Hur mkt krymper Lundhags Forest?

Fattar inte hur man 2013 kan sälja en sko som krymper, att ha en stor del av sin inkomst baserat på något som man vet kunden kommer att bli irriterad på för eller senare. Eller hur nån kan köpa en sko för så mycket pengar med osäkerheten om den kommer att krympa eller ej.

För de flesta andra skoproducenter skulle det inte vara något problem, eftersom deras skor är utslitna inom 1-2 år. Eftersom Lundhags traditionellt tillverkat ofodrade kängor, så har kunderna alltid haft tjocka sockor i dem, då har det ingen större betydelse om de skulle krympa lite.

Sedan är ju inte detta unikt för dessa utan i stort sett alla läderlängor ändras efter hand i storlek

Håller med KLAGER, för mig är det lite irriterande men inte hela världen. Jörn kör med samma cellgummi så de borde potentiellt också ha samma "feature" men de är väl mindre spridda. Sen är det väl så att många nöjda inte skriver på nätet heller. Rådet är nog att ta i lite. Mina sitter väldans bra nu med allt från tunn till mellantjock + tjock strumpa så de funkar till det mesta utom kall vinter.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tycker det är jättesvårt detta.. Som det är nu känner jag att 39an sitter rätt schysst med en mellantjock + en tjock yllesocka, dvs bra för vintern. Men kommer att använda den mest vår/sommar/höst som jag vet nu, och jag gillar verkligen inte känslan. Som båtar på fötterna, iaf jämfört med det jag är van vid.

Kanske ska byta till en stl mindre ändå. Många av er verkar nöjda med större storlekar att fylla ut med sulor o sockar, men det känns för stort o bökigt för mig. Och om det är som bjork52 säger - att dagens Lundhags inte ska krympa märkvärt, är det kanske bäst att välja en storlek som känns bra direkt.

Lyfter tråden med en fråga till TS!

Hur gjorde du? Bytte du till en mindre? Har kängan krympt eller inte nu när det gått en tid?

Jag är sugen på samma modell och skulle gärna ta emot några tips! ;-)

Med vänlig hälsning, Henrik

Nu som får era kängor att krympa, hur förvarar ni dem?

Jag har inte lyckats att få mina 3 år gamla Syncro att krympa, men jag använder rejäla skoblock då jag inte använder dem,

Ett gott råd är ju då att skaffa skoblock med skruv (inte fjäder), jag beställde direkt från skomakaren på Lundhags men det finns ju på fler ställen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips