Hur ont ska ett par klätterskor göra?

Hej alla erfarna klättrare!

Jag var och införskaffade mig mina första par klätterskor idag, men jag börjar fundera på hur ont ett par klätterskor ska göra?

Jag förstår att de ska sitta tight, men ska man verkligen domna bort i fötterna och ska stortån behöva krulla sig (nästan vara dubbelvikt) i skorna? Är jag bara mesig eller tror ni jag har köpt ett par för små skor?

Tacksam för svar :)

/Martina
 
trånga skor, nej

De allra flesta klättrare tycker att det skall vara smått och göra ont..... ialla fall 19 av de 20 jag har frågat. Själv håller jag inte med utan använder mig av en långturssko som är bredare fram än den normala sportklätterskon. Det är möjligt att man "klättrar sämre" men jag tycker inte att mitt problem med klättringen ligger i att fötterna slinter. Jag kan ha en tunn strumpa i men ändock ha skon på i 3-4 timmar innan den smärtar. Skall jag klättra i flera dagar så åker skon av efter varje tur annars är det inte kul dag 3....

/Janne
 
PÅ en skala upp till 10. då 10 är den högsta smärta du någonsin upplevt ska klätterskorna ha en smärta runt 8.5.....

Nä. Dina första par skor ska inte behöva göra ont. Framför allt inte domna bort. Men de kommer att töja sig lite. Olika mycke för olika märken.

Så vilka skor har du handlat och var har du handlat?

Ju bättre du blir desto tajtare skor kommer du att behöva. Förstora skor är sämst, de töjer sig lite.
Därför kan ett par perfekta skor i affären bli ett par sämre skor efter ett tag.

Bästa kommentaren jag fått i en affär (i stockholm) då jag klagar över att ett par för små skor jag provar.
- De ska göra ont och om jag var du skulle jag prova ett par mindra det krävs när man ska klättra 7 or och 8or.

Där ser man sa jag och gick cirka 80m till nästa klätterbutik och köpte mina första dojjor. Om jag klättrat runt 8 lär jag ju veta vilka skor jag behövde. Har frågat manen senare vad han menade, med ett besvärat leende ville han prata om annat.
 
mina första skor satt tight när jag köpte dem, efter lite töjning känns de nästan bekväma även att gå i. tänker använda dem till utomhusklättring nu då man har skorna på sig längre tider i taget och kanske även en strumpa i skon.

köpte nyligen mitt andra par. de sitter åt ganska mycket och är obekväma om man står på mark men känns superbra på väggen, men det är inte så att fötterna domnar och gör ont och eftersom de är i syntetmaterial så ska de inte töjas så mycket.

det är som någon skrev tidigare. det som begränsar när man är nybörjare är inte skorna, oavsett vilka skor du köper så kommer de vara bättre än de som man får låna när man går kursen. satsa på en sko med en sula som har bra grepp. Dessutom om du köper en obekväm sko så finns risken att du tappar suget för klättring. då är det roligare att klättra tills man blir så pass bra att man känner att man vill ha en vassare sko - mycket trevligare känsla.
 
Ont ska de inga göra om det är dina första skor. När du har klättrat ett tag och prövar andra skor så kommer det av sig självt vad du vill ha. Har du för små skor och råkar sparka till väggen eller nått annat så kommer du att ångra bittert att du inga bytte ut dem.
Jag har gått genom ett gäng med olika skor och mina favoriter är Acopa Chameleon. För att de ska bli riktigt bra så måste man tyvär köpa lite för smått för de töjer sig mer än alla andra skor jag haft.
 
Tack, tack

så mycket för svar. Jag har insett efter alla era kloka svar och råd att skorna är nog en aningens för små så jag kommer att gå och prova nya idag!!!


/Martina
 
Skulle vara intressant vad för modell du har införskaffat dig samt vilken storlek gentemot din vanliga? Jag tycket att alla klätterskor gör ont i början och det är egentligen efter lite användning man upptäcker om man valt rätt storlek, dvs skorna blir inklättrade, och det gör att man ibland har gått på lite nitar bland skor ;)
 
Jag har köpt ett par Boreal Joker. Har vanligtvis 40-41 i skor och köpte till att börja med ett par i 40,5 men var idag och bytte till ett par 41:eek:r. De gör forfarande lite ont, men nu kan jag ivarjefall sträcka ut stortån :) Känns mycket bättre!
 
Boreal Joker är nog för många en mycket bekväm klättersko.

Jag har ett antal olika par, men de senaste jag köpt är ett par Joker Velcro, i en bekvämt tajt men inte trång storlek. De har töjt sig en del, men det är inte så ofta jag känner att skorna egentligen utgör nån begränsning. Har dem nästan till all klättring nu. Om det är knepigt fotarbete och börjar bli brant har jag personligen nytta av en stadigare sko. Har t ex ett par Boreal Piranha, som är klart annorlunda. De är dock väsentligen obekvämare även om de inte är ett par "aggressiva" skor. Självklart hade de varit bekvämare i ett halvt nummer större, men å andra sidan har jag dem inte på annat än leder där jag känner att jag behöver all "hjälp" jag kan få.
Tror nog dina Joker ska blir bekväma!

(Har förresten 10 av båda Borealskorna, även om det känns som om Joker är ett halvnummer större. Har normalt skostorlek 43 eller 43,5.)
 
Jag vet att mitt svar kommer sent.
Men som innehavare av 5:e paret skor vill jag bara förklara mitt val av små skostorlekar.
Jag har f.n. 3 storlekar mindre än "normal skostorlek" (35 i stället för 38) MEN det gör INTE ont!
Av tre anledningar;
1. Successiv minskning av skostorlek för varje nytt par; fötterna vänjer sig helt enkelt vid att forma sig dubbelvikta.
2. Jag tar av mig skorna då och då, dels för att spara på dem (man ska inte springa runt i klätterkor!) och dels av bekvämlighet (lättare att springa runt och dona med vanliga skor).
3. Jag fokuserar på lederna och klättringen. Glömmer helt enkelt bort fossingarna!

Om jag klättrar med större skor än de jag har nu får jag en känsla av clown-skor. Då kan jag absolut inte prestera.
Fast som sagt tidigare i tråden; det viktigaste är absolut att ha roligt! Hoppas du får mycket nöje av dina nya klätterdojjor! =)
 
efter att ha varit ute i solen med fötter som sväller som spärrballonger kan jag bara säga att klätterskor gör ont. i vanliga fall är mina new mugen tighta, men rätt skönta. idag var de riktigt trånga. men fötterna sväller när det är varmt därför blir det lite jobbigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.