Hur mycket mat?

Jag har upplevt det som ett problem ibland att hitta butiker och platser att tanka vatten så jag undrar hur mycket mat ni har med er som reserv, för hur många dagar?
 
Mat reserv

Hallå där!
Jag kommer att ha mat för fyra dagar i min packning, detta är mat så som Frukost och middag.
Men som reserv har jag med mig tre frystorkade middagar och fem soppor.
Vatten beror ju på var man är och jag vet ju inte var du ska cykla någonstans men vid osäkerhet så gäller det att bunkra upp ta med en vatten säck eller en två till fem liters "camelback" så tror jag inte du ska få problem.
Men det finns goa gubbar här som har gjort ökencykling kolla in deras hemsidor eller inlägg dom om någon vet.
Eleuthera
 
Rumänien/Balkan

Beroende på vart man cyklar så får man ju planera proviantdelen och vattenåtgången.Generellt brukar jag ha proviant/vatten för tre dagar - oberoende vart jag är på väg.I Rumänien och på Balkan var det aldrig några problem att få tag i mat även om det ibland var långt mellan butikerna.Folken där bjöd ofta hem en till deras hem och där fick man mat och erbjöds logi.Dock märkte man en rätt stor skillnad på tex norra Rumänien och södra delen;invid städer och turistställen avtog denna generösa attityd märkbart.Men i nödfall - och om man cyklar på sommaren/hösten så finns alltid tillgång till olika slags fruktträd längst de mindre trafikerade vägarna åtminstone är det så i denna del av Europa.
 
Jag har upplevt det som ett problem ibland att hitta butiker och platser att tanka vatten så jag undrar hur mycket mat ni har med er som reserv, för hur många dagar?

Jag försöker ha så lite mat och vatten som möjligt. Hur mycket det innebär beror på hur långt det är till nästa ställe där jag tror det finns mat eller vatten. Jag har cyklar helt utan mat och har även planerat mat för 6 veckor. Det beror på var man ska cykla. Vatten går inte att planera för så många dagar pga vikten. När jag cyklade i norra Niger hade jag med mig 35 liter vatten och där borde gränsen gå hur mycket man kan ta med sig. Vatten brukar aldrig vara några problem utan det finns på de flesta ställen.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.