail med en svensk " Tarfala" ca70 L säck väger 16-1700 gr kan med ram förlängas och + 30L och kan lasta tills du ej orkar lyfta med 2 armar,dock byggt egna 10-15 cm breda axelband fyllda med möbelskum i flerfärgat material i läder och skai som väderskydd sitter extremt bra på ryggen.
Gick tex jo-jo leden blåste så man nästan lämnade marken fast totalvikt på 115 kg samt nästan ramlar men ryggsäck glider ej i sidled.
Hade i höstas en Bergans Trolletta V5 95 med 30+ i startvikt med små rörele begränsad med bultband nästan lika bra orginal.
Turen förbereds i löparspåret+ viktträning sedan med tillvänjning av hög ryggsäcks vikt och kraftiga kängor över anklar gärna foam fodrade lika slalompjäxor
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.