Hur mycket är mycket folk?

Jag tänkte försöka planera en fjällvandring denna sommaren, och när man läser om olika leder och olika tidpunkter för vandringen (här på forumet och t.ex. i Claes Grundstens bok) så finns det mycket referenser till om hur mycket folk det finns.

Men vad betyder mycket folk? T.ex. om man går Abisko - Nikkaluokta i Juli/Augusti, hur ofta träffar man på människor på leden?

Är det så att man alltid kan se någon framför eller bakom sig, eller är det så att man kanske går förbi några människor en, två gånger om dagen?

Om mycket folk betyder att man träffar på någon då och då så stör det mig inte, men om mycket folk betyder att man går i ett led som en skolklass och inte kan få en bild utan någon främling i så är det ju smått irriterande.

Så vad är era upplevelser om detta?
 
att gå som en skolklass har jag aldrig varit med om, men att stöta på folk hela tiden kan vara vanligt under den mest frekventa perioden. men det går ju att avvika när man exempelvis ska slå upp tält och då blir det ganska snabbt lite människor till inga människor.
 
Jag gick sträckan sista halvan i Juli förra året (dock motsatt håll :) ), och uppskattningsvis mötte vi runt 10 personer om dagen. Runt stugorna givetvis något fler, men absolut inget som jag störde mig på.

Dock bör du undvika gå när det är Fjällräven Classic har jag hört...
 
På sträckan Abisko-Nikkaloukta under högsäsong finns det oftast andra vandrare i sikte, och några möten i timman är vanligt - allt från ensamvandrare till "faktiskt" skolklasser. Datumen för Fjällräven Classic är speciella då det är ca 2000 vandrare + funktionärer mm varje som släpps på fördelat över tre startdygn...

Vill du gå från några möten i timman till några möten per dag väljer du lederna utanför själva Kungsleden.

Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise är självklart mest frekventerad då många bara går fram och tillbaka mellan Fjällstationen och parkeringen i Nikkaloukta.
 
Jag vill minnas att det var i en av Grundstens böcker? som det var en karta som visade hur stor andel av fjällturisterna som vandrade olika sträckor.

Just Abisko - Nikkaluokta fångar väl upp kanske 70% av turisterna?
 
Vi gick veckan innan Fjällräven Classic från Abisko till Nikka förra sommaren. Fram till Singi var det väl inte mer än något möte i timman men ju närmare Keb man kom desto trängre blev det. Ja, sen lämnade vi ju Keb samma dag som Classic startade också. Jag måste dock säga att det är en ganska kul upplevelse men en dag i strömmen mot Classic hade räckt, vi fick hälsa på totalt 1800 pers. Dag två blev det enerverande.
 
Om du väljer att gå Alesjaure - Vistas - Sälka, istället för över Tjäkta så har du fått en betydligt lugnare sträcka i två dagar. Mycket vacker och varierad dessutom.

Längs Kungsleden möter man människor flera gånger i timmen. Sträckan Abisko - Alesjaure, Kebnekaise - Nikkaluokta och kring fjällstationen kommer det vara betydligt mer folk än längs övriga leden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.