Hur översätts waypoint och POI till svenska?

Re: Skärp er!

mfn; sa:
Om ni ursäktar så anser jag att ni kan föra era lingvistiska diskussioner i något forum sån diskuterar sådant. Det är helt off topic här så håller till ämnet!

// Martin - som tröttnat på att läsa utsvävande off topic-diskussioner på utsidan och bara vill ha svar på det han frågar om

Nej jag håller inte med dig. Den här tråden är på intet sätt urspårad. Sådana här terminologifrågor har stort intresse i de flesta sammanhang och även här på Utsidan.

Thure
 
Ruttpunkt?

Lite off-topic kanske men jag tar risken... På finska heter waypoint "reittipiste". Direkt översatt till svenska blir detta "ruttpunkt". Låter det bra? Vad kallas "route" på svenska?
 
Re: Re: Skärp er!

thureb; sa:
Nej jag håller inte med dig. Den här tråden är på intet sätt urspårad. Sådana här terminologifrågor har stort intresse i de flesta sammanhang och även här på Utsidan.
Sure. Det kan fungera på utsidan, men kanske inte i ett forum som rör navigering och absolut inte i en tråd som gäller en specifik fråga.

Jag föreslår att ni diskuterar liknande frågor i Fritt forum.
// Martin
 
Re: Ruttpunkt?

henry99; sa:
Lite off-topic kanske men jag tar risken... På finska heter waypoint "reittipiste". Direkt översatt till svenska blir detta "ruttpunkt". Låter det bra? Vad kallas "route" på svenska?
Inte alls off topic. Detta tillför ju något till diskussionen.

Route tror jag brukar vara rutt ganska konsekvent

// Martin
 
Re: Re: Re: Skärp er!

mfn; sa:
thureb; sa:
Nej jag håller inte med dig. Den här tråden är på intet sätt urspårad. Sådana här terminologifrågor har stort intresse i de flesta sammanhang och även här på Utsidan.
Sure. Det kan fungera på utsidan, men kanske inte i ett forum som rör navigering och absolut inte i en tråd som gäller en specifik fråga.

Jag föreslår att ni diskuterar liknande frågor i Fritt forum.
// Martin
Detta är att betrakta som ett relevant off-topic inlägg :p

Nu startade ju diskussionen här och den bör få utvecklas här. Jag är själv forummoderator och har lärt mig att inte styra för mycket, då tröttnar folk. Låt associationerna flöda!
 
Re: Re: Re: Re: Skärp er!

jasy; sa:
Detta är att betrakta som ett relevant off-topic inlägg :p

Nu startade ju diskussionen här och den bör få utvecklas här. Jag är själv forummoderator och har lärt mig att inte styra för mycket, då tröttnar folk. Låt associationerna flöda!
Jag kan även meddela att "folk" (läs: jag) tröttnar när man låter sådana diskussioner hållas i trådar där de inte hör hemma. De får hemskt gärna diskutera det men om jag frågar en specifik sak vill jag inte ha 30 sidor irrelevant dravel att läsa innan jag får svar.

// Martin
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skärp er!

mfn; sa:
De får hemskt gärna diskutera det men om jag frågar en specifik sak vill jag inte ha 30 sidor irrelevant dravel att läsa innan jag får svar.

// Martin

Du uttrycker dig inte specifikt nog vare sig i ditt ursprungsinlägg eller i dina sura och giftiga kommentarer för att du skall få de svar du väntar dig. Däremot så är övrigas inlägg rätt intressanta.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skärp er!

mfn; sa:
Jag kan även meddela att "folk" (läs: jag) tröttnar när man låter sådana diskussioner hållas i trådar där de inte hör hemma. De får hemskt gärna diskutera det men om jag frågar en specifik sak vill jag inte ha 30 sidor irrelevant dravel att läsa innan jag får svar.

// Martin

När det inte finns ett specifikt svar så får du nog stå ut med en del spekulationer. För övrigt går det ju bra att slå av datorn och gå ut i garaget och sortera skruv en stund om humöret är dåligt ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skärp er!

thureb; sa:
Du uttrycker dig inte specifikt nog vare sig i ditt ursprungsinlägg

Nu var i och för sig frågan ganska specifik: "vad står det i era apparater"?

MEN ibland är svaret mer komplicerat än frågan, och vi kan inte veta varför nån frågar om denne inte berättar det. Allt är inte A -> B (som i "Vilken rygga?" -> "Vulcan"). Särskilt inte när det gäller språkfrågor.
Jag tycker (såklart) att en språklig diskussion är klart relevant för att hitta ett bra svenskt ord för vägpunkt.

Att låta GPS-producenternas amatöröversättare avgöra tror jag inte är smartare än att låta oss pladdra oss fram till en lösning.
Det lär i alla fall inte folk i Sältsjöbaden tycka.
 
Sopöversättare

Nordesjö; sa:
Att låta GPS-producenternas amatöröversättare avgöra tror jag inte är smartare än att låta oss pladdra oss fram till en lösning.
Det lär i alla fall inte folk i Sältsjöbaden tycka.

I den svenska manualen till min första GPS hade man ”lyckats” med att översätta ”the extarnal antenna pointing up” (+ en bild där antennen är vinkelrät med marken) med ”med antennen parallell med marken” (+ samma bild). Så mycket fel det kunnat bli.

”elapsed time” är översatt till ”seglad tid”

En rejäl blunder ”för svenska sjökort gäller normalt RT90”

Per
 
Finns ambitionen att använda svenska språket?

Garmins manualer är bättre på engelska än på svenska enligt min ringa åsikt. Mapsource dvs Garminprogrammet i datorn är bara på engelska eller har jag missaat något?

Generalagenten Sportmanship har fått en del berättigad kritik för Friluftskartan och Friluftskartan Pro. Jag tycker att man även kan ge viss kritik för behandlingen av svenska språket men de topografiska kartornas brister ställer till mera trassel.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dahlgren Oregon waypoint och geocache Navigering 1
älgrobert waypoint symboler Navigering 0
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
viggoboy Tag bort Waypoint Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
Brune Radering av waypoint, sabbar rutt. Navigering 1
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Tony-Avesta Waypoint till Prekestolen? Navigering 4
carpe.diem Antal tecken för att namnge en waypoint i en gps? Navigering 5
ekis Waypoint och Track databas Navigering 2
mfn Svensk waypoint-databas? Navigering 0
Oj-Vh Pocket PC + waypoint-larm...? Navigering 3
lutte Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue Navigering 3
per_bursell Waypoint övergång?? Garmin Vista. Navigering 7
HåkanA Ta bort en waypoint i eTrex Vista Navigering 3
jabe05 Waypoint+ och RT90? Navigering 0
Waypoint+ Navigering 0
miiicke90 angående poi garmin Navigering 5
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
robkar97 POI med alla naturreservat? Navigering 1
avozetta POI - Fågellokaler i Uppland och Stockholms Län Navigering 8
fire.borje Map Source -Poi Navigering 11
stefanus POI loader Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
Ove K Poi loader Navigering 5
Garmin Vista POI Warner för MN6 Navigering 0
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
ham POI loader Navigering 1
ham POI loader Navigering 27
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
piza03 POI Garmin CS Navigering 1
Kincop POI ikon Navigering 10
RedBreather TomTom POI Navigering 0
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
johsjo Konvertering till POI för Garmin Navigering 0
johsjo POI loader för Garmin Navigering 2
Lundman Uppdateringar POI på 76CS Navigering 2
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.