Hur mkt krymper Lundhags Forest?

Har precis införskaffat ett par nya vandringskängor efter 10 år med annat märke.

Köpte ett par Lundhags Forest stl 39, trots att jag är en klockren 38, eftersom jag hört att de kan krympa. Nu när jag fått hem dem känns de ändå sjuuukt stora, även med dubbla sockar. Ringde till fabriksbutiken där de sa att jag borde behålla min 39a, men vill nu rådfråga er -

Nån som äger/ägt ett par Lundhags Forest/Scout och vet hur mkt de brukar krympa? Innan jag ger mig ut i skog o mark o det är försent att returnera varan..

Tacksam för svar!
 
Om du normalt har storlek 38 så förstår jag inte hur en storlek större kan vara så stor? Dubbla sockor säger inte så mycket, är det dubbla tjocka yllesockor?
 
Nej jag blev också ordentligt överraskad av hur stor kängan är. Ena sockan är en "vanlig" yllesocka och den andra är en kraftigare raggsocka i ylle.

Också förvirrande eftersom Forest har regular läst (vilket enl hemsidan betyder att man kan använda sin "vardagsstorlek", vad det nu betyder.) Lite förvirrande bara. Hm
 
krympa?

Jag begriper inte hur cellgummi skulle krympa - har inte upplevt det med mina gamla Lundhags Alaska i alla fall. Det håller sin storlek så vit jag har märkt - cellgummit har varken töjt sig eller krympt. Ser det som lite konstigt om cellgummi skulle krympa. Kungens gamla cellgummikängor (m/59-systemet) krympte definitvit inte - de anpassade foten istället för att anpassa sig till foten :)

/Patrik, vars grönskaftade alaska är många år gamla nu
 
Mina Lundhags Syncro har fått lästas ut två ggr pga krympning. Kör 43:eek:r helt enligt deras mall och de har krympt för mig. Fick lästa ut efter två och efter fyra år. Samma lika för en bekants bekant som använder sina väldigt mycket mer än jag gör. Han har tryckt ut sina fyra ggr, bor nära Järpen, och funderade på att byta till andra när hans var utslitna.
 
Dagens Lundhagskängor ska inte krympa mer än någon millimeter. Det var inte själva gummit som drog ihop sig på de gamla modellerna utan bindsulan som var tillverkad av läder.

Nuförtiden görs bindsulan i ett konstmaterial som är mycket mer formstabilt.

Det där med regularlästen var nytt för mig. Som jag förstår så är det normallästen som förlängts så att den är lika lång som optilästen i samma storlek. Tidigare var det så att normallästen var kortare och valdes i en storlek större än normalt och optilästen som är längre valdes i sin vanliga storlek.

Det borde som du själv säger betyda att man med regularlästen ska välja sin vanliga storlek så länge som rymden i kängan i övrigt är bra. Du verkar dock snarast tycka att den är för stor även volymmässigt så om bara längden räcker till så kan det nog vara idé att gå ner en storlek.

Skulle dock verkligen kolla så att längden räcker till, Lundhags säger väl fot plus 20mm. Dubbelkolla också så att det inte är en känga från en äldre upplaga som fortfrande är i normalläst vilket gör att kängan är kortare. Kom ihåg att en för stor känga kan man fylla upp men en för kort känga blir lätt en plåga.
 
Det var vad jag också fått höra men mina kängor är såpass nya som 2008, dvs. efter att det problemet skulle ha försvunnit enligt vad jag läst på nätet (dvs. risk för att det inte stämmer). Dock så tror jag inte att det var själva sulan som krympte utan cellgummit Jag tycker ändå att de är så sköna så att Lundhags ligger på plus ändå.

Här finns storlekstabellen och mer info: http://lundhags.se/kangor-2/

Dagens Lundhagskängor ska inte krympa mer än någon millimeter. Det var inte själva gummit som drog ihop sig på de gamla modellerna utan bindsulan som var tillverkad av läder.
 
Hur lång (mm) är din fot…?

(ställ dig med ryggen mot en vägg, hälen helt intill och en tumstock/måttband undertill)

Enligt Lundhags storlekstabell är Storlek 39 = 260 mm
http://www.lundhags.se/kangor-2/

Jag vill minnas att rekommendationen är att man ska välja en storlek som är ca 20mm större än sin fotlängd.

