Hur skall jag tänka med däck?

Jag har hjul med olika däck som jag byter mellan efter var jag skall cykla. Kör med samma kedja hela tiden -växlar man mellan hjulen hyffsat ofta så slits kedjan och båda kassetterna ungefär lika. Har hittills inte haft några problem.
 
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
Muskelkraften hos en cyklist skall användas till mer än att lyfta massan hos cyklist + kläder o cykel
Ett av dessa motstånd som skall överkommas är rullmotståndet och om enda skillnaden är bredden så rullar ett bredare däck lättare än ett smalare, även om det är tyngre (inom rimliga gränser förstås).
Ju sämre underlag desto större är vinsten med bredare däck. Bredare däck kan alltså vara både bekvämare och snabbare.
Dessutom behöver 37-40mm däck inte vara så tunga, jag har 38mm (uppmätt bredd) däck som väger 303g och som ger en fantastiskt bekväm, lättrullad färd även över rot och sten!
 
Om jag inte redan hade dubbla hjuluppsättningar så skulle jag satsa enbart på en uppsättning breda och lättrullande däck för alla förhållanden.
Exempelvis Rene Herse Steilacoom 38 mm eller Hurricane Ridge 42 mm.
Läs artikel av Jan Heine -guru vad gäller breda däck för äventyrscykling:
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips