Hur ont ska ett par klätterskor göra?

Nöjd med skoinköpet

Hej allihop!

Tänkte bara uppdatera min slinga i denna diskussion och berätta att jag nu har använt mina nyinköpta skor (Boreal Joker) några gånger och de gör mindre och mindre ont för varje gång så jag tror jag gjorde rätt i att köpa ett par lite rymligare skor som nybörjarskor.

Fötterna lär väl vänja sig och då kan man säkert gå ner en storlek när man blir lite mer van klättrare!

/Martina
 
Hej!

De första klätterskorna ska såklart vara bekväma. När jag köpte mina senaste skor så hade jag på mig dem hemma i minst 2v innan jag började klättra i dem. Sedan tog det ialla fall 1 månad innan de var lite inklättrade. Efter 2-3 månader satt de som "handen i handsken" och fungerade felfritt och är tighta men välformade efter mina fötter precis som jag vill ha dem. Detta är en lite smärtsam procedur men väl värt det! Har dock slitit ut dem så väntar på nya..7 v leveranstid (tack för det!) kommer inte kunna klättra i dem ordentligt förens i augusti så vi får hoppas att det fina vädret håller i sig! =)
 
Har dock slitit ut dem så väntar på nya..
Tricket är ju att köpa nya innan de gamla tagit slut. Jag har alltid minst ett par skor i inklättringsfas som väntar på att de gamla ska bli utslitna. Har man haft tillräcklig disciplin och klättrat lite då och då med de nya så är de inte så osköna när det är dags att byta.
 
Detta ämne blir aldrig inaktuellt.

Lika viktigt som storleken är modellen på skon. Det är viktigt att testa olika märken och modeller tills man hittar något som känns bra. Själv har jag problem med de assymetriska skor som varit populära inom sportklättringen i flera år nu. Jag måste ha rakare skor.

Beträffande storleken så är ju det här med töjning något som är svårt att förutse. Vissa töjer sig mycket och då törs man köpa "tight" medan andra inte gör det.

En personlig erfarenhet är också att en sko som känns "precis" vid provning i affär oftast känns trängre och därmed obekväm ute på klippan.

Givetvis påverkas skovalet också av den huvudsakliga användningen. En sko som skall användas i flera timmar på längre turer bör givetvis vara litet större och konfortablare än en sko som skall användas för enreplängdsturer och som tas av mellan varje led.

Slutsats: Prova länge och väl olika märken, modeller och storlekar. Försök få reda på ifall den sko du fastnat för är känd för att töja sig mycket. Köp inte en storlek som känns för trång redan i affären.
 
Jag tror detta med att dom ska gora on att bull shit. Mina gor inte ont och jag klattrar mycket och ganska hart. Mer av ett problem ar slitage. For mig gar det at ca 5 par per var sommar host. Jag har 3 olika sportiva for lite olika typ av klattring. Alla sitter at men de gor inte ont. Pa langturer gar jag upp ett halnummer pa sportiva Katana och allt e frid och frojd. Sa slutsattsen ar att hitta ett par som passar bra.
 
Jag är en rätt stor motståndare till hela den här tanken att klätterskor ska vara så tighta att de gör ont, för att de ska fungera bra. Har fått en del gliringar kring mina rymliga skor. Jag går istället efter devisen att den bästa utrustningen är den som inte märks. Att ha ont under eller precis efter man klättrat är ju inte direkt motiverande.

Men en väg är väl att använda flera skor i olika storlekar. Klart dyrt dock.
 
Viktor: Jag vill höra dig upprepa det där efter att du har skickat alla dina projekt på kjuge och kullen i dina nya evolve!
 
Den modellen som passar mina fötter bäst och som sitter åt men ändå går att bära långa dagar vid klippan är La Sportiva Mythos!

Förstår fortfarande inte att denna sko inte finns i Sverige - nu har jag diabetes och mina fötter måste jag vara otroligt rädd om! Denna skon är den jag har efter mycket testande kommit fram till passar mig bäst! Nej, jag tangerar inte ens på 7or och uppåt - utan är en glad rack ägare!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.