Sen är det också individuellt tänker jag…Jag har en Professional känga (normal läst) storlek 41, dvs 273 mm men min fotlängd är 260mm alltså 13mm diff…Jag provade både storlek 41 och 42 och 42:an var utan tvekan för stor! Idag är jag skitnöjd med min 41:eek:r och de sitter som en smäck och jag har gått många många turer.

Sambon köpte först ett par Contessa (normal läst) storlek 37 dvs. 253mm, hennes fotlängd är 235mm alltså 18mm diff, men dessa kängor var utan tvekan för små för henne..! och när jag mätte innermåtten på kängan så var den bara 239mm…!? Jag vet att det är skitsvårt att mäta men jag snidade till en platt pinne med mjuka kanter som var 239mm och denna gick att få ner utan glapp någonstans…!? Vi kontaktade Lundhags som menade att etiketten var felmärkt och med deras superservice och gratis frakt så hade vi snart en storlek större hemma 38, alltså 253mm (men även den etiketten visade större, 259mm). Så om denna 38 är 253mm är då diffen 18mm och hon är också supernöjd nu. Vi båda använder en tunn linersock och en tjockare strumpa, båda i merinoull.

Vet inte om denna information bara förvirrar dig mer…men kontentan är nog att det bästa är att prova olika storlekar i butik eller beställa hem och på så sätt välja den bästa, men att ta sikte på runt 20mm större…
 

Bilagor

  • Lundis.jpg
    Lundis.jpg
    44.9 KB · Visningar: 8,327
(ställ dig med ryggen mot en vägg, hälen helt intill och en tumstock/måttband undertill)

Enligt Lundhags storlekstabell är Storlek 39 = 260 mm
http://www.lundhags.se/kangor-2/

Tack för alla svar! Silenhag - ja 260 mm stämmer med stl 39 med normalläst - regular läst stl 39 är dock 266 mm. För att förvirra ännu lite mer :) Forest är en vidareutveckling av Scout, en rel ny modell när alla ska ha regular läst. Min har det i alla fall!

Tror dock jag kommer att behålla 39:eek:rna.. Jag har exakt 250mm i fotmått, vilket brukar vara en typisk 38a. Det återstår alltså 16mm utrymme i tån, vilket känns helt sjukt mkt för mig! Är så van med mina gamla som satt som ett smäck.. Gillar när det känns liiiite tajt o stadigt. Men ponera att de i värsa fall faktiskt kan krympa 3-4 mm.. Och gud va sorgligt att vakna på fjället med för små skor en regnig morgon!
 
Enligt Lunhags tabell ska jag som har en längd på fossingarna på max 270 mm med lätt strumpa och sedan ett påslag på 20 mm enligt tabellen ha storlek 44. Jag har storlek 47 i mina Syncro med lästen för denna känga. Jag tyckte det lät vansinnigt stort och provade 45 som jag oftast har men den var för liten 46 kändes så där så jag valde en känga som antagligen är två nummer för stor. Men med extra sula i och rejäla raggsockar så funkar de superbra både sommar och vinter.
Jag har även ett par sk. huggarkängor med stålhätta av annat fabrikat när jag arbetat i skogen och de kan bli mycket knatande i oländig teräng speciellt de dagar man arbetar med röjsåg. Även de är överstora så man nästan skäms men är fantastiskt sköna trots storlek och vikt.

Så det är nog inte helt enkelt, jag pendlar alltså mellan 44 och 47 beroende på skotyp och ändamål. Det handlar nog även om vad van känner sig bekväm med. Ett par kängor som är lite för stora går det att stoppa extra sulor i medan motsatsen oftast innebär skavsår.
 
Fattar inte hur man 2013 kan sälja en sko som krymper, att ha en stor del av sin inkomst baserat på något som man vet kunden kommer att bli irriterad på för eller senare. Eller hur nån kan köpa en sko för så mycket pengar med osäkerheten om den kommer att krympa eller ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell krymper lundhags kängans nya cellgummi? Kläder 8
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
balo Krymper g1000 väven? Kläder 1
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.