Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

Tänkte uppdatera tråden och konstatera att det är det här som gäller efter att ha prövat en massa olika varianter - långtidsfilter och så brygga direkt i koppen. Det absolut bästa och godaste - riktigt kaffe, minimal vikt och busenkelt. För enkelhets skull bör man ha en så pass stor kopp att man klarar sig med en, och inte behöver brygga påtår. Är vi två har jag på senare tid kostat på mig att packa varsitt filter så vi får börja dricka samtidigt och slipper vänta på den andra.... :)
Precis! Kör själv med en 0,5L isolerad mugg med lock, beräknar 4 matskedar kaffe/bryggning (dricker 1 laddning per dag) och använder ICA:s nylonfilter direkt i muggen (sommarturer) och i en bryggtratt på pulkaturerna. Bryggtratten kan man säkert bära på även på sommaren men den har (ännu?) inte funnit sin plats i ryggan.

//J
 
Riktigt kaffe är ju godare än vilket snabbkaffe som helst. Med ett sånt här enkelt, litet, lätthanterligt och hållbart filter slipper man vänta, får ingen sump i koppen, och det väger 7 gram om jag minns rätt. Vill man slippa snabbkaffe ser jag inget bättre alternativ.
 
... Vill man slippa snabbkaffe ser jag inget bättre alternativ.
Tja, genom hela den här tråden har ni ju missat ALTERNATIVET till allt krångel med kaffe,
såväl kok- som brygg- och/eller snabb- versionerna: Drick te!
Du kan fullt ut välja att ute i guds fria njuta vilket favoritte du än njuter av hemma - på precis samma sätt.
Det är bara att hetta upp vattnet och tillsätta tebladen - i påsform eller i lösvikt, precis som hemma.
Inget som helst krångel. Jag begriper mig inte på koffeinisternas problem med sitt utomhusjava.
Byt till te!
/Odd
 
Tja, genom hela den här tråden har ni ju missat ALTERNATIVET till allt krångel med kaffe,
såväl kok- som brygg- och/eller snabb- versionerna: Drick te!
Du kan fullt ut välja att ute i guds fria njuta vilket favoritte du än njuter av hemma - på precis samma sätt.
Det är bara att hetta upp vattnet och tillsätta tebladen - i påsform eller i lösvikt, precis som hemma.
Inget som helst krångel. Jag begriper mig inte på koffeinisternas problem med sitt utomhusjava.
Byt till te!
/Odd

Te är en utmärkt dryck det med och smakar ännu bättre efter en stadig kopp kaffe ;).

//J
 
Jag har Nescafé Azera Espresso hemma. Mest som smaksättning i mat o efterrätter. Riktigt varma dagar gör jag iskaffe. Kallvatten från kranen (8c) som stått i kylen o svalkat sig (4c) med några isbitar från frysen (-20c) och Nespulvret då. Dosering precis enligt burken. En tesked per kopp. I detta fall en Espressokopp dvs 6 cl eller en normalstor nubbe. Enligt burken(100g) innehåller den pulver till 55 sådana koppar. Detta betyder att min iskaffe på 4 dl behöver 6,66 dvs 7tsk pulver. Burken räcker till 7,8 avrundas till 8 sådana koppar.

Vanligt bryggkaffe 6 gram/dl vatten, dvs 24gram till 4 dl. Oftast Mollbergs Blandning eller Hazienda

Kokkaffe 7 till 8 gram/dl vatten, dvs 28-32 gram till 4 dl. Oftast Gevalia Mellanrost Kokmalet

Är jag själv på tur blir det kok-kaffe. Men som matintresserad har jag listat ut vad människor i min omgivning föredrar. Har jag sällskap blir det det som avgör vilket kaffe det blir.

Jag har kaffekvarn av den typ som används i espressobarer, så hemmavid blir det ibland Espresso, Mocca eller Café Napoletana. Men oftast blir det bryggkaffe bryggt på nymalda bönor direkt i koppen.

Vi har som tur är inte så många riktigt heta dagar i Umeå, så jag slipper dricka Nes-kaffe för det mesta.
Det är inte nåt fel på te, men te-drickandet inverkar inte på något sätt på kaffedrickandet.
Dvs att jag inmundigat en rejäl kopp te till det rostade brödet eller de nybakade sconesen innebär inte att jag därför kan hoppa över frukostkaffet!

/John
 
Jag har testat Nescafé Espresso vid matlagning förut och jag tycker den är passabel. I helgen när jag var ute på Österlen och vandrade så testade jag deras Cappuccino och den var också helt okej. Jag har en pressbryggare för vandring, men kan jag skära bort den ur vikten så är jag rätt nöjd. Fancy-kaffe kan jag dricka hemma.
 
Helst ska det vara kokkaffe men i nödfall gör det jättebra med "Clippers super special organic coffee".
Det är gjort på arabicabönor, är både rättvist (faitrade) och ekologiskt. Två teskedar är lagom till en kopp på 2,5 dl.
Jag som annars helst vill ha mjölk i kaffet kan bra dricka detta utan.
 
Tack för den kaffe testen.
Jag har druckit coop änglamark i flera år och varit nöjd med den.
Nu skall jag prova coop snabb mellanrost.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...